تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,295,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,947,684 |
جایگاه علم و دانش در حدیقه سنایی | ||
دانشنامه | ||
مقاله 3، دوره 2، 4 (74زمستان 1388)، دی 1388، صفحه 37-45 اصل مقاله (167.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عبدا ... حکاکیان* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید : اطلبوا العلم من المهد الی اللّحد، یا اطلبوا العلم ولوالصین . حضرت علی خود را بنده کسی می داند که به او کلمه ای بیاموزد و خداوند در قرآن خطاب به رسول گـرامـی خویش می فرماید : قل رب زدنی علماً ( بگو، خدایا بر علمم بیفزا ). نمونه هایی از این دست در آیات، احادیث و سخنان بزرگان دین فراوان دیده می شود که نشان دهنده ارزش و جایگاه علم و دانش و عالمان و دانشمندان در آموزه های دینی است . از طرفی تأکید بر تحصیل علم و دانش و ستایش عالمان و دانشمندان از موضوعاتی است که در اغلب آثـار ادبی این سرزمین به چشم می خورد . از جمله این آثار حدیقه سنایی است . سنایی در این اثر ارزشمند به تحصیـل علم و دانش سفارش می کند و مقام اهل علم را گرامی می دارد و جهل و نادانی را به شدت مورد طعن و ملامت قرار می دهد . ما در این مقاله کوشیده ایم ضمن نگاهی اجمالی به جایگاه و ویژگی های اهل علم در قرآن، جایگاه و ارزش علم و علم آموزی و خصوصیات اهل علم را در حدیقه مورد بحث و بررسی قرار دهیم | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ عالم؛ جاهل؛ علم خوان؛ علم دین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,475 |