تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,347,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 23,004,099 |
اثربخشی کیفیت محیطی مدارس بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 15، شماره 55، آذر 1402، صفحه 55-69 اصل مقاله (5.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2023.22991 | ||
نویسندگان | ||
پریسا خیام نکویی1؛ بهرام شاهدی 2؛ کاظم یزدی3 | ||
1پژوهشگردکتری معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردستان، اردستان، ایران. parisakhayam@gmail.com | ||
2استادیارگروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. bshahedi@yahoo.com (نویسنده مسئول) | ||
3عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردستان، اردستان، ایران. yazdi@iauard.ac.ir | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: ازآنجا که محیط مدرسه، محیط کسب دانش و رشد همهجانبه افراد است، کیفیتمحیطی مدرسه بر تجربه مثبت و منفی کسبشده دانشآموزان از مدرسه اثرگذار است.وبه دنبال آن، ادراک دانشآموزان از محیط مدرسه، زمینهساز رشد خودپنداره تحصیلی آنان میشود و اعتماد و اطمینان آنها به تواناییشان را افزایش میدهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر ارتقاء کیفیت و ادراک محیطی فضای مدرسه بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان از نگاهی پدیدارشناسانه میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کیفی (اکتشافی)و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی میباشد. روش گردآوری دادهها بااستفادهازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمهساختاریافته با دانشآموزان مدرسه منتخب شهراصفهان بودهاست که اطلاعات گردآوریشده براساس روش تحلیل کلایزی در نرمافزاراطلستی-آی (8) ارائه شدهاست. یافتهها: وجود امکانات مناسب در مدرسه که موجب بالابردن شاخصهای ذهنی و عینی محیط خواهدبود، برخودپندارهتحصیلی دانشآموزان نیز تاثیری مثبت دارد و در واقع این موارد به عنوان محرکهای محیطی در فضای مدرسه بر فرد اثرگذار میباشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آناست که با در نظرگرفتن شاخصهای کیفیت عینی و ذهنی محیط و ارتقاء محیط کالبدی مدرسه براساس کیفیتهای فضایی آن بر ادراکمحیطیفرد موثر است، میتوان بر عاطفه دانشآموزان نسبت به محیط مدرسه وداوری او نسبتبهخود تاثیری مثبت ایجادنمود که درنهایت، موجب ارتقاء خودپندارهتحصیلی دانشآموزان خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس؛ کیفیتمحیطی؛ ادراکمحیطی؛ خودپندارهتحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
ایمانیه، مجتبی. (1355). تاریخ فرهنگ اصفهان، اصفهان، نشر دانشگاه اصفهان.
بولند، تئو؛ لچرت، جوس (1995 ). کیفیت بخشی در آموزش و پرورش. ترجمه دکتر پروین عباسی (1385) انتشارات راقم.
پاپی مطلق، میثم (1394). نوجوانی عصر چالشهای درونی، تهران.
پاکزاد ، جهانشاه (1393). راهنمای طراحی فضاهای شهری، نشر شهیدی، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری.
پوردیهیمی، شهرام (1390).فرهنگ و مسکن، نشریه مسکن و محیط روستادوره30 (134)، ص3-.18
ترکمان، مژگان؛ جلالیان، سارا و دژدار، امید (1395). نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیری کودکان، ماهنامه شباک، 2 (11)، صفحه 1-14.
خانمحمدی، اسماعیل ؛ نصری، صادق ؛ صالح صدق پور، بهرام (1396). پیش بینی خود پنداره تحصیلی بر اساس سیستمهای رفتاری مغز و کیفیت تجارب یادگیری، ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران.
داداش پور ، هاشم ؛ روشنی، صالح (1392). ارزیابی تعامل میان فرد و محیط زندگی در محلات جدید با استفاده از سنجش کیفیت عینی و ذهنی مطالعه موردی: شهرک نفت تهران، فصلنامه مطالعات شهری، دوره 2 ( 6 ) ، ص 3-16.
دادبه، اصغر (1385).کلیات فلسفه، نشر دانشگاه پیام نور، تهران.
زاهد بابلان ، عادل ؛ کریمیانپور، غفار؛دشتی، ادریس (1393). رابطه کیفیت زندگی در مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با توجه به نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال سوم، (11)، ص 32-48.
زاهدبابلان، عادل؛ کریمیان پور، غفار؛ دشتی، ادریس (1396). نشریه رویکردهای نوین آموزشی، شماره 25، ص 76-91.
سلیمی، اعظم سادات و شبانی شهرضا، امیرحسین. 1394 . بررسی و شناخت اصول و مبانی طراحی محیط جهت ارتقاء یادگیری و سلامت روانی دانشجویان، کنفرانس بینالمللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افقهای آینده، نگاه به گذشته تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، 1-10.
سمیعآذر، علیرضا. (1376). تاریخ تحولات مدارس در ایران. تهران: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
طاهر طلوع دل ، محمد صادق ؛ سادات ، سیده اشرف (1400).زیست پذیری در خانه ایرانی ، نشر دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی، تهران، .
طباییان، سیده مرضیه؛ حبیب، فرح؛ عابدی، احمد (1390). دیدگاه دانشآموزان دبیرستانهای مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضای آموزشی و راههای بهبود کیفیت فضای تحصیلی، نشریه نوآوریهای آموزشی، تابستان 1390، دوره10 ، شماره 38 ، اصفحه 93 - 106 .
طبائیان، سیدهمرضیه (1393). انسان و محیط: رویکرد روانشناختی به معماری و شهرسازی، نشر دانشگاه آزاد اسلامی (خوراسگان)، چاپ دوم.
طبائیان، سیده مرضیه (1400). پژوهشی در ضرورت طراحی بهینه فضاهای باز و محیط سبز کالبد آموزشی در راستای بهبود ادراک دانشآموزان و ارتقاء کیفیت محیط آموزشی (مطالعه موردی: دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان)، دوفصلنامه معماری و شهرسازی ایران، دوره: 12، شماره: 21 : 127-139.
طبیب زاده، کیمیا ؛ اردشیری، مهیار؛ بنازاده، بهاره (1399). بررسی معماری فضاهای آموزشی با تأکید بر ارتقاء کیفیتهای فضایی (مدارس دخترانه متوسطه دوم شیراز)، نشریه معماری شناسی سال سوم تابستان 1399 شماره 15، صفحه 56-67.
فانی ، حجت الله؛ خلیفه، مصطفی (1389). بررسی رابطه ی ادراک از رفتار معلم با خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ی راهنمایی شهر شیراز، مجله رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، شماره 1، 37-64.
کارمونا، متیو؛ تیزدل ، استیو (1397). خوانش مفاهیم طراحی شهری، مترجم: کامران ذکاوت, فرناز فرشاد، نشر دانشگاه شهیدبهشتی ، تهران.
کامل نیا ، حامد (1394). معماری مدارس ایران: گذشته، حال و آینده، مجله هنر معماری (36).
گل، یان (389). فضاهای عمومی و زندگی جمعی، مترجم: علی غفاری - محمدصادق سهیلی پور، نشر دانشگاه شهیدبهشتی ، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |