تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,204 |
تعداد مقالات | 20,218 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,097,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,057,472 |
بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی | ||
پژوهشنامه ادیان | ||
مقاله 3، دوره 2، 1(3 بهار وتابستان 1387)، فروردین 1387، صفحه 81-108 اصل مقاله (298.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کیومرث چراغی* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
اصطلاح « انسان کامل" یکی از اصطلاحات بسیار مهم و کلیدی عرفان اسلامی است که نخستین بار محی الدین ابن عربی، از عارفان برجستۀ مسلمان قرن هفتم هجری آن را به کار برده است . پس از ابن عر بی، شاگردان و پیروان مکتب عرفانی او، و نیز شخصیت های دیگری همچون عبدالکریم گیلانی و عزیز بن محمد نسفی، به این مفهوم پرداختند و آن را به کمال خود پروردند . نسفی در آثار خود به طور مبسوط به آن پرداخته و انسان کامل را بر دو قسم دانسته است : انسان کامل و انسان ک امل آزاد . از دیدگاه نسفی، انسان کامل آن است که او را چهار صفت اقوال نیک، افعال نیک، اخلاق نیک و معارف به کمال باشد . به تعبیری دیگر، انسان کامل فردی است که در شریعت، طریقت و حقیقت کامل باشد . انسان کامل آزاد که مرتبه ای بالاتر از انسان کامل دارد، آن است که به هشت صفت اقوال نیک، افعال نیک، اخلاق نیک، معارف، ترک، عزلت، قناعت و خمول آراسته باشد . این مقاله بر آن است که این مفهوم کلیدی عرفان اسلامی را از دیدگاه عزیز نسفی مورد بحث و بررسی قرار دهد، شخصیتی که تاکنون توجهی در خور به آثار و آراء او نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان اسلامی؛ انسان کامل؛ انسان کامل آزاد؛ عزیز بن محمد نسفی؛ جامعیت انسان؛ عالم صغیر؛ عالم کبیر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,044 |