تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,172 |
تعداد مقالات | 20,080 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,662,695 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,742,869 |
ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
مقاله 7، دوره 20، شماره 3(پیاپی 82)، آبان 1388، صفحه 107-123 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر علی تقی پور ظهیر* 1؛ دکتر طیبه صفایی* 2 | ||
1ندارد | ||
2نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه: | ||
چکیده | ||
تحولات مداوم و لزوم اصلاحات در نظام آموزش عالی، توقعات و انتظارات جدیدی را از مراکز علمی خصوصا دانشگاه ه ا مطرح نموده است و همواره آموزش عالی را به یک خیزش علمی و فرهنگی با بررسی چالش های عمده و تبیین رسالتهای جدید دعوت می نماید. اعلام سال پاسخگویی توسط مقام معظم رهبری و توصیه کنفرانس جهانی یونسکو به نظا م های آموز ش عالی جهان مبنی بر پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران دانشگاه ها در قبال پذیرش نتایج ، پیامد ها، وظایف و تصمیم گیری ها، از انگیز ه های این پژوهش بوده است. پژوهشگر پس از بررسی ادبیات پژوهش ، مدل ها، نظریه ها و چ هارچوب های ادراکی مشتمل بر : مدیریت مبتنی بر ارز ش های اسلامی، مدیریت دانش، مدل چندبعدی و مدل جامع پاسخگویی، چارچوب مکعبی فرایندها ی ارزشیابی ، چارچوب فناوری اطلاعات و بررسی پژوهش های انجام یافته در خصوص پاسخگویی ، مدل پیشنهادی خود را مشتمل بر پنج عنصر اساسی (فلسفه و اهداف مدل ، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزیابی و مهندسی مجدد ) به همراه 8 مؤلفه و 45 زیر مؤلفه با استفاده از ابزار پرسشنامه ارائه نموده است. نتایج نشان می دهد که گروه های نمونه، برعناصر اساسی مدل و 8 مؤلفه آن مشتمل بر : مولفه های اختیار و مسئولیت، مدیریت و رهبری، نظارت مؤثر و هدفمند، گروه های ذینفع، مدیریت اطلاعات، مدیریت ارتباطات، منابع انسانی و استاندار دهای یاددهی و یادگیری و45 زیر مؤلفه مدل تاکید نموده اند و در نهایت مدل پیشنهادی با 91.9درصددر بین گروه های مورد مطالعه مناسب تشخیص داده شده است و در پایان، پیشنهادها و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در سطح نظام آموزش عالی ایران ارایه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پاسخگویی؛ پاسخگویی مدیریتی؛ مؤلفه های پاسخگویی؛ نظام آموزش عالی؛ مدل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,430 |