تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,356,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 23,009,375 |
اثربخشی ادراک حسی مکان در تداعی معنابرکاهش استرس قرنطینه خانگی دانشآموزان(نمونه موردی: مجتمع های مسکونی شهر اصفهان) | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 15، شماره 55، آذر 1402، صفحه 39-55 اصل مقاله (5.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2023.22989 | ||
نویسندگان | ||
صادق جهانبخش1؛ محمد رشتیان 2؛ ناصر حسن پور کازرونی3؛ سید حمید آتشپور4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. Jahanbakhsh_sadegh@yahoo.com | ||
2استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. rashtian.mohammad2022@gmail.com (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. naser.hassanpur@hotmail.com | ||
4دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانhamidatashpour@gmail.com | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش:امروزه درشرایط اجرای قرنطینهخانگی ناشیازبحرانها مانند شیوع بیماریها، کلاسها بهصورت غیرحضوری برگزارمیشوند؛ که این روند پیامدهای بسیاری را برای آنها بهدنبال دارد و ایجاد اختلالروحی یکی از آنها میباشد.پژوهشحاضر درپی بررسی علل ایجاد استرس ناشیاز قرنطینهخانگی طولانیمدت باهدف تبیین رفتارها، نگرشهاوفرآیندهای برجسته تداعیمعنا درجهتکاهش استرس دانشآموزان در محیط مسکونی آنها، روبهجلوخواهدرفت ودرپی شناسایی رابطه مولفههایبرجسته تداعیمعنا در محیطمسکونی افراد قرنطینه میباشد. روش پژوهش:مطالعه کیفی(اکتشافی)حاضر با رویکردپدیدارشناسیتوصیفی(کلایزی) انجامگرفتهاست.در این روش اطلاعات ازمنابع معتبرموجود وانجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با دانشآموزان شهراصفهان برمبنای نمونهگیریهدفمند انجام شدهاست. برای تجزیهوتحلیل یافتهها ازشیوه تحلیلکلایزی با استفاده از نرمافزار اطلستی-آی، دادهها دستهبندی و توصیف شدهاند.باتوجه به ارزیابی نتایج به روشکلایزی بامراجعه مجدد به هریک از شرکتکنندگان در فرآیندیگفتگو-محور با آنها درباره یافتهها، اعتباریابینهایی یافتهها صورت گرفته است. یافتهها:یافتهها نشاندهنده آن است که براساس مولفههای تداعیمعنا درمکان و در نظرگرفتن تاثیرادراک حسی بردانشآموزان درقرنطینهخانگی، میتوان با ارتقاء مولفههای ادراکحسی در فضا ارتباط دانشآموز با محیطخانه را بهبود نمود.درحقیقت، فرد در قرنطینهخانگی، با کنترل حرکات بدن از طریق ایجاد یک محیط چندلایه و پیچیده، زمانطولانی قرنطینهخانگی را بهتر سپریکرده و خستگی روحی کمتری برای او خواهد داشت. نتیجهگیری:دانشآموز با ایجاد همبستگی در حواسخود، درک بهتری ازمحیطخود خواهدداشت که این امر ارتباط معنایی فضا وکاربر را ارتقاء میدهد ودرنتیجه استرسفردی کاهش مییابد | ||
کلیدواژهها | ||
مسکن؛ معنای مکان؛ قرنطینه خانگی؛ استرس؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
ابوالمعالی الحسینی، خدیجه(1399). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها، فصلنامه روان شناسی تربیتی، دوره 16 (55)، ص 157-193.
اتیکسون، ریتا ال(1400)/زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه:محمدتقی برهانی، نشر رشد، تهران.
اشتگ، لیندا؛ وندنبرگ، اگنس؛ دگروت، جودی (1396). مفاهیم پایه درروانشناسیمحیطی، ترجمه: سپیدهبرزگر، انتشارات-فکرنو، تهران.
پاکزاد ، جهانشاه (1394).الفبای روانشناسی محیط برای طراحان، چاپ سوم، انتشارات آرمان شهر، تهران.
پالاسما، یوهانی (1396). چشمان پوست (با مقاله ای تحلیلی بر فلسفه مرلوپونتی و معماری)، ترجمه: علیرضا فخرکننده، چاپ چهارم، نشر: نشرچشمه، تهران، ایران.
دبدبه، محمد (1400). طراحی بر اساس ادراک و رفتار انسانی، تهران: طحان گستر.
ریاحی، محمداسماعیل ؛ رهبری، لادن (1393). رویکرد فرایند استرس در جامعهشناسی سلامت روان: مطالعة جامعهشناختی استرس، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره8(1)، ص49-87.
ریاضی، سیده معصومه، و ابراهیم زاده، فاطمه. (1394). ارائه راهکارهایی در طراحی محیط در مجموعه های مسکونی نسبت به کاهش استرس ساکنین (نمونه موردی شهرک های تنکابن). کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی.
شاهچراغی، آزاده(1396). محاط در محیط: کاربرد روانشناسی محیطی در معماری و شهرسازی، سازمان جهاد دانشگاهی، تهران.
طاهر طلوع دل ، محمد صادق ؛ سادات ، سیده اشرف (1400).زیست پذیری در خانه ایرانی ، نشر دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی، تهران.
علی الحسابی، مهران؛ چربگو ، نصیبه (1394). بازخوانی و تبیین ارتباط معنی و هویت مکان، مجله معماری و شهرسازی ایران، دوره 6(1)، ص 103-115.
علی الحسابی، مهران؛ رضازاده ، راضیه؛ چربگو، نصیبه (1396). ارایه مدل مفهومی معنای مکان و شاخص های تداوم آن (تحلیل پدیدارشناسانه تفسیری تجربیات زیسته افراد) (مقاله علمی وزارت علوم)، مجله باغ نظر سال چهاردهم ( 52). ص17-26.
کارمن، تیلور. (1390). مرلو- پونتی. ترجمة مسعود علیا. تهران: نشر ققنوس.
کارمونا، متئو؛ تیم هیت ، تنراک؛ تیسدل، استیون(1394). مکانهای عمومی، فضاهای شهری: ابعاد گوناگون طراحی شهری. ترجمه: مهشید شکوهی، زهرا اهری، فریبا قرائی، اسماعیل صالحی، نشر دانشگاه هنر، تهران.
کلالی ، پریسا ؛ مدیری، آتوسا(1391).تبیین نقش مولفه معنا در فرایند شکل گیری حس مکان ، مجله علمی -پژوهشی هنرهای زیبا، دوره 17، شماره 2 ، ص 43-52.
موسی پور، حامد؛ آشتیانی، جواد چنگی؛ کهربایی کلخوران علیا، محمد (1399). تحول معنوی و وجودی و همه گیری کووید 19 : یک مطالعه کیفی، فصلنامۀ پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره14(1)، 56-70.
هال، ادوارد تی (1398). بعد پنهان ، ترجمه: منوچهر طبیبیان، نشر دانشگاه تهران، تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |