تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,241,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,893,304 |
بررسی تاثیر مدیریت ناحیه محوری بر حفظ محیط زیست شهر تهران (مطالعه موردی شهرداری ناحیه 1 منطقه 13) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 12، شماره 2(29-پیاپی 40)، تیر 1393، صفحه 39-53 اصل مقاله (332.1 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علیرضا افتخاری 1؛ جعفر نوری2؛ رضا ارجمندی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران*(مسئول مکاتبات). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یکی از مهمترین اهداف و سیاستهای ناحیه محوری شهرداری توجه به موضوع محیطزیست شهر است و در این راستا دارای فعالیتهای گوناگونی (همچون مدیریت پسماند، افزایش سرانه فضای سبز، ساماندهی صنایع و مشاغل آلاینده، جمعآوری حیوانات موذی، توسعه سیستمهای حمل و نقل عمومی، فراهم نمودن زمینه همکاری و مشارک شهروندان در حفظ محیطزیست، ترمیم و بهسازی انهار و...) است تا شهر به سوی توسعه پایدار گام بردارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی تاثیرات ناحیه محوری بر حفظ محیطزیست شهر و دستیابی به توسعه پایدار شهر است. روش تحقیق اسنادی و پیمایشی است. دادهها بوسیله پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری، شهروندان ناحیه یک منطقه 13 تهران بوده که تعداد 400 نفر حجم نمونه براساس تصادفی منظم انتخاب شده است. این پژوهش دارای پنج فرضیه است. و کلیه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فعالیتهای مدیریت شهری ناحیه محوری با آموزش مسایل محیطی به شهروندان توانسته است سبب ارتقاء فرهنگ محیط زیست شود. همچنین مشخص شد که سیستم نوین مدیریت شهری تحت عنوان ناحیه محوری از سال 87 به بعد با انجام فعالیت های محیط زیستی خود باعث حفظ، ارتقا و صیانت از محیط زیست شهر تهران شده است که با ادامه این روند و توجه توأمان به سایر مؤلفه های لازم می توان به توسعه پایدار شهری دست یافت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدیریت شهری ناحیه محوری؛ محیط زیست و توسعه پایدار شهر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 29، تابستان 93
بررسی تاثیر مدیریت ناحیه محوری بر حفظ محیط زیست شهر تهران (مطالعه موردی شهرداری ناحیه 1 منطقه 13)
علیرضا افتخاری[1] جعفر نوری[2] رضا ارجمندی[3]
چکیدهیکی از مهمترین اهداف و سیاستهای ناحیه محوری شهرداری توجه به موضوع محیطزیست شهر است و در این راستا دارای فعالیتهای گوناگونی (همچون مدیریت پسماند، افزایش سرانه فضای سبز، ساماندهی صنایع و مشاغل آلاینده، جمعآوری حیوانات موذی، توسعه سیستمهای حمل و نقل عمومی، فراهم نمودن زمینه همکاری و مشارک شهروندان در حفظ محیطزیست، ترمیم و بهسازی انهار و...) است تا شهر به سوی توسعه پایدار گام بردارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی تاثیرات ناحیه محوری بر حفظ محیطزیست شهر و دستیابی به توسعه پایدار شهر است. روش تحقیق اسنادی و پیمایشی است. دادهها بوسیله پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری، شهروندان ناحیه یک منطقه 13 تهران بوده که تعداد 400 نفر حجم نمونه براساس تصادفی منظم انتخاب شده است. این پژوهش دارای پنج فرضیه است. و کلیه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فعالیتهای مدیریت شهری ناحیه محوری با آموزش مسایل محیطی به شهروندان توانسته است سبب ارتقاء فرهنگ محیط زیست شود. همچنین مشخص شد که سیستم نوین مدیریت شهری تحت عنوان ناحیه محوری از سال 87 به بعد با انجام فعالیت های محیط زیستی خود باعث حفظ، ارتقا و صیانت از محیط زیست شهر تهران شده است که با ادامه این روند و توجه توأمان به سایر مؤلفه های لازم می توان به توسعه پایدار شهری دست یافت.
کلمات کلیدی: مدیریت شهری ناحیه محوری، محیط زیست و توسعه پایدار شهر.
مقدمه
علاقه و تمایل نسبت به بحث توسعه پایدار، بویژه در عرصه کلان شهرها، به دو موضوعی مربوط می شود که محل تلاقی میان امیال و آرزوهای انسانی و تفوق و برتری طبیعت است: بوم محوری با تاکید بر اکولوژی جهانی و انسان محوری با تاکید بر رفاه بهزیستی انسان ها. این در حالی است که لازمه پذیرش توسعه پایدار به عنوان مفهومی جامع و فراگیر، در نظر داشتن مفهوم توسعه زیست بوم است که از سال 1970 در برنامهریزیهای محیطی سازمانها و بسیاری از سازمانهای مدافع محیط طبیعی مورد توجه قرار گرفت. توسعه زیست بوم به عنوان توسعه در سطح منطقهای و محلی، همراه با تواناییهای بالقوه ناحیه ای و با تاکید بر بهرهبرداری از منابع و کاربرد فن آوری و سازمان دهی، مسالهای غیرقابل انکار است. از اصلیترین فاکتورهای پایداری یک شهر توجه به مسایل محیطزیستی آن است. شهرها در بیشتر مناطق بدون توجه به برنامههای آمایش سرزمین و توجه به ملاحظات محیطزیستی شکل گرفتهاند و این موضوع مشکلات عدیدهای را سبب میشود. برای دستیابی به این مهم، باید از تکنیکهای کارآمد آمایش سرزمین جهت سنجش توان کاربری زمین و ارزیابی اثرات توسعه در ایجاد و گسترش شهرها استفاده کرد. توسعه پایدار شهری به عنوان شبه پارادایمی مسلط در راهبردهای توسعه شهر در واکنش به نارضایتیهای اقتصادی-اجتماعی از منظر بوم شناختی شکل گرفت و اشارات اولین آن برای سیاست های توسعه شهری، حفظ فضای سبز و پاکیزگی آب، جلوگیری از آلودگی هوا، و کاهش تولید زباله در سطح محلی بود(1). میان توسعه پایدار و مقوله قدرت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد تا جایی که برخی معتقدند عدالت اجتماعی و تعادل محیطزیستی لازم و ملزوم یکدیگرند و تحقق یکی بدون دیگری غیرممکن است. بر این اساس، تحقیق حاضر" تاثیر طرح ناحیه محوری به عنوان سیستم نوین مدیریت شهری در حفظ محیط زیست شهر تهران" درصدد آن است که نقش عامل مدیریت ناحیه محوری را در حفظ محیطزیست شناسایی کند . یک شهر پایدار باید شهری هماهنگ با طبیعت و محیط زیست باشد. شهرداری خدمات مختلفی را در سطح شهر به منظور رفاه هر چه بیشتر شهروندان ارایه میدهد. شهرداری، فعالیتهای مختلف خود را حول چند محور دسته بندی نموده است. یکی از این دستهبندیها ناحیه محوری است. یکی از روشهایی که می تواند درآینده هر شهری را تبدیل به یک شهر پایدار و پاک نماید، طرح ناحیه محوری است. این طرح ، با طی نمودن موفق دوره پایلوت خود در سال 1386 و رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، از خرداد ماه سال 1387 به طور رسمی در تمامی نواحی123گانه شهر تهران جاری گشت و آغاز تحولی درسیستم مدیریت شهری بود. ناحیه محوری دارای اهداف و سیاست های تعریف شدهای است که می تواند شهر را به سوی توسعه پایدار کشاند. این اهداف و سیاست ها عبارتند از: -فراهم سازی شرایط، بسترها و زمینههای تحقق شهر ایمن، آباد و سالم بر پایه آرمانهای یک جامعه -درک عمیق از نیازهای شهروندان و توزیع عادلانه فرصتها و امکانات شهری میان همه گروههای شهروندی -رواج فرهنگ شهروندی و شهرنشینی از طریق آگاهیهای مردم -بسترسازی برای مشارکت شهروندان در اداره شهر جهت تحقق شهر شهروندمدار -حفاظت از محیط زیست و ایمن سازی شهر از سوانح طبیعی و سایر مخاطرات و آسیب ها -بهبود و ارتقای کیفیت محیطی و وضعیت کالبدی شهر -توجه به پاکیزگی، سرسبزی و زیبایی فضای شهری -ساماندهی وضعیت زباله ها -رفع یا کاهش انواع آلودگیهای محیطزیستی -ارتقای کیفی زیست شهری تهران و حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر(2). محیطزیست به عنوان جهانی زنده در زنجیره حیاتی انسان ها است، که نابودی یک حلقه از آن، خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این موضوع مسئولیت انسان معاصر را برای حفاظت از مواریث طبیعی صد چندان خواهد کرد. فرهنگسازی و ایجاد زمینه برای نهادینه شدن فرهنگ حفاظت محیط زیست، یکی از بسترهای مهم دستیابی به این امر است. محیط زیست نیاز مشترک بشریت و حقوق نسل امروز و نسل آینده است و همه مسئول حفاظت و حراست از آن هستند و شهرداری نواحی تهران نیز در این راستا دارای وظایف و خدمات متنوعی هستند که میتوانند در حفظ محیط زیست شهر نقش بسیار مهم و سازنده داشته باشند(3). از اثراتی که طرح ناحیه محوری در طول این پنج سال(از سال 1387 به بعد) بر جای گذاشته میتوان به دسترسی آسان شهروندان به مسئولین جهت در خواست رسیدگی به مشکلات محیطزیستی و نیازهای محله خود- افزایش رضایتمندی شهروندان نسبت به عملکرد و وظایف شهرداری- امکان رسیدگی سریع به مسایل و مشکلات محلات نظیر آلودگیهای زیست محیطی- آب گرفتگی و جمع آوری آب های سطحی- ترمیم و بهسازی انهار فرسوده- تفکیک پسماند از مبدأ-بازسازی بافت فرسوده شهر-کاهش حشرات و جانوران موذی در سطح محلات- افزایش سرانه فضای سبز در نواحی به ازای هر نفر- دسترسی آسان به امور حمل ونقل و ارتقاء فرهنگ ترافیکی دربین شهروندان- آموزش مسایل محیط زیستی به کودکان و بزرگسالان از طریق بروشور، کتاب، برگزاری کلاس ها- ارتقای فرهنگ محیطزیستی در بین شهروندان- بهبود مدیریت کنترل و نظارت مستمر در جهت پیشگیری و کاهش آلودگیها - افزایش نظافت و تمیزی محلات که از نتایج آن افزایش سلامت جسمی و روحی شهروندان- افزایش اعتماد ملی در بین شهروندان- افزایش سرمایه اجتماعی-هدایت پیمانکاران و طرفهای ذی نفع به رعایت اصول زیست محیطی و ارتقای کیفیت عملکرد و بهبود مستمر آن ها و ...اشاره نمود(4). در این پژوهش فرضیههای زیر مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.
ادبیات پژوهش طرح الزام شهرداری تهران به اجرای نظام مدیریت محیطزیست، مصوب سال 1386 شورای اسلامی شهر تهران و آیین نامه اجرایی آن ابلاغی در سال 1387 از دیگر مستندات قانونی ناظر بر توسعه پایدار شهری است که در آن ها به استناد ماده 66 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند ب ماده 61 قانون این برنامه، اجرای تکالیف قانونی ناظر بر حفاظت محیط زیست، اعمال سیاستهای مصرف بهینه منابع، حفاظت از منابع پایه و محیطزیست و کاهش هزینههای جاری در کلیه واحدهای تابعه به عنوان یک الزام برای شهرداری تهران تعریف شده و تهیه و تدوین نظام مدیریت محیطزیست با مولفههای گوناگونی مورد تاکید قرار گرفته است. مدیریت شهری و شهرداری ها: شهر باید حافظ منافع و ضامن خوشبختی ساکنان خود باشد. این آرمان در دنیای کنونی اهداف نظری خاصی همچون دولت کارآمد، حاکمیت شهری خوب و محلی گرایی را دنبال می کند و به خوبی حیطه جامع و گسترده وظایف مدیریت شهری را تبیین نموده است(5). نظام مدیریت شهری، عبارت است از یک سازمان گسترده متشکل از تمام عناصر و اجزای رسمی و غیر رسمی ذیربط و موثر در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی حیات شهر با هدف اداره، هدایت، کنترل و توسعه همه جانبه و پایدار شهر. در این مفهوم، مدیریت شهری از نوع سیستم های باز و بسیار پیچیده انسانی و اجتماعی است که با عناصر و روابط بسیار متنوع و متعدد مواجه است. وظایف و اختیارات شهرداری ها: به طور معمول شهرداری ها موظف به ارایه خدمات زیر هستند: برنامهریزی شهری، 2- حمل و نقل عمومی، 3- آتش نشانی، 4- تامین فضای سبز، 5- تامین پاکیزگی، 6- زیبا سازی فضاهای عمومی، 7- ارائه خدمات محیطزیستی و بهـداشتی، 8- ارایه خدمات اجتماعی و رفاهی، 9- تجهیزات شهری (ساخت، نگهداری و تامین نور خیابان ها، ساخت پلها، کانالها، پارکینگ ها، پایانه ها و...)10- تنظیف و نگاهداری و تسطیع معابر و نهرهای عمومی و مجاری آب ها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر، 11- تامین محل هایی جهت تخلیه زباله و نخاله و فضولات ساختمانی و مواد رسوبی فاضلاب ها و نظایر آن، 12- و سایر وظایف مذکور در مواد 68- 84- 85-96 - 99-3- 110-111 ، قانون شهرداری ها و وظایف مذکور در قانون نوسازی و عمران شهری و برخی وظایف تکلیفی در سایر قوانین(7). در این تحقیق به دلیل گستردگی حجم خدمات مدیریت ناحیه محوری به برخی از فعالیت های آن پرداخته شده و این فعالیتها را در قبل از مدیریت ناحیه محوری که هنوز راهاندازی نشده و مدیریت به صورت متمرکز از بالا به پایین بوده با مدیریت غیرمتمرکز یعنی با راه اندازی مدیریت ناحیه محوری مقایسه شده اند. این موارد به ترتیب زیر عبارتند از: 1-فضای سبز شهری: مطابق قانون«لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها» مصوب سال 1359 شهرداریها وظایف عمدهای در خصوص حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را به عهده دارند.
شکل 1-نمودار کاربری فضای سبز قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7)
2-ساماندهی صنایع و مشاغل آلاینده شهری:
مطابق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها که در سال 1345 اصلاح گردیده، جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین و یا مخالف بهداشت در شهرها است به عهده شهرداری میباشد.
شکل 2-نمودار تعداد پلاک های ثبت شده قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7)
3-ترمیم و بهسازی انهار: یکی از عوامل مخرب محیطزیست، فاضلابهای انهار در سطح شهر است. این فاضلاب انهار حاوی عناصر شیمیایی و میکروبهای گوناگون بوده که در صورت رها شدن در محیط خسارات جبران ناپذیری به منابع آب و خاک در سطح و زیرزمین وارد میکنند و باعث بیماری انسان و صدمه به اکوسیستم می گردد. از آنجا که منابع آب و حفظ آن در یک کشور بسیار حایز اهمیت است بررسی و رسیدگی به آنها باید صورت گیرد. امروزه آلودگی رو به افزایش فاضلابهای شهری یک مساله نگران کننده محیطزیستی میباشد. ورود پسابهای آلوده با در بر داشتن انواع سموم و عوامل مخرب شیمیایی به محیطزیست میتواند باعث بروز اثرات مخرب بر منابعطبیعی، حیات جانوری و سلامت انسانها شود. با توجه به تشدید آلودگی منابع آب که بیشتر از طریق افزایش ورود فاضلابهای خانگی و صنعتی و کشاورزی رخ داده است غلظت آلایندههای آب با پایه آلی نیز بهنحو نگران کنندهای در حال افزایش است(9). در کلان شهر تهران هنوز مسایل و مشکلاتی که مربوط به انهاری که تا زمان حال به آن ها رسیـــدگی نشــده است و سر پوشیده نشدهاند، وجود دارند عدم رسیدگی به انهار در سطح ناحیه یک منطقه 13 سبب افزایش آلودگیهای محیطزیستی گشته و جانوران موذی در آنها پرورش مییابند و این موضوع سبب نارضایتی شهروندان گشته و از بوی بد انهار گله و شکایت داشته و از شهرداری منطقه در خواست رسیدگی به مشکلات آنها را داشته اند. مشکلات مربوط به آسیبپذیر بودن و سانحهخیزی آنها، داشتن مشکلات عدیده بهداشتی و محیط زیستی و ... " این پدیده ضمن بوجود آوردن مناظر ناخوشایند موجب برهم خوردن شرایط محیطزیستی درون مسیلها و محیطهای پذیرنده و ایجاد اعتراض های عمومی میشود. جدول زیر نشان دهنده، وضعیت ترمیم و بهسازی انهار ناحیه یک منطقه 13 را در زمان قبل و بعد از ناحیه محوری نشـان میدهد.
شکل 3-نمودار ترمیم و بهسازی انهار قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7)
4-مدیریت پسماند در شهرداری: در قانون مدیریت پسماندها مصوب 1383 و آییننامه اجرایی قانون مصوب 1384، وظایف عمدهای در ارتباط با مدیریت پسماندها به عهده شهرداری ها گذاشته شده است. شکل زیر نشان دهنده تناژ پسماند خشک قبل و بعد از ناحیه محوری میباشد و واضح است که با راه اندازی مدیریت ناحیه محوری و آموزش تفکیک پسماند به شهروندان در سطح نواحی تناژ پسماند از سال 87 به بعد افزایش یافته است.
شکل 4-نمودار تناژ پسماند خشک قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7) 5-حمل و نقل عمومی: وسایل نقلیه موتوری منبع آلودگی هوا در شهرها بویژه در شهرهای بزرگ و کلان شهرها می باشد. کلیه جنبههای مختلف حمل و نقل عمومی زیر نظر شهرداری تهران و بالطبع شهرداری سایر شهرهای کشور به خصوص شهرهای بزرگ قرار دارد(10). شکل زیر نشان دهنده آن است که استفاده و بهرهگیری از وسایل حمل و نقل عمومی بعد از ناحیه محوری به نسب قبل از راه اندازی آن افزایش یافته است. و این موضوع در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است.
شکل 5-نمودار وضعیت حمل و نقل عمومی قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7)
6-آموزش مسایل محیطزیستی به شهروندان: اصل عمومی بودن حفاظت از محیطزیست (مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی) همگانی بودن آموزش محیطزیست را در ضمیر خود نهفته دارد. همگانی بودن آموزش و آگاهسازی اجتماعی در رابطه با حفاظت از محیطزیست همواره مورد تاکید اجلاس ها و کنوانسیون های بین المللی از جمله اجلاس جهانی توسعه پایدار(2002) ، آموزش برای همه و افکار عمومی است. با توجه به اینکه مخاطبین شهرداری و گیرندگان خدمات آن، شهروندان هستند و سازمان شهرداری و ادارات تابعه با شهروندان ارتباط مستقیم دارند، در نتیجه نظرات آنان هدایت کننده طرحها و برنامهها و عملکردهای این سازمان است. شهرداری با آگاهی از نظرات و آرای مردم، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها بر می آید. مشارکت شهروندان موجب جلب اعتماد بیشتر مردم به این سازمان خواهد شد(10).
شکل 6-نمودار تعداد آموزش دیدگان مسائل زیست محیطی قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7)
7-میزان آب مصرفی خام برای آبیاری فضای سبز: قبل از فعالیت ناحیه محوری در بعضی نواحی از آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز استفاده می کردند اما بعد از فعالیت ناحیه محوری برای آبیاری فضاهای سبز و درختان از آب مصرفی خام استفاده می شود. روزانه برای آبیاری فضاهای سبز در سطح ناحیه یک (30000 لیتر روزانه) آب خام استفاده میشود(8).
شکل 7-نمودار وضعیت میزان آب مصرفی خام قبل و بعد از ناحیه محوری در ناحیه یک منطقه13(7)
مزایای استقرار سیستم محیط زیستی در شهرداری: - کاهش مصرف منابع و انرژی = کاهش هزینه ها کاهش پیامدهای منفی محیط زیستی فعالیت ها و خدمات شهری کاهش تولید زباله و ضایعات حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی ها افزایش اعتماد عمومی شهروندان نسبت به شهرداری افزایش رضایت شهروندان در راستای بهبود محیط زیست شهری استفاده از فرایندهای کمی آلاینده در شهرداری تهران (10). مبانی نظری پژوهش: با توجه به موضوع پژوهش که در زمینه مدیریت شهری و محیط زیست کار شده است صاحب نظران مختلفی در این زمینهها ارایه نظر نمودند همچنین در راستای مدیریت صحیح و کارآمد دیدگاههای مختلفی در خصوص توسعه پایدار شهر وجود دارد که پژوهشگر آنها را مورد بازبینی قرار میدهد. مدیریت از لحاظ تئوری، فرآیند طراحی و نگهداری محیطی است که در آن افراد در قالب گروههایی با هم کار می کنند تا به صورت کارآمد به اهداف تعیین شده دست یابند. در همه بخش های جامعه، مردم گروههایی تشکیل می دهند تا به اهدافی برسند که به تنهایی نمی توانند به آنها دست یابند. این موضوع در بخش شهری هم صادق است. مردم ناگزیرند در قالب گروهها یا پروژه هایی با هم کار کنند و سازمان های شهری نیز باید فعالیت های خود را یکپارچه کنند. این کار بسیار دشوارتر از اداره یک موسسه تجاری است و نیازمند دانش جداگانه ای است. دانش مدیریت عموما حول و حوش پنج کارکرد مدیریتی سازمان می باید: برنامه ریزی، سازمان دهی، نیروی انسانی، هدایت و کنترل. این موضوع عینا در مدیریت شهری نیز صادق است(11). مدیریت شهری تا کنون دست کم سه مفهوم مورد قبول را در برداشته است. نخست اینکه، مقامات سطح شهری اساسا مسئول اموری هستند که در شهر می گذرد. ممکن است مسئول مسکن، تامین آب و سیستم های فاضلاب نیز باشند، که البته قبلا اینطور بود. امروزه توسعه اقتصادی، محیط زیست و فقر هم در زمره وظایف مدیران شهری درآمده اند. دوم، کار مدیران شهری اکنون خودشان مسئول تدوین استراتژی، افزایش سرمایه و اجرای استراتژی هستند. سرانجام، طرح جامع دیگر مهمترین ابزار برنامه ریزی نیست...مدیریت شهری، موسسات، خوشه ها، توسعه های شهری و منطقه ای بسیار اهمیت دارد. روشهای اقتصاد خرد و کلان می توانند در فهم عوامل تعیین کننده پویایی یک خوشه شهری، یک شهر یا یک منطقه کمک کنند. اهمیت تحلیل مالی و اقتصادی به عنوان ابزاری برای مدیران شهری در این موضوع نهفته است(12). نظریههای محیط زیست: اشخاص مختلف، تعاریف مختلفی از مدیریت محیط زیست ارایه نموده اند که متناسب با فعالیت اجتماعی آنها بوده است. در اینجا دو دیدگاه از فارینا[4]و فلیشر[5] مدیریت محیط زیست ارایه می شود: الف- مدیریت محیط زیست عبارت از فرآیند تخصیص منابع و انسان ساخت برای استفاده بهینه از محیط زیست و به منظور برآورده شدن نیازهای اساسی انسان در حداقل و حتی بیشتر در صورت امکان و بر اساس توسعه پایداری است. ب- مدیریت محیط زیست عبارت از فرآیند کل نگر و حرفه ای برای علوم طبیعی، علوم اجتماعی و همچنین فرآیندهایی با عمومیت کم نظیر: مهندسی، حقوق، یا طراحی برای مقابله با مشکلات بشر در محیط زیست پر خطر بر اساس روش چند انضباطی و دیدگاه های حال و آینده. از دیــدگاه برخــی صــاحب نظــران مشخصه هــای مدیریت محیطزیست عبارتند از(13): - معمولا وضعیت جامع نگر دارد؛ - از توسعه پایدار حمایت می کند؛ - با انبوهی از دخالت های انسانی روبرو است؛ - به رویکردهای چند انضباطی یا بین بخشی نیازمند است؛ - تلاش می کند دیدگاههای توسعهای گوناگون را با یکدیگر تلفیق نماید؛ - به دنبــال تلفیق علوم پایه، علوم اجتمــاعی، تصمیم گیری و برنامه ریزی است؛ - نحوه دستیابی انسان به نیازهای اولیه خود را شناسایی می نماید؛ - محدوده زمانی آن از کوتاه مدت تا بلند مدت و محدوده جغرافیایی آن از مقیاس محلی تا مقیاس جهانی است، - برای آشکار نمودن فرصت ها و تهدیدها و شناسایی مشکلات محیطزیستی تلاش می نماید؛ - در کنار بهره برداران منابع محیط زیست به کار نظارت، آموزش و آگاه سازی می پردازد. به بیان ساده، مدیران محیط زیست ناچار هستند به اکولوژی، اقتصاد، قانون، سیاست، مردم و نظایر آن توجه کنند و در عین حال به فعالیت های برنامه های توسعه ای متمرکز شوند(14). از دیدگاه فرمن[6] محیط زیست شامل هوا، آب، خاک، منابع طبیعی، گیاهان، جانواران، انسان و روابط متقابل بین آنها که نهاد در آن فعالیت می نماید و جنبه محیطزیستی آن به بخشی از فعالیت ها یا محصولات یا خدمات یک نهاد که بتواند با محیط زیست تاثیر متقابل داشته باشد، گفته می شود. پیامد محیطزیستی آن نیز به هر تغییری در محیط زیست اعم از نامطلوب یا مفید که تمام یا بخشی از آن ناشی از جنبه های زیست محیطی یک شهرداری باشد گفته می شود. نظام مدیریت زیست محیطی آن به قسمتی از نظام مدیریت یک شهرداری که در جهت اجرا و توسعه خط مشی زیست محیطی و مدیریت جنبه های زیست محیطی به کار برده می شود. هدف کلان زیست محیطی هم شامل هدف زیست محیطی فراگیر، منطبق با خط مشی زیست محیطی که یک نهاد خود را مقید به دستیابی به آن می داند. و در نهایت هدف خرد محیطزیستی آن به الزام عملکردی تفصیلی قابل اعمال در نهاد یا بخش هایی از آن، که از اهداف کلان محیطزیستی بر گرفته می شود و لازم است به منظور دستیابی به آن اهداف کلان، تعیین و برآورده شود، گفته می شود(15). نظریه توسعه پایدار شهر پیترهال[7]: ازنظر پیترهال یک شهرپایدار دارای ویژگیهای زیر باید باشد:
پیتــرهال معتقد است که یکی از فاکتورهای اســاسی یک شهر پایدار توجه به مسایــل محیط زیستی آن است تا به محیط زیستی پایدار دست یابد. هدف از انتخاب این نظریه نیز همین ارتباط شاخص توسعه پایدار و محیط زیست آن است. علاوه بر این، برای ایجاد یک شهر پایدار باید مشارکت و نقش شهروندان را در نظر گرفت و این امر ارتباط بسیار نزدیکی با نقش و مشارکت شهروندان در زمینه حفظ محیط زیست دارد(17). دسته بندی نظری دیدگاه های توسعه شهری: دیدگاه پرنشیب و آزار دهنده: توسعه پایدار در این دیدگاه به منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه نگاه میشود و حداکثر استفاده کردن از آن مورد نظر است. توسعه پایدار ضعیف: طی این دیدگاه هدف با ارزشی تعقیب میگردد و آن عبارت است از "رشد سرمایه داری را با امور محیطی ترکیب کردن." طی این هدف اینگونه نکات بررسی میشوند که اصول اقتصادی نئوکلاسیک را میتوان در حل مسایل محیطی به کار برد. لازمه اهداف سیاستگذاری در زمینه توسعه پایدار ضعیف در نظر گرفتن رشد اقتصادی است، اما طی آن هزینههای محیطی نیز مورد توجه قرار میگیرند. توسعه پایدار قوی طرفداران این دیدگاه مدعی این نکته هستند که پیش شرط هر گونه توسعه اقتصادی، محافظت محیطی است. مدل ایدهآل: توسعه مدل ایدهآل توسعه پایدار یک نظر عمیق و وسیع است که هدف آن تغییر ساختار اجتماع، اقتصاد و سیاست است، به صورت کلی اجزای این سیستم طوری چیده شده است که رفتار انسان را نسبت به محیط و طبیعت اصلاح کند. به این دلیل این دیدگاه را دیدگاه اکولوژیست نیز نامیدهاند(18). معرفی منطقه مورد مطالعه(ناحیه یک منطقه13تهران): ناحیه یک در حد شمالی خیابان دماوند.، حد جنوبی خیابان پیروزی. ، حد شرقی خیابان زاهدگیلانی وخیابان بیمارستان فجر. و حد غربی خیابان 17شهریور واقع شده است. مساحت ناحیه یک 1194000 متر مربع است و دارای 65000 نفر جمعیت ثابت و 30000 نفر جمعیت متغیر می باشد و تعداد خانوارهای آن در کل 12000 خانوار است. ناحیه یک دارای سه محله صفا، شهید اسدی و زاهد گیلانی است که در مجموع این سه محله، پنج بوستان نیز در آنها وجود دارد(7).
نقشه 1- ناحیه یک منطقه13تهران(7) روش تحقیق: روش اصلی تحقیق، پیمایشی و کتابخانه ای(اسنادی) است. در این پژوهش سعی گردید که به مقایسه قبل و بعد از راه اندازی مدیریت ناحیه محوری پرداخته شود که با توجه به اسناد موجود در منطقه 13 اطلاعات مورد نظر با توجه به فعالیت های زیست محیطی کسب گردید و اطلاعات مربوط به فرضیات پژوهش نیز با تکنیک پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری دادهها از طریق اسناد و پرسشنامه به دست آمد. بنابراین این تحقیق، از نوع توصیفی و تبیینی است. به لحاظ معیار زمان، این پژوهش از نوع مقطعی بوده و به لحاظ معیار ژرفایی از نوع پهنانگر است. لذا این پژوهش کاربردی است. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شهروندان ناحیه یک منطقه سیزده شهرداری تهران بود که طبق سرشماری سال 85 جمعیت ناحیه یک برابر با 65000 نفر است و با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با 384 نفر برآورد شده که در این پژوهش برای جلوگیری از خطاهای احتمالی پرسشنامهها 400 نفر در نظر گرفته شدند. این ناحیه دارای سه محله به نامهای اسدی، صفا و زاهد گیلانی است. روش نمونهگیری اتخاذ شده برای این بخش پژوهش، نمونهگیری تصادفی منظم بود.
N= حجم جامعه (65000) = خطای براورد (0.05) با سطح اطمینان 95% P= احتمال موفقیت (0.5) جهت روایی و اعتبار پرسشنامه از تست رسمی صوری به تعداد 25 نفر استفاده گردید و اعتبار پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمده و چون این مقدار بیشتر از 7/0(عدد تعریف شده) است بنابراین پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است. در پرسشنامه سعی گردید که رابطه بین متغیر مستقل «مدیریت ناحیه محوری» و متغیرهای وابسته از جمله آموزش مسایل محیطزیستی به شهروندان، ارتقای فرهنگ محیطزیستی، سهولت دسترسی شهروندان به مسولین شهرداری و رسیدگی به مسایل محیطزیستی محلات شهر و تاثیر مدیریت ناحیه محوری بر توسعه پایدار شهر سنجیده و اندازهگیری شود. برای بررسی فرضیهها نیز از آزمون t یک جامعه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شده است. در صورتی که سطح معنیداری آزمون کمتر از 0.05 باشد فرض صفر رد شده و متغیر مورد نظر اثرگذار است.یافته ها به منظور سنجش نظرات شهروندان در خصوص انجام فعالیتهای محیطزیستی شهرداری ناحیه یک منطقه 13 سوالاتی مطرح گردید که در زیر آورده شده است.
بیشترین میانگین مربوط به گویه " تاثیر مدیریت ناحیه محوری در افزایش سرانه فضای سبز است. " با میانگین 73/3 است و به این معنا است که افراد معتقدند مدیریت ناحیه محوری در سطح زیاد در افزایش سرانه فضای سبز نقش داشته است و کمترین میانگین مربوط به گویه " فعالیتهای ناحیه یک در زمینه بازسازی بافت فرسوده در حفظ محیطزیست بوده است. " با میانگین 36/3 است که این بدان معنا است که افراد معتقدند فعالیتهای ناحیه یک در زمینه بازسازی بافت فرسوده در حد متوسط در حفظ محیط زیست موثر بوده است. با توجه به پاسخ شهروندان فعالیت های ناحیه یک منطقه 13 در زمینه های گوناگون زیست محیطی بسیار موثر و سازنده بوده است.
فراوانی و درصد پاسخگویی به گویه نقش فعالیتهای ناحیه یک در زمینه حفظ و ارتقای محیط زیست، بیشترین فراوانی مربوط به گزینه خیلی زیاد با ضریب8/36 است. می توان گفت که ناحیه محوری نقش خیلی زیادی در ارتقای محیط زیست داشته است.
فراوانی و درصد پاسخگویی به گویه تاثیر فعالیت های آموزشی ناحیه یک در زمینه محیط زیست، بیشترین فراوانی مربوط به گزینه خیلی زیاد با ضریب 5/38 است. با توجه به این پاسخ میتوان گفت که فعالیت های آموزشی ناحیه محوری در زمینه حفظ محیط زیست بسیار کارساز بوده است.
فراوانی و درصد پاسخگویی به گویه متغیر سهولت دسترسی شهروندان به مسئولین با اجرای طرح ناحیه محوری و تاثیر آن در حفظ محیط زیست ، بیشترین فراوانی مربوط به گزینه خیلی زیاد با ضریب 8/34 است. این به آن معنی است که شهروندان با راه اندازی این سیستم مدیریت، راحت تر توانسته به مسئولین دست یابند تا مسائل و مشکلات محیط زیستی محله خود را مطرح نمایند.
فراوانی و درصد پاسخگویی به گویه نقش مشارکت شهروندان در ارتقای فرهنگ محیطزیستی با اجرای طرح ناحیه محوری، بیشترین گزینه مربوط به بسیار زیاد با ضریب 5/44 است یعنی مشارکت شهروندان در این زمینه بسیار توانسته موفق و کارساز باشد.
فراوانی و درصد پاسخگویی به گویه تاثیر فعالیت های محیطزیستی ناحیه محوری بر توسعه پایدار شهر ،. بیشترین فراوانی مربوط به گزینه بسیار زیاد با ضریب 2/28است یعنی فعالیتهای محیطزیست ناحیه محوری می تواند نقش سازندهای در دستیابی به توسعه پایدار شهر داشته باشد. نتایج فرضیات: فرضیه اول:" به نظر می رسد فعالیت های سیستم نوین مدیریت شهری ناحیه محوری باعث حفظ، ارتقا و صیانت محیطزیست شهر تهران شده است." مقداره آماره آزمون و سطح معنی داری این فرضیه به ترتیب برابر 66/15 و 000/0 است. با توجه به این که سطح معنیداری کمتر از 05/0 است بنابراین فرض صفر رد شده و بااطمینان 95% می توان گفت سیستم نوین مدیریت شهری ناحیه محوری و حفظ، ارتقا و صیانت محیط زیست شهر تهران رابطه مستقیم دارد.
جدول 1- آزمون t
فرضیه دوم:" به نظر می رسد بین سهولت دسترسی شهروندان به مسئولین با اجرای طرح ناحیه محوری و حفظ محیط زیست شهر تهران رابطه وجود دارد." سطح معنی داری آزمون 000/0 است، که این مقدار کمتر از 05/0 می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان 95% میتوان گفت ارتباط معنی داری بین دو متغیر وجود دارد. به عبارتی سهولت دسترسی شهروندان به مسئولین با اجرای طرح ناحیه محوری بر حفظ محیط زیست شهر تهران رابطه مستقیم دارد.
جدول 2 -آزمون همبستگی پیرسون سهولت دسترسی شهروندان به مسئولین با اجرای طرح ناحیه محوری و حفظ محیط زیست
فرضیه سوم: " به نظر می رسد بین آموزش مسایل محیطزیستی با اجرای طرح ناحیه محوری و حفظ محیطزیست شهر تهران رابطه وجود دارد. " سطح معنی داری آزمون 001/0 است، که این مقدار کمتر از 05/0 می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان 95% می توان گفت ارتباط معنی داری بین دو متغیر وجود دارد. بهعبارتی آموزش مسایل محیط زیستی با اجرای طرح ناحیه محوری بر حفظ محیطزیست شهر تهران رابطه مستقیم دارد.
جدول3- آزمون همبستگی پیرسون بین آموزش مسایل محیطزیستی با اجرای طرح ناحیه محوری و حفظ محیط زیست
فرضیه چهارم:" به نظر می رسد بین ارتقای فرهنگ محیطزیستی با اجرای طرح ناحیه محوری و حفظ محیطزیست شهر تهران رابطه وجود دارد". سطح معنی داری آزمون 000/0 است، که این مقدار کمتر از 05/0 می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان 95% میتوان گفت ارتباط معنی داری بین دو متغیر وجود دارد. به عبارتی اجرای طرح ناحیه محوری باعث ارتقای فرهنگ محیط زیستی شده است.
جدول 4- آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقای فرهنگ محیطزیستی با اجرای طرح ناحیه محوری و حفظ محیط زیست
فرضیه پنجم:" به نظر می رسد بین رویکرد محیطزیستی طرح ناحیه محوری و دستیابی به توسعه پایدار شهر رابطه وجود دارد. " سطح معنی داری آزمون 000/0 است، که این مقدار کمتر از 05/0 می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان 95% میتوان گفت ارتباط معنی داری بین دو متغیر وجود دارد. به عبارتی فعالیتهای محیطزیستی ناحیه محوری بر دستیابی با توسعه پایدار شهر رابطه معنی دار وجود دارد.
جدول 5- آزمون همبستگی پیرسون بین رویکرد محیط زیستی طرح ناحیه محوری و دستیابی به توسعه پایدار شهر
نتیجه گیری
این مقاله درصدد آن بود تا به توصیف تاثیر ناحیه محوری بر حفظ محیط زیست شهر بپردازد. و تلاش گردید که به مقایسه قبل و بعد از ناحیه محوری پرداخته شود. حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیطزیست یا تخریب غیر قابل جبران آن تلاقی پیدا کند، ممنوع است. بنابراین؛ در این پژوهش ضرورت دیده شد تا به مسایل محیطزیستی و تاثیری که مدیریت ناحیه محوری بر روی آن می گذارد، پرداخته شود تا مشخص گردد ناحیه محوری تا چه اندازه توانسته به هدف خود در راستای حفظ محیط زیست دست یابد. همانگونه که در پژوهش آورده شد، شهرداری در زمینه محیط زیست فعالیت های بسیاری از قبیل افزایش سرانه فضای سبز، مدیریت پسماند، جمع آوری آب های سطحی، ترمیم و بهسازی انهار، بافت فرسوده و...می پردازد. پس از اتمام این پژوهش با اثبات فرضیات مطروحه مشخص شد که سیستم نوین مدیریت شهری تحت عنوان ناحیه محوری ضمن سهولت دسترسی شهروندان به مسئولین، در کنار آموزش مسایل محیطزیستی و بالطبع آن ارتقای فرهنگ محیط زیستی باعث حفظ، ارتقاو صیانت از محیط زیست شهر تهران شده است که با ادامه این روند و توجه توأمان به سایر مؤلفههای لازم می توان به توسعه پایدار شهری دست یافت. با راهاندازی سیستم مدیریت ناحیه محوری که فعالیت خود را از سال 1387 آغاز نموده، شهروندان راحتتر توانسته به مسئولین دسترسی پیدا کنند و مسایل و مشکلات محیطزیستی محلات خود را مطرح نمایند تا به نیازهای آنها پاسخ داده شود. این امر میتواند در حفظ محیط زیست شهر تاثیر مستقیم داشته باشد. در مجموع می توان گفت، شهروندان از فعالیت هایی که شهرداری ناحیه یک منطقه 13 در زمینه محیط زیست انجام می دهد احساس رضایت داشته اند. بنا به مباحث نظری، پیترهال معتقد بود که جهت دستیابی به توسعه پایدار باید به موارد مهمی همچون وضعیت محیط زیست شهر توجه نمود و در این زمینه مشارکت شهروندان می تواند نقش موثری داشته باشد زیرا مشارکت شهروندان خود شاخصی برای توسعه پایدار است. ارایه پیشنهادات و راهکارها:
- جهت دستیابی به توسعه پایدار مسئولین شهری باید به ایجاد محله ای سرزنده و شاداب و پویا به سرانه فضای سبز، بافت فرسوده محلات توجه وافری نشان دهند. همچنین جهت ایجاد محله ای برخوردار از محیط زیستی پایدار باید به مسایل محیطزیستی آن توجه کنند. با برگزاری کلاس های آموزشی در سرای محلات و خانه های فرهنگ می توان مشارکت را امکان پذیر ساخت. - حفظ، ارتقا و صیانت محیط زیست شهر تهران همکاری سایر سازمان ها را با شهرداری می طلبد و تمامی ارگان ها و سازمان هااز قبیل سازمان آب و فاضلاب، شرکت گاز، سازمان مدیریت پسماند، نهادها و موسسات غیردولتی دیگر باید دست بهدست هم داده تا صیانت محیطزیست حفظ گردد. - اطلاع رسانی به طرق مختلف در سطح شهر جهت فعالیتهای محیطزیستی. - استفاده از نیروهای مجرب و کارآزموده در ادارات شهرداری نواحی جهت انجام فعالیت های محیطزیستی و رسیدگی به مسایل و مشکلات محیطزیستی محلات از سوی کارشناسان - اجرای طرح آموزشی تفکیک پسماند از آشپزخانه اعلام برنامه جمع آوری اختصاصی محدوده تحتآموزش (تعداد دفعات و ساعت جمع آوری) ایجاد انگیزه همکاری بیشتر شهروندان در طرح تفکیک زباله از طریق برگزاری کارگاه ساخت بهترین ها از دور ریختنیها، برگزاری کارگاه نقاشی با محوریت محیط زیست و بازیافت برای کودکان و..... عضو گیری در گروه حامیان بازیافت برای کودکان احداث بوستان بازیافت در سطح منطقه و تاثیر آن در آموزش بازیافت مواد تبدیل مانده تملک های حاشیه بزرگراه امام علی (ع) به فضای سبز(قریب به 4000 مترمربع) حمایت از اجرای طرح های نوسازی بافت فرسوده در سطح محلات آماده سازی و بهره گیری از فضاهای سبز و باز محله ای در جهت افزایش مدیریت مطلوب بحران ایجاد محورهای پیاده راه و افزایش مسیردوچرخه راه در محلات بویژه درکندرو بزرگراه امام علی (ع) فراهم نمودن زمینه همکاری و مشارک شهروندان در امور نگهداری محلات تقویت و توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی و توسعه ایستگاههای اتوبوس در محلات تبدیل فضاهای بی دفاع در سطح محلات به فضای سبز و تاثیر آن در افزایش سرانه فضای سبز منابع
1- کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران*(مسئول مکاتبات). [2]- استادیار، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. [3]- استادیار، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. [4]- Farina [5]- Fleisher [6]- Forman [7]- Pitter haal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,117 |