تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,240,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,881,572 |
مطالعه آزمایشگاهی میزان آبشستگی ناشی از برخورد جت های مستغرق و ریزشی | ||
مهندسی سازه های آبی | ||
مقاله 6، دوره 3، 4( شماره 8 زمستان 1389)، دی 1389، صفحه 58-65 اصل مقاله (587.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا پیرستانی* ؛ مهدی رضازاده* ؛ مهرداد کاویانی* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
میزان آبشستگی بستر قابل فرسایش و توسعه آن دراثر برخورد جت ها توجه بسیاری ازمهندسین هیدرولیک را به خود جلب کرده است. در این پژوهش، تغییرات بستر پایین دست یک جت در دو حالت مستغرق و ریزشی و با اعمال تغییرات دبی مورد بررسی قرارمی گیرد. خروجی کالورت درحالت مستغرق دقیقا مماس برسطح مصالح بستر و در حالت غیرمستغرق 46 سانتیمتر از سطح مصالح بستر متحرک فاصله دارد. جت ها در هر دو حالت زاویه ی 10 درجه با افق می سازند. نتایج حاصله مؤید این واقعیت بود که در دقایق نخست آزمایش تغییرات ابعاد آبشستگی بسیار شدید است، اما با گذشت زمان، از شدت آن درهردوحالت مستغرق و غیر مستغرق کاسته می شود. بطوریکه در حالت مستغرق نزدیک به 80 % از عمق نهایی حفره در 5 دقیقه اول رخ می دهد و این میزان در حالت غیرمستغرق حدوداّ 70 % خواهدبود | ||
کلیدواژهها | ||
آبشستگی؛ کالورت؛ جت مستغرق؛ جت ریزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |