تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,172 |
تعداد مقالات | 20,093 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,673,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,750,169 |
اهمیت مد لسازی در علم | ||
فلسفه تحلیلی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2 (پیاپی 16)، مهر 1388، صفحه 163-184 اصل مقاله (184.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رضا اخلاقی* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
مفهوم مدل یکی از مفاهیم اساسیِ فلسف هی علم و معرفت شناسیِ معاصر است. فیزیک دانان یک مسأله ی واقعی را حل نم یکنند، بلکه به جای آن مسأله، مدلی را به وجود م یآورند تا به کمک آن مسأله را حل کنند. واژه ی مد لسازی در فیزیک بسیار فراگیر شده است و آموزش مد لسازی نمونه ای از کلِ یک برنام هی آموزشی بر پای هی مدل سازی است. با وجود این، فراگیران در کلا سهای درک روشنی ندارند و در نتیجه متوجه نقش این مفهوم در « مدل » سنتیِ درسِ فیزیک از مفهوم فیزیک نمی شوند. اصول بنیادیِ مکانیک نیوتونی را می توان دستگاهی از قاعده ها در نظر گرفت که دسته ای از بازی های مدل سازی را تعریف م یکنند. هدف مشترک این باز یها توسعه ی مدل هایی از پدیده های فیزیکی است. این نقط هی شروع، رهیافتی جدید به آموزش فیزیک است که در آن به ایده ی اصلی آموزش، .« نام بازی مدل سازی است » فراگیران از ابتدا یاد داده م یشود که در علوم دستگاهی از اصول صریح مدل سازی و روش هاست تا شاگردان با مجموعه ای بنیادی از مدل های فیزیکی آشنا شوند. آنها با تمرین فراوان در جهت مد لسازی و اعتبار بخشی به مدل م یتوانند پدیده های فیزیکی را توجیه، پیش بینی و توصیف کنند. این مقاله مبنای منطقی، فیزیکی، معرفت شناسی، تاریخی و آموزشی این رهیافت را تعیین می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل؛ مدل سازی؛ یادگیری؛ فیزیک و مکانیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572 |