تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,240,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,885,228 |
نظریه انقطاع عذاب در آخر تشناسی عرفانی ابن عربی | ||
فلسفه تحلیلی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره2(پیاپی8)، تیر 1385، صفحه 87-116 اصل مقاله (308.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
هاتف سیاه کوهیان* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
جاودانگی عذاب اخروی به عنوان یکی از مباحث اصلی آخر ت شناسی اسلامی به دلیل ارتباط با بحث جایگاه مهمی در اغلب مکاتب کلامی با رویکردها و تفاسیر مختلف داشته است . ظاهر اً « مرتکب کبیره » محی الدین بن عربی در عالم اسلام نخستین کسی است که بر خلاف مشهور، اعتقادی به سرمدیت عذاب نداشته، جهنم را پدیده ای دگرگون شونده و امری نسبی م ی داند. بنابر تلقی وی، عذاب - از ریشه عذب - نسبت به گروه های مختلف از دوزخیان، متناسب با استعدادها و قابلیت های متفا وت آنها و در اشکال و عذاب دوزخیان را به « تمثیل رویا » کیفیات متنوع تبدیل به امری گوارا و عذب می گردد. ابن عربی با بیان خواب شیرینی تشبیه می کند که ماهیت حقیقی آن چیزی جز گرفتاری در غفلت از واقعیت تاریک و رنج آور خود آنها نیست . از جمله دلایل اب ن عربی برای توجیه نظریه خود جواز خلف وعید از سوی خدا، رحمت بیکران الهی، تناسب کیفر با عمل و عرضیت اعمال در برابر جوهریت فطرت است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلود عذاب؛ انقطاع عذاب؛ ابن عربی؛ وعد و وعید؛ رحمت و غضب؛ عذاب؛ نعیم؛ دوزخ؛ شقاوت و سعادت؛ مرتکب کبیره؛ آخرت شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,042 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,201 |