تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,279,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,932,306 |
تحلیل کیفیت محیط فضاهای داخلی دانشکده معماری با تاکید بر آسایش حرارتی و عملکرد شناختی دانشجویان (مورد پژوهی: دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام) | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 15، شماره 55، آذر 1402، صفحه 27-39 اصل مقاله (3.96 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2023.22988 | ||
نویسندگان | ||
حامد احمدی 1؛ مجتبی نوراللهی 2؛ محمدرضا سلیمانی 3؛ احسان بی طرف 4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. mojtaba.noorllahi@gmail.com (نویسنده مسئول) | ||
3گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. soleimani.mohmmadreza@wtiau.acir | ||
4گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. bitaraf.Ehsan@wtiau.ac.ir | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه طراحی و ساخت دانشکدههای معماری به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی و همچنین افزایش خلاقیت در دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار میباشد اهمیتی که در ارتباط مستقیم با آسایش حرارتی در فضاهای داخلی میباشد آسایشی که میتواند در عملکرد شناختی دانشجویان اثر گذار باشد. به همین دلیل به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای انسان در نیم قرن گذشته محسوب میشود و بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. در این پژوهش به بررسی و مقایسه عملکرد شناختی افراد در محدوده واقعی در کلاسهای درس پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدودههای مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی و عملکردهای شناختی افراد پس از اندازهگیری عوامل محیطی از طریق پرسشنامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش اینطور نشان میدهد که وضعیت آسایش حرارتی دانشکده معماری در محدوده استانداردهای بین المللی نمیباشد، و بازههای مختلف دمایی به ثبت رسیده است. همچنین طبق آمار به دست آمده دانشجویان حس تعلق خوبی را به دانشکده دارند، و این حس بالای تعلق باعث پیشرفت در عملکرد شناختی دانشجویان شده است. نتیجه گیری: عملکرد شناختی دانشجویان در این پژوهش آمار قابول قبولی داشتهاند که در این باره میتوان اینگونه گفت که اختلاف نتایج میدانی و پیشبینی های استاندارهای معتبری مانند اشری ممکن است ناشی از عادت کردن و خو گرفتن به شرایط محیطی باشد که آزمون در آن برگزار شده است و در مطالعات دیگر نیز به آن اشاره شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فضاهای داخلی؛ دانشکده معماری؛ آسایش حرارتی؛ عملکرد شناختی | ||
مراجع | ||
رحیمیمند، مریم. عباسپور، عباس. (1394). تاثیر شیوههای جدید آموزش بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (4). 119- 142
زیادی، موسی، کرامتاله. احمدخلیلی، پژوهان. (1391). سنجش هویت شهری در شهرهای جدید ایران بر اساس اصول هویت بخش مکتب اصفهان. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای 5 (18), 139-154.
سرمد، زهره، حجازی، الهه. عباس بازرگان (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
شاهحسینی، سعید. اقامحمدی، جواد. (1395). مقایسه تاثیر میزان استفاده از ارتباطات بیواسطه و ارتباطات رسانهای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار خلاقیت در علوم انسانی. (4)، 121- 140
فراستی، فرناز. مظفر، فرهنگ. نصرالهی، فرشاد. مولایی هشجین، نصرالله. (1396). تحلیل کیفیت محیطی فضاهای داخلی مسکن بومی و نواحی کوهستانی گیلان با تاکید بر آسایش حرارتی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی. دوره 13. شماره 1
فکوریان، فلورا. حمزهنژاد، مهدی. (1397). ساختمان دانشکده معماری، زمینه پرورش خلاقیت دانشجویان معماری. فصل نامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت و علوم انسانی. دوره هشتم- شماره 2. ص 43- 86
محمودی، امیرسعید. (1388). چالشهای آموزش طراحی معماری در ایران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12
مکیان، راضیه السادات. کلانتر کوشه، سید محمد. (1394). ویژگی های رونسنجی پرسشنامه احسس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش آموزان شهر تهران، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6 (20): 119-138.
نوفل، سیدعلیرضا. کلبادی، پارین. پورجعفر، محمدرضا. (1388). بررسی و ارزیابی شاخصهای موثر در هویت شهری. نمونه موردی: محله جلفا در شهر اصفهان. معماری و شهرسازی آرمانشهر 3 (2), 57-69
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |