تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,220,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,848,878 |
زمان اندیشی دورنی از دیدگاه هوسرل | ||
فلسفه تحلیلی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 (پیاپی20)، مهر 1390، صفحه 63-90 اصل مقاله (328.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه راثی* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
پدیدارشناسی زمان می کوشد تا تبیین کند که چگونه زمان آگاهی درونی ساخته م یشود. در حقیقت پدیدارشناسی آگاهی از زمان ساختار ماهوی آگاهی را بررسی می کند. ساختاری که به ما اجازه م یدهد تا عین زما نمند را در لحظات گوناگو ناش یکسان و واحد درک کنیم. در رویکرد پدیدارشناسانه، زمان دیگر مقدار حرکت، یا خصلت های روان شناسانه نفس و حتی پیش فرض های استعلائی شناخت نیست. در واقع هوسرل بر اساس دیدگاه پدیدارشناختی خود سه سطح از زمان را بررسی می کند. 1. زمان کیهانی یا زمان عینی 2. زمان ذهنی و شخصی 3. آگاهی از زمان درونی. . تجربه ی ما درباره ی اعیان زمان مند ساختاری سه وجهی دارد که عبارتند از: 1. پیش یازی 2 نگهداشت و 3. انطباع اولیه. پیش یازی فرآیندی است که به وسیل هی آن انتظارات شکل م یگیرند در حالی که این انتظارت بی درنگ با آن چیزی که در انطباع اولیه ی تجربه م یشود ارتباط پیدا می کنند. نگهداشت فرآیندی است که به وسیله ی آن چیزی که به عنوان اکنون تجربه م یشود در آگاهی باقی م یماند و به عقب فروکش م یکند. انطباع اولیه ی سازه آگاهی است که معطوف به مرحله ی کنونی عین است. انطباع اولیه را نم یتوان مستقل از افق زمانی آن در نظر گرفت. بنابراین طبق پدیدارشناسی هر تجربه ای متضمن یک افق زمانی است که آگاهی ما درباره ی اعیان در بستر این افق ها تحقق می یابد. این مقاله سعی می کند دیدگاه هوسرل دربار هی زمان آگاهی را بیان کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ هوسرل؛ زمان ابژکتیو و سوبژکتیو؛ آگاهی از زمان درونی؛ نوئسیس؛ نوئما؛ روی آورندگی(حیث التفاتی)؛ دادگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,015 |