تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,169 |
تعداد مقالات | 20,054 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,641,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,727,749 |
کارکردهای ذهنی انتقاد مابانهی حسابرسان: مدل تحلیل جامع از رویدادهای تفسیری حسابرسان | ||
دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت | ||
دوره 13، شماره 51، مهر 1403، صفحه 113-133 اصل مقاله (963.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کمال غریبی1؛ منصور گرکز ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
2دانشیار گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
3گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
4دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران | ||
چکیده | ||
کارکردهای ذهنی انتقاد مابانه، رویکردی روانشناختی است که باعث خواهد شد تا رویههای عملگرایانهی حسابرسان مبتنی بر ایجاد تعادل بین واقعیتها با ذهنیت شهودی و اشراقی حسابرسان، به افزایش سطح کیفیت حسابرسی کمک نماید. هدف این پژوهش تحلیل جامع تفسیرمندانه و ساختارگرایانهی کارکردهای ذهنی انتقاد مابانهی در حسابرسان میباشد. در این پژوهش که مبتنی بر روش شناسی کیفی و کمی است، ابتدا ۱۴ نفر از خبرگان دانشگاه در حوزه حسابداری و مالی در بخش فراتحلیل و دلفی مشارکت داشتند تا مولفهها و گزارههای کارکردِ ذهنی انتقاد مابانهی حسابرسان را از میان ۳۹ پژوهش مشابه اولیهی شناسایی و براساس تکنیک ارزیابی انتقادی آنها را غربال نماید تا ضمن شناسایی مولفه ها، گزارههای پژوهش در قالب چک لیستهای امتیازی مدون گردند تا در گام دوم به منظور رسیدن به کفایت نظری مولفه و گزارههای شناسایی شده، از تحلیل دلفی استفاده شود. در بخش کمی با مشارکت ۲۵ نفر از شرکای حسابرسی که از طریق نمونهگیری همگن-دردسترس انتخاب شده بودند، با استفاده از پرسشنامههای ماتریسی تلاش شد تا گزارههای شناسایی شده در طیفی از تاثیرگذارترین تا کماثرترین مضامین گزارهای لایهبندی شوند. نتایج در بخش تحلیل کیفی از وجود ۳ مولفه اصلی در قالب ۱۱ مضمون گزارهای نهایی مبتنی بر کفایت نظری حکایت دارد و در بخش کمی مشخص شد کارکرد ارزیابی سیستماتیک در بررسی شواهد؛ واکایی محتوایی در اسناد ارائه شده جهت ردیابی حسابها و بر جزئینگری در بررسی صحت اسناد ثبت شده به عنوان تاثیرگذارترین شاخصهای تفکر انتقادی در حرفه حسابرسی تعیین گردیدند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای ذهنی انتقاد مابانه؛ تحلیل دلفی؛ تحلیل جامع از رویدادهای تفسیری حسابرسان | ||
مراجع | ||
ابراهیمیرومنجان، مجتبی.، نظیفی، زهرا. (1397). به کارگیری تفکر انتقادی در آموزش حسابداری؛ لازمۀ کاربرد استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی، دانش و پژوهش حسابداری، شماره 51، 1-17.
باباجانی، جعفر، توحیدینژاد، مرضیه. (۱۳۹۸). بررسی راهکارهای حفاظت از مرزهای حرفه حسابرسی با تبارشناسی مفهوم «قضاوت»، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۴(۸): ۲۱۵-۲۴۱
برزگر بفرویی، کاظم.، فرزین، سمیرا.، زارع، مریم. (۱۳۹۸). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی تفکّر انتقادی دانشجومعلمان شهر شیراز، تازههای علوم شناختی، ۲۱(۱): ۱۰۵-۱۱۶
تحریری، آرش.، پیریسقرلو، مهدی. (1395). درک حسابرسان از مفهوم تردیدحرفهای در کار حسابرسی، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 23(1): 117-135.
حسینی، سیدحسین.، نیکومرام، هاشم.، رضایی، علیاکبر. (1399). بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی و مولفههای رفتاری بر تردید حرفهای حسابرسان مستقل. حسابداری مدیریت، 13(44): 55-72.
خلیفه، قدرتاله.، فردانش، هاشم.، حاتمی، جواد.، طلایی، ابراهیم. (1398). طراحی و اعتباریابی الگوی تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری برخط، علوم تربیتی، 26(2): 109-130
خواجوی، شکراله.، محمدیان، محمد. (1397). الگوی مفهومی حسابداری شهروندی مبتنی بر تفکر انتقادی، حسابداری مدیریت، 11(37): 97-106.
ذوالفقاری، حسین. (۱۳۹۸). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی () بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور، فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۸(۸۴): ۲۳۲۹-۲۳۳۶
سلیمانپور، جواد. (1398). رابطه بین برنامه درسی ایجابی و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 6(2): 89-103.
شباهنگ، رضا. (۱۳۹۱). حسابداری مدیریت، جلد اول، چاپ بیست و سوم، مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی، سازمان حسابرسی.
شفعتی، مرتضی.، ولیان، حسن.، عبدلی، محمدرضا. (1399). بررسی تاثیر استعارهسازی ذهنی بر تردیدحرفهای حسابرسان در ارزیابی ریسک تقلب و کیفیت حسابرسی، حسابداری مدیریت، 13(44): 143-163.
عابدنظری، مونا.، رهنمایرودپشتی، فریدون.، نیکومرام، هاشم.، پورزمانی، زهرا. (1397). ارائه الگوی اصول یکپارچه (جهانی) حسابداری مدیریت مبتنی بر تفکر انتقادی، حسابداری مدیریت، 11(39): 67-81.
ولیان، حسن.، عبدلی، محمدرضا.، استادهاشمی، علی.، صفری گرایلی، مهدی. (۱۳۹۸). طراحی مدل تردیدحرفهای بر اساس ذهنیت و نگرش حسابرسان: با استفاده از تحلیل داده بنیاد، فصلنامه دانش حسابرسی، در دست انتشار.
Abu_dabat, Z. (2015). The Achievement and development of critical thinking Skill in the Arabic Language of Adolescent pupils with reference to the primary stage throughout Jordan. International Journal of Humanities and Social Science, 3(5): 155-162
Andolina M. (2001). Critical thinking for working students. Columbia: Delmar press.
Armstrong, S., and Cools, S. (2009). Cognitive Styles and Their Relevance for Business and Management. In L. F. Zhang & R. J. Sternberg (Eds.), Perspective on The nature of intellectual Styles (pp. 253-290). New York: Springer
Astin, A., Hammersley, J, S., Ricci, M, A. (2019). Improving Auditors' Consideration of Evidence Contradicting Management's Estimate Assumptions, Contemporary Accounting Research, https://doi.org/10.1111/1911-3846.12540
Banning, M. (2019). Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers. Nurse Education in Practice. 6(3): 98-105.
Baybutt, P. (2016). A framework for critical thinking in process safety management, Process Safety, 35(4): 337-340. https://doi.org/10.1002/prs.11858
Bentley, J, W., Lambert, T, A., Wang, E, Y. (2020). The Effect of Increased Audit Disclosure on Managers' Real Operating Decisions: Evidence from Disclosing Critical Audit Matters, The Accounting Review, https://doi.org/10.2308/tar-2017-0486
Boiral, O., Heras-Saizarbitoria, I., Brotherton, M. (2019). Ethical Issues in the Assurance of Sustainability Reports: Perspectives from Assurance Providers. Journal of Business Ethics, 159(4): 1111–1125 (2019). https://doi.org/10.1007/s10551-018-3840-3
Bucaro, A. C. (2019a). Enhancing auditors' critical thinking in audits of complex estimates, Accounting, Organizations and Societ, Accounting, Organizations and Society; https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.06.002
Butler, H., Halpern, A. (2012). Critical Thinking Assessment predicts real-world outcomes of critical thinking, Applied Cognitive Psychology, 26(5): 721-729.
Facione, N, C., Facione, P, A. (1996). Externalizing the critical thinking in knowledge development and clinical judgment. Nurs Outlook, 129(3): 36-44.
Flores, K, L., Matkin, G, S., Burbach, M, E., Quinn, C., Harding, H. (2010). Deficient Critical Thinking Skills among College Graduates: Implications for leadership, Educational Philosophy and Theory banner, 44(2): 212-230. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2010.00672.x
Frank, M. (2006). Knowledge, abilities, cognitive characteristics and behavioral competences of engineers with high capacity for engineering systems-thinking (CEST). Systems Engineering, 9(2); 91-103. https://doi.org/10.1002/sys.20048
Glover, S. M., & Prawitt, D. F. (2014). Practitioner summary: Enhancing auditor professional skepticism: The professional skepticism continuum. Current Issues in Auditing, 8(2), 1–10
Gul, R., Cassuma, SH., Ahmada, A., Khana, SH., Saeeda, T., Parpio, Y. (2010). Enhancement of critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educators, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3219-3225.
Halpern D, F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: Disposition, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist. 1998 Apr, 53(4): 449-455.
Helsdingen, A. S., Van den Bosch, K., Van Gog, T., & van Merriënboer, J. J. (2010). “The effects of critical thinking instruction on training complex decision making”. Human factors, 52(4), 537-545.
Kirmizia, F. S., Saygib, C., Yurdakalc, I. (2015). Determine The Relationship Between The Disposition of Critical Thinking and The Perception About Problem Solving Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 657-661
Knechel, W. R, Sofla, Amin S., Svanström, T. (2018). The effect of professional skepticism on auditor compensation and auditor opinions. Working Paper, University of Auckland, Business School, Seminars and Events.
Lipman, M. (2013). Thinking in Education (2nd ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Mubako, G., O'Donnell, E. (2018). Effect of fraud risk assessments on auditor skepticism: Unintended consequences on evidence evaluation, Internantional Journal of Auditing, 22(1): 55-64. https://doi.org/10.1111/ijau.12104
Myers CH. (2007). Critical thinking training, 1960, translated by Khodayar Ebili, Tehran: Samt; 2007. (Persian)
Nehme, R., AlKhoury, C. and Al Mutawa, A. (2019). Evaluating the performance of auditors: a driver or a stabilizer of auditors’ behaviour, International Journal of Productivity and Performance Management, https://doi.org/10.1108/IJPPM-08-2018-0306
Nelson, M. W. (2003). Behavioral evidence on the effects of principles- and rules based standards. Accounting Horizons, 17(1): 91-104. https://doi.org/10.2308/acch.2003.17.1.91
Olojede, P., Erin, O., Asiriuwa, O., Usman, M. (2020). Audit expectation gap: an empirical analysis, Future Business Journal, 6(10): 111-155. https://doi.org/10.1186/s43093-020-00016-x
Payne, D., Corey, C., Raiborn, C. and Zingoni, M. (2019). An applied code of ethics model for decision-making in the accounting profession, Management Research Review, https://doi.org/10.1108/MRR-10-2018-0380
Perry, K. D. (2014). Exploring critical thinking skills among undergraduate agriculture education and studies students. A disertation submitted to the graduate faculty in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, Lowa State University.
Polychronidou, P., Drogalas, G., Tampakoudis, L. (2020). Mandatory rotation of audit firms and auditors in Greece, International Journal of Disclosure and Governance, https://doi.org/10.1057/s41310-020-00080-3
Wu, X., Fan, Y., Yang, Y. (2020). Do critical audit matters signal higher quality of audited financial information? Evidence from asset impairment, China Journal of Accounting Studies, 7(2): 170-183. https://doi.org/10.1080/21697213.2019.1676037 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |