تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,277,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,930,760 |
بررسی رابطهی تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر تهران و تاثیر آن بر آینده پژوهی | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
مقاله 5، دوره 23، ویژنامه شماره 96(پاییز1391)، آذر 1391، صفحه 51-63 اصل مقاله (220.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کامران محمدخانی* 1؛ حمیده رشادت جو* 2؛ معصومه روحانی پور* 2 | ||
1مسئول مکاتبات | ||
2ندارد | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطهی بین تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. سوالات پژوهش با در نظر گرفتن مولفه های تفکر سیستمی (نگرش سیستمی، کل نگری و عملکرد سیستمی) و خلاقیت مدیران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر روش اجراء پیمایشی است. در این پژوهش جامعهی مورد بررسی متشکل از 482 نفر از مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر تهران بود که نمونه ای با حجم 172 نفر بر مبنای فرمول کوکران بدست آمد. برای نمونه گیری از روش خوشهای تصادفی استفاده شد. پرسشنامههای تحقیق، دو پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری(در محیط نرم افزاری spss) در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین تفکر سیستمی (به عنوان متغیر اصلی) و خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفههای سهگانه تشکیل دهنده تفکر سیستمی یعنی: نگرش سیستمی، کل نگری و عملکرد سیستمی با خلاقیت مدیران رابطه مثبت و معناداری مشاهده گردید | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر سیستمی؛ نگرش سیستمی؛ کل نگری؛ عملکرد سیستمی؛ خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,777 |