تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,211 |
تعداد مقالات | 20,279 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,204,902 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,094,100 |
تعیین اولویت ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقای اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | ||
مدیریت بهداشت و درمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jhm.2023.74752.11152 | ||
نویسندگان | ||
زهرا یوسفی1؛ محمدنقی ایمانی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران. | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: وضع موجود آموزش ضمن خدمت در وزارت بهداشت این که آموزشها مبتنی بر الگوهای سنتی بوده و محتوای این دورهها با نیازهای آموزشی کارکنان همسویی ندارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقای اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. روش پژوهش: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی، از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها جزو تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی که به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند، مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد. روایی و پایایی مصاحبهها توسط مصاحبشوندگان تایید و دادهها از طریق کدگذاری متن تحلیل شد. در بخش کمی، بعد از استخراج ابعاد، مولفهها و شاخصهای موردنظر، پرسشنامهای طراحی و بین 351 نفر از کارکنان ستاد مرکزی انتخابشده به روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع و دادهها با نرمافزار SPSS24 تحلیل شد. یافتهها: در راستای تحقق هدف تحقیق، اقدامات انجام شده شامل مصاحبه با صاحبنظران، تحلیل محتوای مطالب از طریق کدگذاری، توزیع پرسشنامه و تحلیل دادهها با کمک آزمون فریدمن که در نهایت اولویت ابعاد، مولفهها و شاخصهای استخراجشده مشخص گردید. مقدار میانگین رتبه با بیشترین اولویت بُعد مسئولیتپذیری به جای احساس وظیفه 3269/4 و مولفه جلوگیری از انزاوی شغلی 3153/4 میباشد. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق اینکه از بین ابعاد و مولفههای استخراجشده، به بُعد مسئولیتپذیری به جای احساس وظیفه و به مولفه جلوگیری از انزوای شغلی بیشترین توجه وجود داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تعیین اولویت؛ آموزش ضمن خدمت؛ اثربخشی آموزش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |