تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,277,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,930,799 |
اولویت بندی شاخص های دسترسی به فرصت های برابر در توسعه آموزش های علمی – کاربردی کشور | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 4 (پیاپی59)، دی 1382، صفحه 1-16 اصل مقاله (569.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منوچهر جواهری* ؛ عصمت مسعودی* | ||
ندارد | ||
چکیده | ||
عصمت مسعودی در این مقاله شاخص های اولویت دار برای دسترسی به فرصت های برابر برای توسعه آموزش های علمی – کاربردی تعیین شده است. نویسندگان جهت ارائه این شاخص ها تحت مفهوم شاخص، عدالت آموزشی و برابری دسترسی به آموزش عالی نظام آموزش های علمی- کاربردی را تبیین نموده است. ضمن تعریف شاخص های اجتماعی و دسته بندی و به کارگیری شاخص ها، به تحلیل مسأله دسترسی به فرصت های برابر در توسعه آموزش پرداخته و پس از بیان ضرورت های توسعه این آموزش ها، عواقب توسعه آموزش بدون توجه به فرصت های برابر را ارزیابی و تحلیل نموده است. در پایان، با توجه به جهت گیری خاص دانشگاه علمی – کاربردی در نظام آموزش عالی شاخص های سنجش نابرابریها در توسعه آموزش آموزش عالی را معرفی و در چهار گروه عمده، دسته بندی نموده باتوجه به آنها، متدولوژی اولویت بندیشاخص های توسعه آموزش های علمی – کاربردی را از دیدگاه دسترسی برابر به فرصت های آموزشی، ارائه نموده و نهایتاً با تعیین شاخص های اولویت دار امکان اولویت سنجی مناطق کشور را جهت تأسیس دانشگاه های علمی – کاربردی فراهم نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برابری فرصت ها؛ آموزش عالی؛ عدالت آموزشی؛ شاخص؛ آموزش های علمی - کاربردی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,006 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,023 |