تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,276,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,930,321 |
هستی شناسیِ معنا در آثار معماری | ||
هویت شهر | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 24، اسفند 1394، صفحه 5-16 اصل مقاله (640.91 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدمنان رئیسی* 1؛ عبدالحمید نقره کار2 | ||
1استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت،تهران،ایران. | ||
2دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
از مباحث مطرح در قلمرو «فلسفه هنر»، هستی شناسیِ آثار هنری است که از مهمترین این«هستها» در دانش معماری، «معنای آثار معماری» است. مسئله ای که در این مقاله مورد ژرفکاوی قرار میگیرد عبارت است از «چیستی معنای آثار معماری»؛ براین اساس، طی این پژوهش به این پرسش اصلی پرداخته میشود که خاستگاه معنای یک اثر معماری چیست و بر اساس این خاستگاه، آیا میتوان به تعیّن معنا در آثار معماری معتقد بود یا خیر؟ به این منظور، ضمن مقایسه تطبیقی نظریات مختلف، با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی و با استناد به آموزههای اسلامی، مشخص میگردد که مهمترین خاستگاه معنای اثر، ایدهها و ایده آلهای معمارِ اثر است و گرچه اعتباریاتی نظیر پیش دانستههای مخاطب نیز بر تکوین معنا مؤثر است، لیکن برپایه برآیند کلیه عوامل مؤثر بر تکوین معنا، دامنه معناییِ اثرِ معماری، متعیّن و نسبتاً بسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی شناسی؛ خاستگاه معنا؛ اثر معماری؛ معنای اثر؛ مخاطب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,167 |