تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,240,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,885,505 |
بررسی نظام های ارزیابی آموزش عالی در جهان به منظور ارائه مدل مناسب برای آموزش عالی کشور | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 2(پیاپی 85)، تیر 1389، صفحه 1-19 اصل مقاله (3.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر نادرقلی قورچیان* 1؛ دکتر حسن شهرکی پور* 2 | ||
1ندارد | ||
2نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه | ||
چکیده | ||
امروزه، دانشگاهها دارای نقش هایی درهم پیچیده و به هم پیوسته است لذا رشد کمی دانشگاهها بدون توجه به فراین د تحولات علمی و نیازهای واقعی جامعه و استانداردهای کیفیت قطعاً کارساز نخواهد بود. پژوهش حاضر در صدد ارائه مدل مناسبی برای ارزیابی آموزش عالی کشور است که با روش های پیشرفته علمی و آماری موجبات افزایش ضریب اطمینان را فراهم آورد . در کشور ما مسئله اساسی که با ید در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد ایجاد یک نظام ارزیابی مدرن می باشد که بتواند به فعالی تهای دانشگاهی مشروعیت علمی و قانونی ببخشد و در کنار گسترش کمیت بتواند به حفظ کیفیت و پویا کردن نظام آموزش عالی کشور ب ه عنوان ابزاری قانونمند بپردازد، بنابراین ضرورت د ارد جهت بهبود و ارتقاء کیفیت یک نظام ارزیابی در آموزش عالی کشور به کار برده شود. روش این پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده ها روش توصیفی - پیمایشی است که با استفاده از دو پرسشنامه اطلاعات و داده ها تجزیه و تحلیل گردیده است . جامعه آماری پرسشنامه اول شامل ا عضای هیات علمی شاغل در دانشگاهها می باشد که مشتمل بر 18 نوع نظام ارزیابی شناخته شده در آموزش عالی جهان در بین حجم نمونه چهل نفر از صاحبنظرا ن توزیعواطلاعات حاصله توسط نرم افزارSPSSتجزیه و تحلیل گردید . همچنین باعنایت به پیشینه و ادبیات مستخرجه تحقیق واطلاعات و داده های مکتسبه به پرسشنامه اول مدل مناسب نظام ارزشیابی 360 درجه ای تدوین گردید و بین 384 نفر ازروسای دانشگاهها (73 نفر)،معاونین آموزشی(58 نفر)،اعضای هیات علمی(153 نفر)و متخصصان آموزش عالی(100 نفر)توزیع گردیده و مدل مشتمل بر عناصر فلسفه واهداف(90%)،مبانی نظری(76%)،مراحل اجرایی(100%) و نظام ارزشیابی و مهندسی مجدد(با تااپیید 92%)می باشد که در مجموع با مقیاس 93 از100 درصد مورد تایید نهاییبرای نظام ارزشیابی کشور واقع گردید | ||
کلیدواژهها | ||
مدل؛ نظام آموزش عالی؛ ارزیابی آموزش عالی؛ ارزیابی 360 درجه ای؛ ارزیابی نظام آموزش عالی کشور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,892 |