تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,212 |
تعداد مقالات | 20,305 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,215,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,098,834 |
هراس اجتماعی، چت GPT و سرقت علمی | ||
مطالعات رسانه ای | ||
دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 61، مرداد 1402، صفحه 23-36 اصل مقاله (821.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mediastudies.2023.74820.1536 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شیرعلی1؛ نسیم ثانوی ![]() | ||
1دانشیار، گروه علوم اجتماعی – جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ولایت، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سرقت علمی به معنای برداشتن و به نام خود کردن ایده و کلمات دیگران. سرقت علمی واژهای است که در چند دهه اخیر وارد عرصه علمی ایران شده است و گسترش آن خسارتهای غیرقابل جبرانی را به جامعه علمی و فضاهای پژوهشی وارد میکند. بعضی از موارد سرقت علمی که توسط افراد انجام شده به دلیل ندانستن مصادیق این عمل است. عدم توسعه، نبود دانش و آموزش صحیح، ترفیعهایی که مورد بررسی واقع نشدهاند و کمیتگرایی به جای توجه به کیفیت و کاربردی بودن، نبود قوانین بازدارنده و تمرکز بر مدرکگرایی را میتوان از عوامل سرقت علمی دانست. با افزایش دانش و آگاهی افراد از سرقت علمی و افزایش تفکر اخلاقی ارتکاب سرقت علمی کاهش مییابد و این مهم نیازمند توسعه آموزشی و پرورشی دانشجویان و محققان است و این توسعه میتواند با بهرهگیری درست و با شناخت کامل از دانش جدید از جمله هوش مصنوعی تأثیر بسزایی در این روند داشته باشد. شیوه جمعآوری دادهها با توجه به موضوع تحقیق براساس مصاحبه با صاحبنظران و افراد متخصص در این حوزه انجام شده است | ||
کلیدواژهها | ||
سرقت علمی؛ مصادیق سرقت علمی؛ راهکارهای جلوگیری؛ هوش مصنوعی؛ چت GPT | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |