تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,212 |
تعداد مقالات | 20,305 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,216,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,098,974 |
تجربهنگاری تاریخی الگوها و فرایندهای موفقیت تعاونگران در جهت بهبود کسبوکارهای روستایی در ایران | ||
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی | ||
دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 59، آبان 1401، صفحه 93-116 اصل مقاله (726.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jaeer.2023.67564.10923 | ||
نویسندگان | ||
سید ضیاء هاشمی1؛ مجید فولادیان2؛ مصطفی تیموری ![]() | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیارگروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان. | ||
5استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی تجارب، الگوها و فرایندهای موفقیت تعاونگران در جهت بهبود کسبوکارهای تعاونی می باشد، به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش روایت پژوهشی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل تعاونگران موفق کشور بودند، نمونه آماری بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس از بین تعاونگران دو استان تهران و خراسان رضوی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت انتخاب گردید و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از تکنیک مصاحبه روایی جمع آوری شد، پس از انجام 18 مصاحبه، بخش های متوالی و تقطیع بندی شدة مؤثر بر موفقیت تعاونگران به صورت خرده روایت استخراج و پس از آن بخشهای مختلف روایت تقطیعبندی شده و عنوانی برای هر توالی در نظرگرفته شد، پس از استخراج این بخشها، فرآیند موفقیت هر تعاونگر ترسیم و در نهایت مدلهای کلی، پوشش دهندهی مسیرهایی که به موفقیت تعاونگران منجر شده طراحی گردید، بر این اساس چهار مدل که منعکس کنندهی مسیرهای تاریخی طی شده توسط تعاونگران می باشد، ترسیم شد، ممکن است موفق شدن یک تعاونگر، مخلوطی از این فرایندها یا شامل یکی از این فرایندها باشد. مدل های استخراج شده نهایی شامل " مدل فرایندی پشتوانه خانوادگی"، " مدل سرمایه گذاری در حلقه های پسین و پیشین تولید"، "مدل فرایندی خوداتکایی" و " مدل فرایندی ورود به عرصه صادرات" می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت؛ .تعاونگرایی؛ کسب و کار تعاونی؛ تحلیل روایی | ||
مراجع | ||
استادی، ح.، حبیبی، ش.، 1388. بررسی راهکارهای افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کلان با تاکید بر اصل 44 قانون اساسی مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویراحمد. تعاون، 20 (208-209)
اقبالی، ج (1395)، بررسی عوامل موثر بر موفقیت شرکت های تعاونی دهیاران در شهرستان های بویین میاندشت، فریدن و فریدون شهر، پژوهش های روستایی، 7(3).
امیرنژاد، ح (1397)، عوامل موثر بر موفقیت مالی تعاونیهای کشاورزی استان مازندران، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 5 (10).
امینی، ا. م. و م. اسماعیلیفلاح، 1387. موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان و ارزیابی سازههای مؤثر بر آن. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، 46: 327.
امینی، ا. م. و م. اسماعیلیفلاح، 1387. موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان و ارزیابی سازههای مؤثر بر آن. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، 46: 327.
انصاری، ح.، 1382. مبانی تعاون. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ یازدهم، تهران.
تیموری، م و ح. ریحانی همدانی، (1394)، اولویت بندی زمینه های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تعاون و ارزیابی جایگاه تعاونی های کشاورزی در استان همدان با استفاده از تکنیک AHP، دانشگاه پیام نور، مرکز همدان.
حبیبپور، ک.، 1398. تعیین و تحلیل شاخصهای عملکرد شرکتهای تعاونی روستایی در شهرستان بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه تهران.
رمضانی، م.، 1381. ارزیابی عملکرد هیأتهای مدیره و مدیران عامل اتحادیهها و شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران از دیدگاه اعضا در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.
ریحانی همدانی، ح.، و همکاران (1396) تحلیل توانمندیها و قابلیتهای منطقه ای بخش تعاون استان همدان در جذب سرمایه از دیدگاه کارشناسان بخش تعاون، مجله علمی پژوهشی مجله برنامه ریزی- روستایی، 7 (26).
صدرالأشرافی، س.، 1373. اقتصاد کشاورزی و تعاون. (چاپ سوم) انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
طالب، م.، 1379. اصول و اندیشههای تعاونی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
طرفی علیوی، ع. ح (1388)، عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی تولید روستایی در استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه صنعتی اصفهان
عطایی، پ و همکاران (1395)، مستندسازی تجربیات مدیریتی تعاونی های تولیدی موفق استان تهران، تعاون و کشاورزی، 5 (18).
الفتی، ج و همکاران (1399) عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی تولیدی استان کرمانشاه، تعاون و کشاورزی، شماره 254.
فرهیخته، ف (1399)، عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی سنگ تزئینی استان لرستان در ورود به بازار جهانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
مجتهد، د.، 1379. تعاون؛ کار مردم. چاپ اول، انتشارات وزارت تعاون. تهران.
مهاجرانی، م. و ج. عسگری، 1384. تحولات تعاون در ایران: گذشته، حال و آینده. سلسله انتشارات روستا و توسعه. نشر سروستان، 61: 212-218.
Tregear, A., & Cooper, S. (2016). Embeddedness, social capital and learning in rural areas: The case of producer cooperatives. Journal of Rural Studies, 44, 101-110. Agahi, H., & Karami, Sh. (2012). A study of factors effecting social capital management and its impact on success of production cooperatives. Annals of Biological Research, 3(8), 4179-4188 Garnevska , E,. Gouzhong, L and Nikola M. S. 2001., Factors for Successful Development of Farmer cooperatives in Northwest China, The International Food and Agribusiness Management Review 14(4) Carlberg, et al. . 2006., Success Factors for New Generation Cooperatives, International Food and Agribusiness Management Review Volume 9, Issue 1, 2006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |