تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,211 |
تعداد مقالات | 20,279 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,204,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,094,126 |
ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 64، فروردین 1402، صفحه 35-50 اصل مقاله (923.27 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژمان حیدری کاهکش1؛ احمد کعب عمیر ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیارگروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. *(مسوول مکاتبات) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیارگروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4استادیارگروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: نقش مدیران در سطح شرکتهای دارای ماهیت نمایندگی در بازار سرمایه از اهمیت ویژه و اثرگذاری بر تقارن اطلاعات و افشاء کامل اطلاعات به ویژه اطلاعات زیست محیطی برای برآورده ساختن انتظارات ذینفعان در بسترهای اجتماعی برخوردار می باشد. هدف این پژوهش ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی می باشد. روش بررسی: در این پژوهش که از نظر روش شناسی توسعهای و ترکیبی محسوب میشود، تلاش گردید تا با اتکاء به فرآیندهای تحلیل فراترکیب و دلفی در بخش کیفی پژوهش، اقدام به شناسایی محورهای شخصیت هیستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی شود. سپس در بخش کمی از تحلیل رتبه بندی تفسیری جهت شناسایی اثرگذارترین محور اختلال شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی استفاده گردد. بازه زمانی مطالعه حاضر شش ماه می باشد. یافته ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجود شش محور شخصیت هیستریکمدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی حکایت داشت. نتایج در بخش کمی پژوهش نشان داد، درصد تاثیرگذاری بعد شرطیسازی سبز ذینفعان نقش موثرتری در در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی شرکتها بیشتر است. بحث و نتیجهگیری: نتیجه کسب شده بیان کننده ی این موضوع است که مدیران با تحریک ذهنی هدفمند ذینفعان خود تلاش مینمایند تا مسبر راهبردهای عملکردی سبز شرکت را آنگونه که میخواند در ذهنیت آنان پیادهسازی نمایند تا تصویر مثبتی از شرکت در چارچوب عملکرد سبز ایجاد شود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شخصیت هیستریک؛ گفتمان زیستمحیطی؛ جلوهگری اقناعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 64، بهار 1402 (50- 35)
ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی
پژمان حیدری کاهکش [1] احمد کعب عمیر [2] * Ahmad-kaabomeir@iauahvaz.ac.ir علی محمودی 2 علیرضا جرجرزاده [3]
چکیده زمینه و هدف: نقش مدیران در سطح شرکتهای دارای ماهیت نمایندگی در بازار سرمایه از اهمیت ویژه و اثرگذاری بر تقارن اطلاعات و افشاء کامل اطلاعات به ویژه اطلاعات زیست محیطی برای برآورده ساختن انتظارات ذینفعان در بسترهای اجتماعی برخوردار می باشد. هدف این پژوهش ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی می باشد. روش بررسی: در این پژوهش که از نظر روش شناسی توسعهای و ترکیبی محسوب میشود، تلاش گردید تا با اتکاء به فرآیندهای تحلیل فراترکیب و دلفی در بخش کیفی پژوهش، اقدام به شناسایی محورهای شخصیت هیستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی شود. سپس در بخش کمی از تحلیل رتبه بندی تفسیری جهت شناسایی اثرگذارترین محور اختلال شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی استفاده گردد. بازه زمانی مطالعه حاضر شش ماه می باشد. یافته ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجود شش محور شخصیت هیستریکمدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی حکایت داشت. نتایج در بخش کمی پژوهش نشان داد، درصد تاثیرگذاری بعد شرطیسازی سبز ذینفعان نقش موثرتری در در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی شرکتها بیشتر است. بحث و نتیجهگیری: نتیجه کسب شده بیان کننده ی این موضوع است که مدیران با تحریک ذهنی هدفمند ذینفعان خود تلاش مینمایند تا مسبر راهبردهای عملکردی سبز شرکت را آنگونه که میخواند در ذهنیت آنان پیادهسازی نمایند تا تصویر مثبتی از شرکت در چارچوب عملکرد سبز ایجاد شود.
واژههای کلیدی: شخصیت هیستریک، گفتمان زیستمحیطی، جلوهگری اقناعی.
Evaluation of Manager’s Hysterical Personality Axes in the Persuasive Display of Environmental Discourse
Pejman Heidari Kahkesh[4] Ahmad Kaab Amir [5] * Ahmad-kaabomeir@iauahvaz.ac.ir Ali Mahmoodi2 Alireza Jorjorzadeh[6]
Abstract Background and Objective: The role of managers at the level of representative companies in the capital market is of special importance and has an effect on the symmetry of information and full disclosure of information, especially environmental information, to meet the expectations of stakeholders in social contexts. The purpose of this research is Evaluation of manager’s hysterical personality axes in the persuasive display of environmental discourse. Material and Methodology: In this research, which is considered developmental and hybrid in terms of methodology, an attempt was made to identify the axis of the hysterical personality of managers in the persuasive display of environmental discourse by relying on meta-composite analysis and Delphi processes in the qualitative part of the research. Findings: The results of the research in the qualitative part, after the content screening of 12 verified studies, indicated the existence of six axes of hysterical (showy) personality of managers in the persuasive display of environmental discourse. Discussion and Conclusion: The obtained result shows that the managers, by stimulating the minds of their stakeholders, try to implement the company's green performance strategies in their minds, so as to create a positive image of the company in the framework of green performance.
Key words: Hysterical Personality, Environmental Discourse, Persuasive Display.
مقدمه
مفهوم اولیه ارکان راهبری در طیفی گسترده، به صورت شبکهای از روابط تعریفشده، که نه تنها یک شرکت و مالکان آن، بلکه تمام ذینفعان از جمله کارکنان؛ مشتریان؛ مردم؛ جامعه و ... را در بر میگیرد(1). مهمترین رکن این نظام، مدیران هستند که تصمیمات آنها میتواند در حیطهای وسیع بر صاحبان منافع، تاثیرگذار باشد (2). براساس تئوری نمایندگی، دورهی تصدی مدیران و عملکرد آنها یکی از چالش برانگیزترین مباحث در بین سهامداران و سرمایهگذاران محسوب میشود، زیرا همواره این پیشفرض وجود دارد، تضاد منافع، باعث ایجاد سوءظن منفعتطلبی مدیران از جانب سهامداران میگردد (3). بخشی از این پیشفرض مربوط به ویژگیها و توانمندیهای مدیران و بخشی دیگر از آن به ویژگیهای ادراکی و رفتاری آنان بر میگردد. زیرا مدیران به عنوان سکانداران تصمیمگیری در رأس هر شرکتی، دارای ویژگیهایی از شخصیت میباشند که میتواند، برحَسب وجود اختلالات رفتاری، منافع اجتماعی را با چالش جدی مواجه نماید. یکی از این اختلالات شخصیتی، اختلال شخصیت هیستری مدیرعامل یا اصطلاحاً اختلال شخصیت نمایشی میباشد (4). اختلال شخصیت هیستری، نوعی اختلال روانکاوانه است که با الگویی از احساسات اغراقآمیز و رفتارهای جلبتوجهکننده، در جهت اقناع نیازهای جذاب مخاطبان (ذینفعان) انجام میشود. این اختلال شخصیت که در دستهی « » اختلالهای شخصیت قرار دارد، در سطح بازار سرمایه میتواند، با بزرگنمایی کارکردهای مدیریتی، سبب تضییع منافع اجتماعی نیز گردد و بر یکی از شیوههای اقناعگرایانه در حسابداری، یعنی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتها براساس مسئولیت اجتماعی میتواند مؤثر باشد. راهبردهای گفتمان زیستمحیطی نوعی توسعة ادراکهای کیفی تصمیمگیرندگان و ادارهکنندگان بنگاههای اقتصادی در قامت مدیران شرکتها باهدف کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی میباشند که این رویکرد همسو با ابعاد حسابداری سبز میتواند به افزایش شفافیتهای اطلاعاتی نیز کمک کند (5). در واقع این راهبردها، فلسفهای مبتنی بر رویکردهای منسجم و یکپارچه از کُنش متقابل و تعاملگرایی نمادین بین شرکت با انتظارات اجتماعی محسوب میشود، که براساس یک منشور؛ هنجار یا رویهای مشخص فارغ از الزامات نهادی و قانونی صورت میپذیرد و تصویری یکپارچه از رفتارهای جمعگرایانهی اجتماعی را به نمایش میگذارد (6). اما اختلال شخصیت هیستریک که نشان دهندهی خودشیفتگی مدیران شرکتها میتواند تلقی شود، باعث میگردد تا مدیران رفتارهایی خارج از عرف و در راستای برتریجویی فردی به منظور حفظ تصدی جایگاه مدیریتی از خود به نمایش بگذارند (7) و از این طریق صرفاً گفتمان زیستمحیطی را جلوگری مینمایند، فارغ از اینکه این تحریف استراتژیک تاچه اندازه میتواند تبعات بی اعتمادی را به بازار تحمیل نماید. نظریه آنتاگونیستی به عنوان نظریه پشتیبان در رابطه بیان میکند، تعارض منافع افراد دارای قدرت به عنوان مدیر در برابر منافع جمعی سایر ذینفعان باعث خارج شدن کارکردهای گفتمان زیستمحیطی از واقعیتهای عملکردی میشود. چراکه اختلال شخصیت هیستریک یک بعد رفتاری نمایشی در افراد تلقی میشود که با ترکیب با انگیزههای فرصت طلبانه سبب خواهد شد تا افشاء عملکردهای زیستمحیطی، صرفاً باهدف تحریک احساسات اجتماعی نسبت به مسئولیت پذیری شرکت در برابر محیط زیست، صورت پذیرد. به عبارت دیگر، این اختلال شخصیت، باعث میشود تا فلسفهای مبتنی بر رویکردهای منسجم و یکپارچه از کُنش متقابل و تعاملگرایی نمادین سبز بین شرکت با انتظارات اجتماعی از توازن خارج شود و نتواند براساس یک منشور؛ هنجار یا رویهای مشخص فارغ از الزامات نهادی و قانونی از مطلوبیت لازم برخودار باشد و تصویری یکپارچه ای از رفتارهای جمعگرایانهی اجتماعی همچون گفتمان زیستمحیطی شرکت را به نمایش بگذارد (6). لذا اهمیت این پژوهش در راستای عدم اجرای قوانینی همچون ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه در ایران، که کلیه موسسات و شرکتها را موظف به اجرای مصوبههای این قانون باهدف کاهش اعتبارات هزینهای دولت؛ سیاستهای مصرف بهینه منابع پایه و محیطزیستی مینماید، خواهد بود. چراکه وجود چنین اختلالی در عملکرد مدیران صرفاً جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی شرکتها را به همراه خواهد داشت. لذا با اتکاء به توضیحهای مطرح شده، اهمیت انجام این پژوهش را میتوان از دو منظر زیر مورد بررسی قرار داد. اولاً اینکه این نخستین پژوهشی است که به واکاوی اختلال شخصیت هیستریک در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی شرکتها میپردازد. اگرچه پژوهشهای گذشته همچون پیترا و همکاران (8) و سینگه (9) به ترتیب به بررسی «استراتژیهای زیستمحیطی و گزارشگری مالی سبز»؛ «پایداری تجاری و مدیریت سبز با تمرکز بر ابعاد مالی» پرداختند، اما هیچ پژوهشی، نسبت به ارزیابی ابعاد اختلال شخصیت هیستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای زیستمحیطی در سطح شرکتهای بازار سرمایه اقدام نکردهاند و انجام این پژوهش میتواند به توسعهی ادبیات نظری، جهت پُر نمودن شکاف هزینههای نمایندگی در کارکردهای زیستمحیطی کمک نماید و سطح شناخت نظری در باب موضوع پژوهش را براساس ویژگیهای شخصیتی مدیران در افشاء راهبردهای زیستمحیطی در جوامع و بازارهای سرمایه مختلف، توسعه دهد. ثانیاً نتایج این پژوهش میتواند به نهادهای نظارتی همچون سیاستگذاران و تدوینکنندگان استانداردهای گزارشگری مالی کمک نماید تا با ارتقای سطح شناخت نیازمندیهای اطلاعاتی در حوزهی افشای عملکردهای سبز، الزامات منسجمتری در خصوص توسعهی افشای اطلاعات حسابداری محیط زیست از یک سو و فرهنگسازی بیشتری برای ارتقای سطح افشای اختیاری عملکردهای این حوزه توسط شرکتها ایجاد نمایند. لذا با اتکاء به وجود این سطح از حساسیتهای اجتماعی و نهادی نسبت به محیطزیست، هدف این پژوهش ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک(نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی میباشد. مبانی نظری راهبردهای گفتمانهای زیستمحیطی سادهترین و کلیترین معنای «گفتمان» به تمام پدیدههایی اشاره میکند که در آنها بین افراد، کنش متقابل و ارتباط نمادین صورت میگیرد که این کنش و ارتباط معمولاً از طریق گفتار یا نوشتار یا نمود تصویری ایجاد میشود (10). گفتمان در مطالعات محیطزیستی به طرق مختلفی مطرح شده است. در ادامه سه مورد از گونهشناسیهای گفتمانهای محیطزیستی معرفی میشوند که در قالب انگاره گفتمانی زیست بومگرایی قرار میگیرند؛ چراکه اساسا نگاهشان به محیطزیست، جهانی بوده و نهایتا حامی محیطزیستاند.
شکل 1- راهبردهای گفتمان زیستمحیطی (11) Figure 1. Environmental discourse strategies (11)
یکی از تلاشهای اساسی برای سامان بخشیدن به تحلیل گفتمان محیطزیستی از طرف هرندل و براون (11) صورت گرفته است. «مدل گفتمان محیطزیستی» به شکل سه دایره است که هریک از آنها در دایرهای از یک مثلث قرارگرفتهاند. در دایرهی سمت چپ آن مثلث، «گفتمان انتظامی» قرار دارد و به نهادهای قدرتمندی اشاره میکند که تصمیمگیری و سیاستگذاریهای محیطزیستی را انجام میدهند. در اینجا با طبیعت به عنوان یک منبع برخورد میشود. در دایرهی سمت راست مثلث، «گفتمان دانشافزاء» قرار دارد که در آن طبیعت به عنوان موضوع دانش مطمح نظر قرار میگیرد که از طریق روشهای علمی ایجاد میشود. در نهایت دقیقا در قطب متضاد در دایرهی پایین مثلث «گفتمان روایتی» قرار دارد که مبتنی بر روایتهایی فرهنگی و هنجاری شرکتها در مورد طبیعت است که بر زیبایی معنویت و نیروی عاطفی تأکید میورزد. هرندل و براون (11) تأکید میکنند که این سه گفتمان قدرتمند زیستمحیطی در هر صورت مستقل از هم یا خالص نیستند و اغلب باهم تلفیق میشوند (12).
اختلال شخصیت هیستریک انجمن روانپزشکی آمریکا (۲۰۱۳) در تعریف اختلال شخصیت[7] به الگوی بادوام تجربۀ درونی و رفتار که به شکلی قابلملاحظه از انتظارات فرهنگ فرد منحرف شده و معمولاً در طول زمان براساس پایداری به بخشی از شخصیت فرد بدل میشود، اشاره دارد. نیوتن هاوس و همکاران (14) در تشریح اختلال شخصیت، به شش ملاک زیر اشاره مینمایند.
شکل 2- ابعاد بروز اختلال شخصیت (14) Figure 2. Dimensions of Personality Disorder (14)
این اختلال شخصیت، از گروههای اختلالات خوشهی یا هیجانی میباشد که به دلیل سرخوردگیهای عاطفی و اجتماعی، سطحی از ناپایداری را تجربه میکنند که همواره در تلاش هستند تا با ارائهی رفتارهایی موردتوجه در تصمیمگیریهای خود، مورد احترام واقع شوند و با نمایش اعتماد بنفس این افراد همواره در تلاش برای پوشش ضعف در عزت نفس خود میباشند. وجود این اختلال در مدیران اما میتواند بدلیل ترکیب با رویههای اقناعگری در رفتار از شدت بیشتری در ایفای نقشهای نمایشی برخوردار باشد و مجموعه ایی از رفتارهای غیرعادی که الزاماً در ظاهر مطلوب بنظر میرسند را به نمایش در میآورند. اسمیت و لینینفیلد (15) ویژگیهای اختلال شخصیتی هیستریک (نمایشی) را در مناصبی همچون مدیریت را در سه بخش از نظر ایفای آن به تفکیک شامل بعد روانکاوی؛ بعد یادگیری و بعد ادراکی ارائه داده است. در بُعد روانکاوی، شیوهی نمایش رفتاری مدیران معمولاً به صورت پنهان و نا آشکار و باهدف تأثیرگذاری بر مخاطبان صورت میپذیرد. به عنوان مثال در عرصههای مالی شرکتها تلاش میکنند با برگزاری دورهای مجمع و دیدار با سهامداران، انگیزههای آنها را برای سرمایهگذاری در سهام شرکت تقویت نمایند و در پارهای از مواقع با افتتاح پروژه و یا خط تولید جدیدی، این انگیزه را به طور پنهان در سهامداران و سرمایهگذاران خود تزریق میکنند. (16). در بُعد یادگیری، شیوهی نمایش رفتاری مدیران معمولاً از طریق انتقال صریح پیامهای اقناعی به دیگران صورت میپذیرد تا سبب ایجاد تحریک در حمایت از فرد گردد(17). در نهایت در بُعد ادراکی، شیوهی نمایش رفتاری مدیران معمولاً با تمرکز بر سوگیری ادراکی در مخاطبان جهت پوشش اهداف و یا نقایص فردی در تصمیمگیری صورت میپذیرد. به عبارت دیگر، دراین شیوه معمولاً مدیر به دلیل اختلال شخصیت هیستریک (نمایشی)، تلاش مینمایند، درک افراد از واقعیتها را تغییر دهند و آنها را بیشتر دچار خطاهای ادراکی نمایند. این بُعد اختلال نمایشی نسبت به دو بُعد دیگر، از ریسک بالاتری در کاهش اعتماد مخاطبان برخوردار است اما درعین حال از نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری بهدلیل تغییر ادراک آنان میتواند بهره ببرد (18). باتوجه به مبانی نظری مطرح شده سوالهای پژوهش عبارتند از: ⸎ سوال اول پژوهش) ابعاد اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی کدامند؟ ⸎ سوال دوم پژوهش) تأثیرگذارترین بعد شخصیت هیتستریک در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی کدامند؟ روش پژوهش در این پژوهش همانند فرآیند تحلیل در روشهای تصمیمگیری چندمعیاره، ابتدا مولفههای پژوهش اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی براساس فرآیند تحلیل فراترکیب مورد شناسایی قرار میگیرد تا براساس آن ساختار مسئله که شامل یک مقایسه زوجی بین مولفههای پژوهش است، مورد کنکاش قرار گیرد. لذا براین اساس میتوان بیان نمود، از نظر ماهیت روش شناسی نتیجه، این پژوهش در دسته پژوهشهای توسعهای قرار میگیرد. از طرف دیگر نیز براساس نوع داده این پژوهش ترکیبی است، زیرا در بخش کیفی از طریق غربالگری نظری براساس روش سیستماتیک فراترکیب، این پژوهش به دنبال شناسایی مولفههای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی میباشد و سپس در بخش کمی از طریق تحلیل ماتریس قطبی براساس روش تصمیمگیری چندمعیاره، الگویی از این اختلال شخصیت مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی را مورد بررسی قرار دهد. معمولاً فرآیندهای تصمیمگیری براساس مولفه که در قالب تحلیل ماتریسی و براساس مقایسه زوجی مورد بررسی قرار میگیرند، یکی از بهترین فرآیندهای رتبهبندی تفسیری ( ) میباشند. در اجرای فرآیند رتبهبندی تفسیری ( )، روابط بین معیارها در قالب روابط ضمنی و انتقالپذیر همانند فرآیند رتبهبندی تفسیری ( ) مورد استفاده قرار میگیرد (19). جامعه آماری پژوهش جامعه آماری در بخش کیفی، شامل ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته مدیریت مالی در سطح دانشگاهی هستند. این افراد از طریق روش نمونهگیری همگن انتخاب شدند، چراکه هدف این بود، افرادی که در این بخش مشارکت میکنند، که دارای دید نظری در رابطه با موضوع پژوهش باشند. در فاز دوم، به منظور انجام بخش تحلیل تفسیری رتبهبندی، از ۲۴ نفر از مشاوران زیستمحیطی بازار سرمایه که چه به لحاظ دانشی و چه به لحاظ تجربی دارای سابقه بودند، خواسته شده تا براساس پرسشنامههای ماتریسی نسبت به مقایسه سطری « » و ستونی « » مولفهها را یکدیگر اقدام شود. قابلذکر است که باتوجه به اینکه تحلیل رتبهبندی تفسیری ( ) یک تحلیل مبتنی بر تجزیه و تحلیلی ماتریسی و تحلیل در عملیات میباشد، میبایست براساس معیار مشخصی همچون تجربه یا دانش تخصصی توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرد که براین مبنا از نظر حجم نمونه محدود است و مطابق با پژوهشهایی همچون سوشیل (19)؛ چیتهامبارانتهان و همکاران (۲۰) میباشد. یافتههای پژوهش براساس مفهوم حاضر در این پژوهش باتوجه به اینکه، چارچوب منسجمی در اینباره وجود ندارد، ابتدا از طریق شیوههای تحلیل کیفی نسبت به انتخاب مولفههای پژوهش و تعیین پایایی آن استفاده میشود و سپس براساس تحلیل رتبه بندی تفسیری در بخش تحلیل کمی نسبت به تعیین تأثیرگذارترین مولفهها اقدام میشود. در بخش تحلیل کیفی، تحلیل فراترکیب؛ دلفی و سپس در بخش کمی، تحلیل تفسیری رتبهبندی ارائه خواهد شد. لذا در بخش اول براساس تحلیل فراترکیب طی بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۸ نسبت به تعیین پژوهشهای مشابه جهت غربالگری محتوایی اقدام میشود تا بتوان مولفههای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی تعیین شود. لذا ابتدا میبایست براساس مرور پژوهشهای تجربی مشابه، براساس عنوان: محتوا و تحلیل، پژوهشهایی مورد بررسی قرار گیرد که بیشترین غرابت را با موضوع پژوهش دارد. براساس سه مرحله، ۱۲ پژوهش تأیید گردید. در گام سوم از نظر ارزیابی انتقادی با مشارکت خبرگان پژوهش مورد تحلیل قرار گیرد. براساس فرآیند بیان شده با مشارکت خبرگان پژوهش، ۱۲ پژوهش اولیهی تاییدشده، مورد واکاویی امتیازی براساس تحلیل ارزیابی انتقادی قرار میگیرد.
جدول 1- تحلیل ارزیابی انتقادی Table 1. Critical Appreiseal Process
پس از انجام فرآیند ارزیابی انتقادی مشخص گردید، 5 پژوهش از مجموع پژوهشهای تایید شده، به دلیل اینکه امتیاز زیر ۳۰ را کسب نمودند، حذف گردیدند. در ادامه به منظور تعیین مولفههای ابعاد اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی از فرآیند انتخاب بیشترین جمع توزیع فراوانی با واکاویی محتوایی در دل پژوهشهای تایید شده، استفاده میشود.
جدول 2- فرآیند تعیین ابعاد اختلال شخصیت هیتستریک مدیران Table 2. The Process of Determining the Dimensions of Hysterical Personality Disorder
همانطور که در از فرآیند غربالگری شناسایی ابعاد اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی مشخص شده است، مجموعاً 6 مولفه تعیین گردیده است. در گام بعدی، به منظور تعیین اجماع نظر خبرگان برای متناسب بودن اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی، از تحلیل دلفی براساس دو معیار میانگین و ظریب توافق استفاده میشود. لذا برای انجام این بخش باتوجه به مقیاس ۷ گزینهای ارزیابی، طبق جدول (3) نتایج تحلیل دلفی ارائه شده است.
جدول 3- فرآیند تحلیل دلفی برای تعیین اجماع نظر خبرگان Table 3. Delphi Process
انجام تحلیل دلفی طی دو گام و براساس ضریب توافق و میانگین نشان میدهد، شش بعد شناسایی شده در بخش کیفی مورد تأیید قرار گرفتند که براین اساس میتوان نسبت به ارائهی یک مدل چند بعدی به ترتیب زیر میتوان اقدام نمود.
شکل 3- ابعاد اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی Figure 3. The Dimensions of Hitsteric Personality Disorder in the Persuasive of Environmental Discourses
در ادامه همانطور که پیشتر توضیح داده شد، پژوهش وارد فاز تحلیل رتبه بندی تفسیری میشود تا اثرگذارترین مولفهی مربوط به محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی را مشخص نماید. لذا جهت مقایسه زوجی مولفههای پژوهش از فرآیند ارزیابی تاثیرگذاری سطر « » بر ستون « »و یا برعکس و یا متقابل، استفاده میشود. لذا به منظور ایجاد ماتریسهای تعاملی ابتدا میبایست سطح ارتباط مستقیم، متقارن و یا غیرمستقیم را همسو با توضیحها مور توجه قرار داد. با عنایت به اختصارات این تحلیل، در ادامه نسبت به تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری ( ) اقدام میشود.
جدول 4- ماتریس خودتعاملی محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران Table 4. Self-interaction matrix of the axes of hysterical personality disorder
در این بخش میبایست نسبت به تعیین ماتریس تفسیری براساس مقایسه سطر « » و ستون « » و شاخص مُد به ترتیب زیر اقدام شود.
جدول 5- تحلیل تفسیری ماتریس متقابل محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران Table 5. Interpretive analysis of the reciprocal matrix of the axes of the hysterical personality disorder
در این بخش میبایست نسبت به تعیین ماتریس دستیابی در جدول (6) اقدام نمود. به عبارت دیگر در این بخش، میبایست اقدام به تشکیل ماتریس دستیابی جهت تعیین مقایسه سطر « » و ستون « » براساس ۰ و ۱ میشود.
جدول 6- ماتریس دستیابی محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران Table 6. The achievement matrix of hysterical personality disorder
در ادامهی تحلیل جهت تعیین ارتباط غیرمستقیم بین محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی، مقایسهی زوجی امین مولفه به صورت دو به دو با تمام عناصر از ( ) ام تا ام مورد مقایسه قرار میگیرد. برای هر ارتباط پاسخ بله از گزینه «þ» استفاده شده است که به معنای وجود ارتباط قطبی بین مولفههای پژوهش است. براساس، ماتریس مقایسه زوجی، در این بخش اقدام به تدوین ماتریس دستیابی نهایی براساس ارتباط غیرمستقیم مولفههای پژوهش میشود.
جدول 7- ماتریس دستیابی نهایی محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران Table 7. The final achievement matrix of the hysterical personality disorder
باتوجه به مشخص شدن، سطح تاثیرگذاری مستقیم و انتقالی محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی، در گام بعد اقدام به تعیین درصدهای امتیاز مجموع سطح تاثیرگذاریها میشود که این نتایج در قالب جدول (8) ارائه شده است.
جدول 8- درصد امتیازهای سطح تاثیرگذاری محورهای اختلال شخصیت Table 8. The percentage of scores of the influence level of personality disorder
فرآیند رتبه بندی تفسیری نشان میدهد، 25/56 درصد اثرگذاری ماتریسی، براساس تفاسیر زوجی بین ابعاد میباشد و 5/37 درصد اثرگذاری زوجی بین ابعاد مستقیم میباشد. از مجموع تاثیرگذاری کلی مبتنی بر مقیاسه زوجی بین مولفههای پژوهش مشخص شد، درصد تاثیرگذاری بعد شرطیسازی سبز ذینفعان نسبت به بقیه محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران نقش موثرتری در در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی شرکتها بیشتر است.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوهگری اقناعی گفتمان زیستمحیطی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل ماتریسی نشان میدهد، درصد تاثیرگذاری بعد شرطیسازی سبز ذینفعان نسبت به بقیه محورهای اختلال شخصیت هیتستریک مدیران نقش موثرتری در در جلوهگری اقناعی گفتمانهای محیطزیستی شرکتها بیشتر است. در تحلیل نتیجهی حاصل باید بیان گردد، محور شرطی سازی سبز به عنوان یک عامل محرک ذهنی در ذینفعان، کارکرد اختلالی شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در بیان راهبردهای گفتمان زیستمحیطی میباشد که از طریق تحریک افشاء اطلاعات نمادین به جامعه، همچون افشاء کربن سعی در تسخیر ذهنی ذینفعان دارد. در واقع مدیران دارای بعد شخصیت هیستریک (نمایشی) تلاش مینمایند تا با فعال نمودن یک محرک شرطی در ذیفنعان، واکنش حمایتی آنان در قبال عملکردهای محیط زیست را کسب نمایند و از این طریق اگرچه ممکن است محرک شرطی ایجاد شده بیانکنندهی واقعیت شرکت نباشد، اما به دلیل استفاده از مکانیزم تقویت مثبت رفتار در مبنای شرطیسازی کنشگر میتواند، پاسخ مثبت ذینفعان را به صورت ارتقاء اعتماد بین شرکت با ذینفعان کسب نمایند. در واقع این مدیران در توسعهی گفتمان زیستمحیطی خود به اجتماع، به شیوهی اقناعگرایانه تلاش نموده است، جلوهگری نمادین داشته باشد. به عبارت دیگر، از آنجاییکه گفتمان زیستمحیطی، کنش متقابل و ارتباط بین ارزشهای اجتماعی و مورد انتظار با چشماندازها و راهبردهای عملیاتی سبز شرکتها میباشد، وجود چنین اختلالی در مدیران، میتواند دلیلی برای استفاده از مبنای شرطیسازی کنشگر قرار گیرد تا از این طریق ضمن پاسخ اقناعگرایانه به انتظارات اجتماعی، از طریق پوشش نمادین کارکردهای سبز شرکت به ذینفعان تلاش میکنند تا اعتماد آنان را بیشتر جلب نمایند. با عنایت به توضیحهای ارائه شده، نتیجهی کسب شده با پژوهشهای پیلستر و شالتیگر (۲۲)؛ چو و همکاران (24)؛ وال و همکاران (27) و مانکا و همکاران (28) مطابقت دارد. براساس نتیجه کسبشده به سیاستگذاران و تدوینکنندگان آیین نامههای نظارتی در سازمان بورس پیشنهاد میشود با ابلاغ دستورالعملهایی مبنی بر یکسانسازی افشاء عملکردهای سبز شرکت در قالب گفتمان زیستمحیطی، اولاً گامل بلندتری مبنی بر کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی در صنابع برداشته شود و ثانیاً باعث میشود راهبردهای عملیاتی در این حوزه بیشتر از جنبه رقابتی برخوردار باشد تا اینکه صرفاً به بخشی از فرآیندهای نمادین شده توسط شرکتها برای تحریف واقعیتها به ذینفعان بهرهبرده شود. لذا لازم است تا حوزههای آموزش زیستمحیطی توسط نهادهای نظارتی مدنظر قرار گیرد تا از این طریق بتوان انتظار داشت همگنی بیشتری بین کارکردهای گفتمان زیستمحیطی در بازار سرمایه ایجاد شود.
References
1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. 2- استادیارگروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. *(مسوول مکاتبات) 3- استادیارگروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. [4]- PhD student, Department of Accounting, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. 2- Assistant Professor, Department of Accounting, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. *(Corresponding Author) 3- Assistant Professor, Department of Economics, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. [7]- Personality Disorder | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |