تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,107 |
تعداد مقالات | 19,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,140,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,389,236 |
شناسایی و رتبه بندی موانع و عوامل تسهیلکننده مدیریت دانش در دانشکدههای حسابداری و مالی (رویکرد تحلیل سلسله مراتبی گروهی) | ||
دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت | ||
مقاله 10، دوره 1، شماره 3، مهر 1391، صفحه 129-142 اصل مقاله (251.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حامد تاجمیر ریاحی1؛ سلمان اسمعیلی اتوئی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
مدیریت دانش عامل کلیدی در سازمانهای مرتبط با حوزه پژوهش و آموزش است و میتواند در ارتقای بهرهوری دانشگاهها و سایر مؤسساتی که فعالیتهای پژوهشی انجام میدهند بخصوص دانشکدههای حسابداری و مالی که روند پیشرفت و توسعه دانش در آنها چشمگیر است، نقشی کلیدی بازی کند. فرآیند جمع آوری، خلق و اشاعۀ دانش با موانع و تسهیل کنندههای زیادی روبرو است که شناخت آنها و برنامهریزی برای تقویت عوامل تسهیل کننده یا حذف موانع باعث افزایش رشد تولید علم در دانشکدهها خواهد شد. این مطالعه چگونگی ادراک اساتید و دانشجویاندانشکدههای حسابداری و مالی از موانع و عوامل تسهیلکننده مدیریت دانش را نشان میدهد. بدین منظور سه حوزه جنبههای فردی، جنبههای اجتماعی- سازمانی و جنبههای فنی در قالب سه جنبه از موانع و عوامل تسهیلکننده مدیریت دانش از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه موانع و تسهیل کنندههای تایید شده براساس تحلیل سلسله مراتبی گروهی رتبه بندی گردید و براساس آن نتایج بدست آمده مورد تحلیل و بررسی واقع شد. نتایج حاصله حاکی از این است کهویژگی های فردی هم در عوامل تسهیل کننده و هم در موانع مدیریت دانش از اهمیت اول برخوردار است. فرهنگ نامناسب سازمانی، عدم آموزش و مشکلات انگیزشی تعدادی از موانع متعددی هستند که در دانشکدههای حسابداری و مالی بر سر راه مدیریت دانش قرار دارند. انگیزه و پاداش،تحصیلات و آموزش، استفاده از فناوری اطلاعات و منابع انسانی واجد شرایط و دارای صلاحیت هم از جمله تسهیل کنندههای مدیریت دانش در این دانشکدهها میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ موانع؛ تسهیل کنندهها؛ تحلیل سلسله مراتبی دادهها؛ دانشکده حسابداری و مالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 644 |