تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,291,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,943,597 |
دیدگاه کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی درباره معیارهای ارزیابی کتابهای الکترونیکی مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
نظام ها و خدمات اطلاعاتی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1، اسفند 1391، صفحه 69-78 اصل مقاله (451.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا عبدالهی 1؛ حامد علیپور حافظی2 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی؛ کتابدار مسئول کتابخانه دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2مدرس گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش شناسایی دیدگاه کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران نسبت به کتاب الکترونیکی است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش حاضر در بخش کاربران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و در بخش کتابداران، همه کتابداران شاغل در این واحد دانشگاهی است. با توجه به بزرگبودن حجم جامعه پژوهش از روش نمونهگیری و به منظور تعیین تعداد نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی استفاده شده است. از مجموع 15000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی 357 نفر و از تعداد 40 کتابدار تمامی کتابداران شاغل در این واحد دانشگاهی در این پژوهش شرکت کردهاند. داده های گردآوریشده با استفاده از پرسشنامه و نرمافزار اکسل توصیف، سپس برآوردهای آماری نظیر درصد فراوانی با استفاده از نرمافزار مذکور انجام گرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد، مهمترین معیارهای ارزیابی کتاب الکترونیکی از دیدگاه دانشجویانتحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران شامل قابلیتهای جستجوی محتوای کتاب با انتخاب 352 نفر (معادل 87/93 درصد)، جستجوی پیشرفته با انتخاب 351 نفر (معادل 61/93 درصد)، همچنین برخی از مهمترین معیارهای ارزیابی کتاب الکترونیکی از دیدگاه کتابداران شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، قابلیتهای انطباق با تجهیزات کتابخانه با انتخاب 40 نفر (معادل 100 درصد)، علاقه کاربران نسبت به استفاده از کتابهای الکترونیکی با انتخاب 40 نفر (معادل 100 درصد)، و اطلاعات کتابشناختی واضح بهمنظور سازماندهی منابع با انتخاب 38 نفر (معادل 95 درصد)، است. نتیجهگیری: همه معیارهای کتابهای الکترونیکی در نظر گرفته شده، چه از نظر قابلیت جستجو و چه از نظر ساختاری از دیدگاه دانشجویان و کتابداران دارای اهمیت بالایی هستند و جامعه مورد پژوهش نسبت به اینگونه کتابها آشنایی دارند. همچنین، قابل مشاهده است که تمامی معیارها با انتخاب اکثریت جامعه مورد مطالعه (بیش از 75 درصد) مورد تایید هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابهای الکترونیکی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ کاربران؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات تهران؛ مطالعه موردی | ||
مراجع | ||
اصنافی، امیررضا (1383). کتابهای الکترونیکی در کتابخانهها. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره 2، شماره 4، ص 1-12. علیدوستی، سیروس و شیخ شعاعی، فاطمه (1385). فناوری اطلاعات و کتابخانهها. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. غائبی، امیر؛ تاجداران، منصور و فهیمی فر، سپیده (1389). معیارهای ارزیابی کتابهای الکترونیکی: سیاههی پیشنهادی. فصلنامه فناوری اطلاعات، دوره 25، شماره 3، ص 721-743. فهیمیفر، سپیده (1387). بررسی کتابهای الکترونیکی موجود در کتابخانههای دانشگاهی شهر. فصلنامه علوم و فنآوری اطلاعات، دوره 23، شماره 3، ص 53-75. فهیمیفر، سپیده (1388). سنجش معیارهای ارزیابی کتابهای الکترونیکی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا و کتابداران شاغل در کتابخانههای دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه الزهرا (س). یعقوبی، جعفر (1385). کتابهای الکترونیکی: مفاهیم، مزایا و شیوه تهیه. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 3، ص 129-138. Crestani, F.,Landoni, M. and Melucci M.,(2006). Appearance and Functionality of Electronic Books: Lessons from the Visual Book and Hyper-textbook Projects. International Journal on Digital Libraries, 6 (2), 192-209. Clark, Michael Levine (2007). Electronic Books Usage: A Survey at the University of Denver. Collection Building. 26 (1), 7-141. Croft, Rosie and Bedi, S, (2004). E-Book's for a Distributed Learning University: The Royal Roads University Case. Journal of Library Administration, 41 (1/2), 113-137. Gregory, Cynthia, L. (2008). But I Want a Real Book: An Investigation of Undergraduates Usage and Attitudes toward Electronic Book. Reference & User Services Quarterly, 47 (3), 266-273. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,050 |