تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,168 |
تعداد مقالات | 20,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,637,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,724,815 |
بررسی تأثیر پیامدهای فرهنگی جهانیشدن بر دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان واحد علوم تحقیقات تهران) | ||
مدیریت فرهنگی | ||
مقاله 5، دوره 8، 3 (پیاپی25)، آبان 1393، صفحه 65-78 اصل مقاله (495.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر رسولی* 1؛ سوسن علائی* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران مسئول مکاتبات | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: جهانیشدن بهطور اعم و جهانیشدن فرهنگ بهطور اخص، یکی از مباحث جدی در حوزه علوم انسانی در دنیای امروز به شمارمی آید. هدف از این پژوهش تأثیراتی که پیامدهای فرهنگی جهانیشدن بر فرایند هویتیابی، انتخاب گروههای مرجع و انتخاب الگوهای فرهنگی دانشجویان میگذارد از اهداف اساسی انجام این پژوهش بود. روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران (4467 نفر) در سال تحصیلی 92 تشکیل میدادند که تعداد اعضای نمونه 380 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه «کرجسی- مورگان» و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. همچنین برای سنجش روایی پرسشنامه از روش صوری و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 768/. میباشد، استفاده شد. دادههای موردنیاز با استفاده از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار «اس، پی، اس، اس» و با استفاده از آزمونهای کولموگرف- اسمیرنف (به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها)، شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (پیرسون و رگرسیون) جهت آزمون فرضیهها استفاده گردید. یافتهها و نتایج: یافتههای بدست آمده تمامی فرضیه پژوهش را مورد تابید قرار داده است، بدین معنا که پیامدهای فرهنگی جهانیشدن بر فرایند هویتیابی، انتخاب گروههای مرجع و انتخاب الگوهای فرهنگی دانشجویان تأثیرگذار است؛ که این امر حاکی از گرایش دانشجویان به عناصر فرهنگی فراملی حاصل از جهانیشدن میباشد | ||
کلیدواژهها | ||
پیامدهای فرهنگی جهانی شدن؛ هویت یابی؛ گروه های مرجع؛ الگوهای فرهنگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 769 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |