تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,169 |
تعداد مقالات | 20,057 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,644,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,729,983 |
تاثیر کیفیت محیط زیست بر اقتصاد سلامت در گروه کشورهای منتخب | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 9، دوره 18، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 107-121 اصل مقاله (649.11 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پروانه سلاطین ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد، فیروزکوه، ایران *(مسوول مکاتبات). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: آلودگی هوا یکی از مشکلات زیست محیطی است که در سالهای اخیر و همگام با توسعه جوامع، صنعتی شدن و رشد تکنولوژی به خطری جدی برای بشر بدل شده است. چنانچه آلودگی هوا موجب گسترش بیماریها و متعاقباً نیازمندی جوامع به خدمات بهداشتی گردیده، مصرف منابع مالی جهت مراقبتهای بهداشتی را افزایش داده است. این مهم بار اقتصادی سنگینی بر دوش جامعه و دولتها تحمیل کرده است. مخارج بهداشتی از طریق کانالهایی هم چون بهبود شاخصهای بهداشتی، افزایش موجودی سرمایه انسانی و بهرهوری نیروی کار، رشد اقتصادی کشورها را در پی داشته است. امروزه کشورها به اهمیت مسایل زیست محیطی پی برده و برحسب احساس نیاز و متقابلاً خطر نسبت به این مسئله به وضع برخی قوانین در سطح ملی و یا تنظیم توافقنامههای بینالمللی پرداختهاند. روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی، از نظر روش مطالعه علّی و از نظر روش تحقیق و ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله استنباطی است. یافتهها: هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه و میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا (به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیط زیست) بر مخارج بهداشتی (به عنوان شاخص نشان دهنده اقتصاد سلامت) در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا، با استفاده از روش دادههای تابلویی میباشد. نتایج حاصل از برآورد مدلها به روش دادههای تابلویی اثرات ثابت در گروه کشورهای منتخب در دوره زمانی 2012-2000، نشان میدهد که آلودگی هوا تأثیر مثبت و معناداری بر مخارج بهداشتی دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کیفیت محیط زیست؛ اقتصاد سلامت؛ اثرات ثابت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورههجدهم، شماره یک، بهار 95
تاثیر کیفیت محیط زیست بر اقتصاد سلامت در گروه کشورهای منتخب
پروانه سلاطین[1]سحر اسلامبولچی[2]
چکیده زمینه و هدف: آلودگی هوا یکی از مشکلات زیست محیطی است که در سالهای اخیر و همگام با توسعه جوامع، صنعتی شدن و رشد تکنولوژی به خطری جدی برای بشر بدل شده است. چنانچه آلودگی هوا موجب گسترش بیماریها و متعاقباً نیازمندی جوامع به خدمات بهداشتی گردیده، مصرف منابع مالی جهت مراقبتهای بهداشتی را افزایش داده است. این مهم بار اقتصادی سنگینی بر دوش جامعه و دولتها تحمیل کرده است. مخارج بهداشتی از طریق کانالهایی هم چون بهبود شاخصهای بهداشتی، افزایش موجودی سرمایه انسانی و بهرهوری نیروی کار، رشد اقتصادی کشورها را در پی داشته است. امروزه کشورها به اهمیت مسایل زیست محیطی پی برده و برحسب احساس نیاز و متقابلاً خطر نسبت به این مسئله به وضع برخی قوانین در سطح ملی و یا تنظیم توافقنامههای بینالمللی پرداختهاند. روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی، از نظر روش مطالعه علّی و از نظر روش تحقیق و ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله استنباطی است. یافتهها: هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه و میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا (به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیط زیست) بر مخارج بهداشتی (به عنوان شاخص نشان دهنده اقتصاد سلامت) در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا، با استفاده از روش دادههای تابلویی میباشد. نتایج حاصل از برآورد مدلها به روش دادههای تابلویی اثرات ثابت در گروه کشورهای منتخب در دوره زمانی 2012-2000، نشان میدهد که آلودگی هوا تأثیر مثبت و معناداری بر مخارج بهداشتی دارد.
واژههای کلیدی: کیفیت محیط زیست، اقتصاد سلامت، اثرات ثابت. طبقه بندی:JEL O13، I18
Examining Effect of Air Pollution on Health Expenditure in Selected Countries
Parvaneh Salatin[3] Sahar Eslambolchi[4]
Abstract Background and Purpose: Air pollution is one of the environmental problems in recent years and development of societies and industrialization and technological progress has become a serious threat to the mankind. Air pollution causes the spread of disease and subsequently more health care fund is needed in communities. This problem has imposed an economic burden on the society and government channels such as improvement of health indicators and increased human capital and labor productivity and it is followed by economic growth. Nowadays many countries recognized the importance of environmental issues and they lay down some rules and as the result the risks of this issue at the national level or international agreements have been set. Analysis Method: It is an applied research and the method of the study is causation and the method of research and its modality is based on presumption. Results:The main purpose of this article is investigate the relationship between the level of effectiveness of air pollution as an indicator of environmental quality and Health Expenditure as an indicator of Health Economics in selected middle income countries and countries with the highest air pollution by using panel data. The results of the estimated model using Fixed Effects among the selected countries for period 2000-2012 illustrates that the effect of air pollution on Health Expenditure is significant and positive.
Key words: environmental quality, Health Economics, Fixed Effects.
مقدمه
آلودگی هوا یکی از مهمترین مخاطرات طبیعی به خصوص در کلان شهرها میباشد که مطالعه اثرات آن یکی از اولویتهای عمده در مطالعات اقلیمی به شمار میرود. نقش آلودگی هوا در بیماریهای قلبی - عروقی در جوامع شهری به عنوان یک عامل موثر مهم و در عین حال قابل اصلاح، روز به روز آشکارتر میگردد. مواجهه با آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بهداشتی حاد و مزمن از اختلالات جزیی فیزیولوژیکی گرفته تا مرگ ناشی از بیماریهای تنفسی و قلبی- عروقی مرتبط است. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جهان مخلوط پیچیدهای از اجزای سمی است که عمدتاٌ محصول فرآیندهای احتراق میباشند و ذرات PM[5] عضو همیشه حاضر این مخلوط هستند. مطالعات نشان میدهند که همبستگی ضعیف اما معناداری میان غلظت ذرات و تعداد کل مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای قلبی - تنفسی وجود دارد. در فرآیند رسیدن به رشد بالای اقتصادی، سطح سواد، دانش وآگاهی شهروندان افزایش مییابد و مردم در مقابل آلودگی هوا از خود عکسالعمل نشان میدهند. در جوامعی که به سطح بالایی از رشد اقتصادی رسیدهاند بحث اندازهگیری و کنترل آلودگی هوا جدی است که بنگاهها را مجبور به درونی نمودن آلودگی میکنند. امروزه کشورها به اهمیت مسایل زیست محیطی پی برده و برحسب احساس نیاز و متقابلاً خطر نسبت به این مسئله، به وضع برخی قوانین در سطح ملی و یا تنظیم توافق نامههای بینالمللی پرداختهاند. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا بر مخارج بهداشتی در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا و آزمون فرضیه زیرمیباشد.
ابزار گرد آوری اطلاعات مورد نیاز با استفاده از گزارشات و آمارهای منتشر شده منابع اطلاعاتی خارجی و سایتهای اینترنتی بینالمللی از جملهWDI[6] میباشد. جامعه آماری این مطالعه نیز منتخبی از کشورهای درآمد متوسط[7] و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا[8] میباشد. لازم به ذکر است در انتخاب کشورهای منتخب، کشورهایی انتخاب شدهاند که دادههای آماری متغیرهای مورد استفاده آنها در این مقاله در دوره زمانی مورد بررسی در دسترس بود.
آلودگی هوا به مفهوم وجود یک یا چند آلوده کننده مانند گرد و غبار، فیوم، گازها، میست، دود و بخارات در هوای آزاد است که برای زندگی انسان، گیاه یا حیوانات، خطرناک و برای اموال مضر باشند و یا به طور غیرقابل تحمل مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردند. در تعریفی دیگر، آلودگی جریانی از مواد زاید، پسماندها و ضایعات از سوی سیستم و فعالیتهای اقتصادی، به سوی محیط زیست است. این جریان به رفاه انسانی و سیستمهای اکولوژیکی آسیب میرساند (1). در این میان انواع آلایندههای هوا شامل گازهای شیمیایی سمی که غالباً حاصل واکنشهای سوختن هستند، ازن که وجودش در لایههای پایینی هوا تأثیرات خطرناکی بر سلامتی جانداران دارد، گازهای حاصل از سوختن چون دی اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت، مونوکسیدکربن، سولفید هیدروژن و بعضی گازهای گلخانهای مانند دیاکسیدکربن، متان، فلوئوروکربنها، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا میباشند. در ادامه به طور خلاصه به عوارض ناشی از آلایندههای مختلف بر سلامت انسانها اشاره شده است.
علاوه بر موارد فوق میتوان به کاهش کارایی افراد در انجام وظایفی که بر عهده دارند به علت آلایندههایی مانند منوکسید کربن و سرب نیز اشاره کرد. همچنین بیماریهای کلیه، ناراحتیهای عصبی و کند ذهنی کودکان، حساسیت، آسم و سرطان از دیگر عوارض آلودگی هوا بر سلامت انسان میباشند (2). آلودگی هوا منجر به افزایش اسیدی شدن آب دریاچهها و نابودی اکوسیستمهای گیاهی و آبزی میگردد. از سوی دیگر، با اسیدی شدن منابع آبی، آبهای خانگی نیز که از این مخازن تحصیل میگردند، رو به آلودگی گذاشته و سلامت انسانها در معرض تهدید قرار میگیرد. هر چند آثار زیانبار آلودگی و هزینههای کنترل آن تنها مربوط به شهروندان یک ناحیه خاص یا دولت نیست، اما دولتها به عنوان متولیان تأمین بهداشت، با سهم مخارج تخصیص یافته بیشتری به بخش بهداشت مواجه هستند. تصمیمات در زمینه چگونگی تأمین مالی تولید و توزیع مراقبتها و مخارج بهداشتی و درمانی به شدت تحت تأثیر محیط اقتصادی و محدودیتهای آن است. در این میان، عکس العملهای محلی، ملی و جهانی نسبت به موضوع سلامتی با توجه به دیدگاههای اقتصادی و روشهای تحلیل اقتصادی شکل میگیرند. منابعی که برای تولید مراقبتهای بهداشتی و درمانی استفاده میشود، نظیر منابع انسانی، سرمایه و موادخام و اولیه محدود هستند. با پذیرفتن سلامتی به عنوان یک کالای اقتصادی، پیچیدگیهای آن عمیقتر و مباحث و تصمیمگیریها در مورد آن شکل دیگری به خود میگیرد. با قبول مراقبتهای سلامت به عنوان یک کالای اقتصادی باید در مورد مقدار و ترکیب مراقبتهای بهداشتی و درمانی که تولید و ارایه میشود، چگونگی پرداخت برای آن و نحوه توزیع آن تصمیمگیری شود (3). بر اساس مبانی تئوریک و مشاهدات تجربی، اهمیت چالش مخارج بهداشتی در حوزه اقتصاد سلامت، به دلیل رابطه متقابل مخارج بهداشتی و رشد است که از دو جنبه مستقیم و غیرمستقیم بررسی میگردد. در رویکرد تأثیرگذاری مستقیم، اگر مخارج بهداشتی به عنوان یک سرمایهگذاری برای انباشت سرمایههای انسانی تلقی گردد، در آن صورت با در نظر گرفتن سرمایهی انسانی به عنوان موتور رشد اقتصادی، هر افزایش در مخارج بهداشتی از طریق بهبود در موجودی سرمایهی انسانی، افزایش درآمد را در پی خواهد داشت. در رویکرد تأثیرگذاری غیرمستقیم، افزایش در مخارج بهداشتی منجر به افزایش امید به زندگی، طول عمر و کاهش روزهای کاری گردیده که نیروی کار به خاطر بیماری خود یا بستگانش از دست میدهد و موجبات افزایش عرضهی نیروی کار و تولید را فراهم خواهد آورد. همچنین با توجه به این که نیروی کار سالمتر دارای انگیزه و بهرهوری بالاتری است، بنابراین مخارج بهداشتی در صورتی که سلامت افراد جامعه را ارتقاء بخشد، میتواند منجر به افزایش تولید شود. در این میان برخی از اقتصاددانان نیز معتقدند که مخارج بهداشتی دولت به دلیل این که جزء هزینههای مصرفی محسوب میشود و فرصت سرمایهگذاری را کاهش میدهد، میتواند تأثیر منفی بر رشد تولید داشته باشد. از سوی دیگر، ارتقای بهداشت در صورت ثبات سایر شرایط بدان معناست که منابع کمتری درآینده صرف مخارج درمانی خواهد شد. بنابراین، برخی منابع که در آینده باید صرف مخارج درمانی شوند برای مقاصد دیگری قابل استفاده خواهند بود (4).
فرانکلین و همکاران،(2015) در مطالعهای تحت عنوان "آلودگی هوا و بیماریهای قلبی و عروقی" به بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و بیماران قلبی پرداختند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بر توسعه بیماریهای قلبی- عروقی و گسترش حوادث حاد قلبی تاثیر گذار است. بر این اساس، به افراد مبتلا به بیماری شناخته شده یا مشکوک قلبی- عروقی، شامل افراد مسن، بیماران دیابتی، زنان باردار و کسانی که مبتلا به بیماری ریوی هستند توصیه می شود که فعالیت های اوقات فراغت خود در فضای باز را زمانی که آلودگی هوا بالا است، محدود نمایند(5). چن هان و همکاران،(2015) در مطالعهای تحت عنوان "اثرات رفت و آمد بر آلودگی هوا و سلامت قلبی و تنفسی در میان بزرگسالان"، به بررسی اثرات نامطلوب آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، بر بیماری قلبی و عروقی پرداختند. در این مطالعه 120 فرد جوان سالم را در تایپه تایوان انتخاب کردند. شرکت کنندگان با توجه به نوع رفت و آمدشان دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که اثرات PM2.5 بر نقاط انتهایی قلبی و عروقی در شرکت کنندگان در حالت پیادهروی در قیاس با شرکتکنندگان در حالت استفاده از ماشین و اتوبوس به میزان بیشتری بوده است. بر این اساس حالت رفت و آمد میتواند اثرات PM2.5 بر شاخصهای تغییر پذیری ضربان قلب را در میان افراد جوان سالم تعدیل نماید(6). بنیسال و همکاران،(2014) درمطالعهای تحت عنوان "بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا بر جمعیت شهر بیجیا در شمال الجزایر" ، به بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا بر جمعیت شهر بیجیا در سه جایگاه پزشکی در شمال الجزایر پرداختند. با توجه به اطلاعات ثبت شده تعداد بیماران بستری در بیمارستان، دادههایی درباره مرگ و میر بیمارستانی و پذیرش مرتبط با آسیبهای قلبی تنفسی گوناگون ناشی از این نوع آلودگی را جمعآوری کردند. به موازات آن، دادههای مربوط به ناوگان اتومبیل بیجیا و سایر اندازهگیریهای انجام شده برای نشان دادن غلظت آلودگیها جمعآوری شد که دارای همبستگی قوی با شدت ترافیک در شهر بودند و به این نتیجه رسیدند که جمعیت بیجیا نمیتواند از آلودگی شهری ناشی از ناوگان قدیمی حمل و نقل رهایی یابد. نصب جایگاههای کنترل و اندازهگیری آلودگی هوا در شهر بیجیا میتواند ابزاری سودمند برای حفاظت از ساکنان این شهر از طریق آگاهی دادن درباره کیفیت هوایی باشد که آنها تنفس میکنند. همچنین میتواند از طریق کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت افراد و در زمینه هشدار دادن به مسوولین در طی شرایط بحرانی مفید باشد. حساسیت به آلودگی با توجه به سن، جنسیت و محل سکونت متفاوت میباشد. شهر بیجیا بیشترین میزان مرگ و میر و بیماری را به خود اختصاص داده است (7). کاتسویانی و همکاران (2011) در مطالعهای تحت عنوان "اثر کوتاه مدت آلودگی هوا بر سلامت" به بررسی اثرات کوتاه مدت ذرات و آلاینده ها ی گازی هوا پرداختند و دریافتند که اگر غلظت PM10 در تمامی روزها در اروپا تا 20 μg m−3 کاهش یابد، آنگاه منجر به کاهش مرگ و میر 15 فرد در هر 100000 ساکن در هر سال خواهد شد. دی اکسید نیتروژن، ازن و مونواکسید کربن با اثرات نامطلوب کوتاه مدت خود منجر به افزایش مرگ و میر میگردند. دی اکسید نیتروژن و ازن بر بروندادهای تنفسی مؤثر هستند، در حالی که مونو اکسید کربن عمدتاً بر سیستم تنفسی اثرگذار است (8). بولن و همکاران، (2009) درمطالعهای تحت عنوان "آلودگی موضعی هوا و تغییرات اقلیمی: تحلیل ترکیبی هزینه-منفعت" ، به تحلیل ترکیبی هزینه – منفعت آلودگی موضعی هوا و تغییرات اقلیمی پرداختند. دو موضوعی که معمولاً به طور مجزا مطالعه میشد، زیرا که هردوی آنها ناشی از طبیعت تولید انرژی و الگوهای مصرف هستند. این محققان دریافتند فرد میتواند با استفاده از گزینههای تکنولوژیکی خاصی که آلودگی هوا را کاهش میدهند، به طور هم زمان انتشار دی اکسید کربن را کاهش داده و از این طریق به تغییرات جهانی اقلیمی در حال تنزل کمک کند. بالعکس، برخی استراتژیهای بلند مدت تغییرات اقلیمی به طور لحظهای، کیفیت هوا را در کوتاه مدت بهبود میدهند و نشان دادهاند که سیاست محیطی یکپارچه، منافع رفاه عمومی خالصی را تولید میکند. از طرفی مشخص کردهاند که منافع تنزیل شده کاهش موضعی آلودگی هوا به طور قابل توجهی بر منافع تسکین بخش تغییرات جهانی اقلیمی میچربد. برای این ادعا حداقل دو عامل وجود دارد، ولی در اکثر موارد تحلیل، دلایل دیگری نیز مشاهده میشود. البته منظور، تنها محدود ساختن سیاستهای امروزی انرژی برای اولین اولویت کنترل موضعی آلودگی هوا نمیباشد، بلکه کاهش انتشار گازهای گلخانهای را نیز مد نظر دارند (9). آنتون و همکاران، (2005) در مطالعهای تحت عنوان "پروژههای شهری حاشیه جنگل و مشمول مالیات"، به بررسی تمایل به پرداخت ساکنان بخش شمال غرب آرهوس، دومین شهر بزرگ دانمارک، نسبت به مجاورت پروژههای احداث جنگل در حاشیه شهر با استفاده از رهیافت قیمتگذاری کیفی برای برآورد این اثر بر روی قیمت مسکن در مجاورت دو پروژه احداث جنگل پرداختند. در هر دو مورد افزایش معناداری در قیمت مسکن در زمان احداث جنگل دیده شد. هر چه فاصله مسکن با این جنگل جدید کمتر باشد این افزایش قیمت بیشتر خواهد شد (10). دنیل و همکاران، (2005) در مطالعهای تحت عنوان "الگوهای آب و هوایی سینوپتیک و اصلاح ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر انسان"، به بررسی الگوهای سینوپتیک آب و هوا و ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر بشر پرداختند و برای بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر بشر از روش ترکیب فضایی طبقهبندی سینوپتیک استفاده کردند و به این نتایج دست یافتند که در تابستان یک رابطه مثبت بین الگوهای سینوپتیکی که میتواند پتانسیل آلودگی هوا را دچار تغییر نماید و کل مرگ و میرها وجود دارد (11). برونکریف و هولگیت، (2002) در مطالعهای تحت عنوان "آلودگی هوا و سلامت" به بررسی اثرات سوء آلایندههای هوا بر سلامت پرداختند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض آلایندههای هوا سبب افزایش مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماریهای قلبی- عروقی و تنفسی میشود (12). رافیا و همکاران، (2002) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی آلودگی هوا و اثرات سلامت در مالزی "، به بررسی آلودگی هوا و اثر آن بر سلامت در ملیسا پرداختند و به این نتیجه دست یافتند که آلودگی هوا در ملیسا مبنی بر گزارشهایی از دیده بانی وضعیت هوا در چندین شهر بزرگ است. آلایندهها شامل منواکسیدکربن (CO)، دی اکسیدگوگرد (SO2)، دی اکسد نیتروژن (NO2)، ازن (O3) و ذرات معلق است که از منابع سوختهای فسیلی و صنایع حاصل میشود و در بین آنها حملونقل زمینی بیشترین اثر را بر آلودگی هوا دارد (13). دل پیشه و همکاران، (1393) در مطالعهای تحت عنوان "تأثیر آلودگی هوا بر نتایج بارداری: یک مطالعه مروری" به بررسی عوامل مؤثر بر سلامت دوران بارداری پرداختند و به این نتایج دست یافتند که آلودگی هوا سبب مرگهای نوزادی ناشی از مشکلات تنفسی میشود. ارتباط بین وزن کم هنگام تولد، تأخیر رشد داخل رحمی و آلودگی هوا تأیید شده است. سطوح بالای آلودگی هوا، باعث نقایص DNA در نوزادان، همچنین خطر مرگ و میر، بیماریهای دوران کودکی، فشار خون، بیماری عروق کرونر و دیابت غیر وابسته به انسولین در افرادی میشود که در دوران جنینی با سطوح بالای آلودگی هوا مواجه بودهاند (14). سجادیان و همکاران، (1391) در مطالعهای تحت عنوان "تحلیلی تطبیقی بر نقش حمل و نقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری کلان شهر تهران (منوکسیدکربن) با بهرهگیری از GIS"، به تحلیل تطبیقی نقش حمل و نقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری شهر تهران و با بهرهگیری از ضرایب انتشار و سیستم اطلاعات جغرافیایی و استفاده از شاخصهای حمل و نقلی با روشی تحلیلی-کاربردی پرداختند. براساس یافتههای تحقیق که در قالب نقشهها، نمودارها و جداول متعددی ارایه گردید، مناطق مختلف شهر تهران از لحاظ شاخصهای حمل و نقل دارای شرایط متفاوت و غیر همگنی بوده و بنابراین این مناطق، نقشهای متفاوتی در آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل شهری دارند (15). قلی زاده و فرج زاده ،(1388) در مطالعهای تحت عنوان "ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر جمعیت شهر تهران"، به بررسی ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر جمعیت شهر تهران در دوره آماری 2005 -2002 پرداختند و به این نتیجه دست یافتند که بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی، تنفسی و سکته مغزی به ترتیب مربوط به ماه اکتبر، ژانویه و نوامبر است. به طور کلی بیشترین همبستگی بین آلودگی هوا و مرگ و میر در ماههای مختلف سال مربوط به فصل پاییز (اکتبر و نوامبر) میباشد (16). قربانی و همکاران ،(1386) در مطالعهای تحت عنوان "ارتباط میان مواجهه با آلودگی هوا و آغاز سندرم حملات قلبی در بیمارستان قلب تهران با روش مورد - متقاطع "، به بررسی ارتباط میان مواجهه با آلودگی هوا و آغاز حملات سندرم حاد قلبی در بیمارستان قلب تهران پرداختند و با روش مورد - متقاطع به این نتایج دست یافتند که ارتباطمثبت و معناداری بین سندرم حاد قلبی و میانگین 24 ساعته منواکسیدکربن وجود دارد و این ارتباط در سطوح جنس متفاوت بوده و زنان حساستر از مردان هستند، ولی هیچ ارتباطی بین سندرم حاد قلبی و میانگین 24 ساعته ذرات معلق کوچکتر از 10میکرون یافت نشد (17). صفوی و علیجانی ،(1385) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی عوامل جغرافیایی در آلودگی هوای تهران"، به بررسی عوامل جغرافیایی درآلودگی هوای تهران پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد که ویژگیهای طبیعی شهر اثر بسیار زیادی بر آلودگی آن دارند. باد غالب آن در غرب باد غربی و در شرق باد شرقی است. وارونگیهای دمایی از ویژگیهای دوره سرد آن میباشد که به همراه استقرار آنتی سیکلونها هوای پایدار ایجاد میکنند. همچنین شدت و فراوانی بارندگی به اندازهای نیست که همیشه بتواند هوای تهران را بشوید. به منظور سازگاری با این شرایط جغرافیایی مدیران و برنامهریزان شهر باید از سنگینی صنایع و فعالیتهای آلاینده بکاهند و با برنامههای تشویقی در مردم و متولیان شهر احساس مسوولیت ایجاد نمایند (18). جنیدی جعفری و همکاران،(1385) در مطالعهای تحت عنوان "برآورد تعداد مرگ های قلبی و تنفسی منتسب به آلودگی هوای شهر تهران بر حسب ذرات"، با بررسی تعداد مرگهای قلبی و تنفسی منتسب به آلودگی هوای شهر تهران برحسب ذرات با استفاده از آزمون حساسیت به این نتیجه رسیدند که برآوردهای حاصل از فرضیات مختلف در مورد حداکثر غلظت و غلظت زمینه PM2.5 ، PM10 و شکل تابع غلظت پاسخ در محدوده فواصل اطمینان برآورد شده قرار دارد. نتایج تعیین همبستگی خطی نشان داد که همبستگی ضعیف اما معنیداری بین غلظت ذرات و تعداد کل مرگ و میرهای قلبی - تنفسی مشاهده میشود. بر اساس نتایج به دست آمده اثرات آلودگی هوا در شهر تهران قابل توجه میباشد، به طوری که حدود 11/17% از کل مرگهای طبیعی یا غیر تصادفی و 90/39% از کل مرگ و میرهای قلبی - تنفسی در افراد بالای 30 سال را میتوان به آلودگی هوا نسبت داد (19). مسجدی و همکاران،(1380) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی همبستگی آلودگی هوا با میزان حملات حاد قلبی و تنفسی" به بررسی همبستگی آلودگی هوا با میزان حملات حاد قلبی و تنفسی پرداختند. در این بررسی مراجعین به علت بیماریهای حاد قلبی و تنفسی شامل سکته قلبی، آنژین صدری ناپایدار، حمله آسم و تشدید بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) به اورژانس 5 بیمارستان شهر تهران در نظر گرفته شدند و تعداد مراجعین به تفکیک تشخیص با میانگین غلظت آلایندههای روزانه، سه روزه، هفتگی و ده روزه سنجیده شد. در این پژوهش ارتباط معنیداری بین میانگین سه روزه و ده روزه آسم با غلظت SO2 و میانگین مراجعین هفت روزه آسم با غلظت NO2 دیده شد و در سایر موارد ارتباط معنیداری مشاهده نشد. بنابراین افزایش SO2 در فصول سرد سال و همچنین NO2 همان روز یا دو روز قبل باعث افزایش بیماری تنفسی و حملات آسم شده است. روند درصد مراجعین هفتگی به علت آسم، تشدید COPD و به میزان کمتر آنژین ناپایدار صدری، با روند افزایش یا کاهش کیفی غلظت آلایندهها در همان زمان هماهنگ بوده است (20). بیگدلی، (1379) در مطالعهای تحت عنوان "تأثیر اقلیم و آلودگی هوای تهران بر بیماری سکته قلبی (دوره 5ساله 1994-1990)"، به بررسی تأثیر اقلیم و آلودگی هوای تهران بر بیماری سکته قلبی با بررسی و مقایسه نمودارهای مربوط به عوامل آلودگی هوا پرداخت و به این نتایج دست یافت که اقلیم و بیماری سکته قلبی و مرگ ناشی از ابتلا به سکته قلبی و مغزی، همچنان در ردیف سه علت عمدهی مرگ و میر آدمی به شمار میرود. در نتایج به دست آمده هیچ سنی نسبت به نارسایی قلبی ایمن نیست، اما بیش از 95% موارد مربوط به سنین بالاست. با توجه به بررسی انجام گرفته در طول دوره 1994-1990، بیشتر مراجعهکنندگان به سبب سکته قلبی به بیمارستان در فصول زمستان و تابستان بودهاند. فصل تابستان به دلیل درجه حرارت بالا و رطوبت پایین و فصل زمستان به دلیل طولانی بودن شب ها و بالا بودن مقادیر کلیهی عوامل آلودگی هوا، با افزایش مراجعه کنندگان این بیماری همراه میباشد (21). نظری قهرودی، (1379) در مطالعهای تحت عنوان "تأثیر آلودگی هوای شهر تهران بر بیماریهای قلبی"، به بررسی تأثیر آلودگی هوای شهر تهران بر بیماریهای قلبی پرداخته است. دادههای این پژوهش از طریق تکمیل صد پرسشنامه از بیماران بخش قلب بیمارستانهای امام حسین(ع)، لقمان حکیم، طالقانی، سوم شعبان، نیروی دریایی، لبافی نژاد و نیز بررسی تعداد مراجعین به بخش CCU و درمانگاه قلب در چهار بیمارستان امام حسین(ع)، لقمان حکیم، طالقانی و لبافی نژاد در سال1379 به دست آمده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین نوع شغل، محل کار، جنسیت افراد، استفاده از سیگار، سطح تحصیلات، درآمد خانوارها، ساعات خروج از منزل و ابتلا به بیماریهای قلبی ارتباط معنیداری وجود دارد (22).
در این مقاله با توجه به عوامل مؤثر بر مخارج بهداشتی و با استفاده از مطالعات تجربی فرانکلین وهمکاران[9](2015)، کاتسویانی و همکاران[10] (2011) و برونکریف و هولگیت[11] (2002)، برای بررسی میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا بر مخارج بهداشتی در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط با انجام تعدیلاتی از معادله (1) و در گروه کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا از معادله (2) استفاده شده است. معادله (1) در معادله (1)، LHEAL[12]لگاریتم مخارج بهداشتی واقعی سرانه، [13] CO2دیاکسیدکربن، LCAP [14]لگاریتم تشکیل سرمایه ناخالص واقعی، [15]LINCلگاریتم درآمد خالص ملی سرانه واقعی، INF[16]تورم، LSCH[17] لگاریتم تعداد ثبتنام کنندگان در مدارس متوسطه ،U جمله خطای معادله وi،t نشاندهنده کشور و زمان میباشند. معادله(2)
در معادله (2) ،LHEAL لگاریتم مخارج بهداشتی واقعی سرانه ،CO2 دیاکسیدکربن، LCAP لگاریتم تشکیل سرمایه ناخالص واقعی، INCدرآمد خالص ملی سرانه واقعی، INFتورم، SCH تعداد ثبتنام کنندگان در مدارس متوسطه،U جمله خطای معادله وi، t نشاندهنده کشور و زمان میباشند. قبل از برآورد مدل ابتدا لازم است مانایی متغیرهای به کار رفته در مدل را بررسی نمود. برای این منظور از آزمون ریشه واحد آیم، پسران و شین[18] استفاده شده است.
نتایج حاصل از آزمون ریشه واحد با استفاده از آزمون ایم پسران و شین در جدول (1) نشان میدهد: در گروه کشورهای درآمد متوسط، متغیرهای LHEAL ،CO2، LCAP، LINC و LSCHبا یک بار تفاضل گیری و INF در سطح ایستا شدهاند. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر وجود ریشه واحد رد میشود. در نتیجه پایداری دادههای مورد استفاده در این مقاله قبل از برآورد مدل مورد تأیید قرار میگیرند. در گروه کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا، متغیرهای CO2، LHEAL، SCH، LCAP و INC با یک بار تفاضل گیری و INF در سطح ایستا شدهاند. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر وجود ریشه واحد رد میشود. در نتیجه پایداری دادههای مورد استفاده دراین مقاله قبل از برآورد مدل مورد تأیید قرار میگیرند.
به منظور تخمین معادلات (1) و (2) ابتدا لازم است تا نوع روش تخمین جهت نوع خاص دادههای پانل تعیین شود. بنابراین ابتدا برای تعیین وجود (عدم وجود) عرض از مبدا جداگانه برای هر یک از گروه کشورها، از آماره Fاستفاده شد. با توجه به میزان آمارهF محاسبه شده در جدول (2) با سطح اطمینان بالای 99 درصد فرضیه صفر آزمون مبنی بر استفاده از روش حداقل مربعات معمولی رد میشود. در نتیجه رگرسیون مقید (حداقل مربعات معمولی) دارای اعتبار نمی باشد و باید عرض از مبدا های مختلفی (روش اثرات ثابت یا تصادفی) را در مدل لحاظ نمود. سپس برای آزمون این که مدل با بهرهگیری از روش اثرات ثابت یا تصادفی برآورد گردد، از آزمون هاسمن استفاده شد. انجام این آزمون با استفاده از نرم افزار EVEIWS 8 انجام گرفت. با توجه به میزان آماره به دست آمده از انجام محاسبات برای این رگرسیون در جدول (2) فرضیه صفر مبنی بر استفاده از روش اثرات تصادفی رد میشود. از این رو اثرات ثابت برای تخمین مدلها تأیید میشود که نتایج مربوط در جدول (2) ارایه شده است.
نتایج حاصل از برآورد رگرسیونهای (1) و (2) در گروه کشورهای منتخب به روش اثرات ثابت در جـدول2 نشان میدهد:
با توجه به نتایج به دست آمده در چهارچوب این مطالعه میتوان به راهکارهایی همچون کاهش مصرف سوختهایی با آلایندگی زیاد، اصلاح قوانین و مقررات در شهرها، ارتقا کیفیت سوخت و فرآوردههای نفتی، جمعآوری خودروهای فرسوده و خارج از استاندارد، گسترش شبکه حمل و نقل عمومی، دریافت مالیات مضاعف از واحدهای آلودهکننده با در نظر گرفتن ارزش محاسبه شده برای آلودگی هوا و میزان نقش واحدهای مختلف در آلودهسازی هوا توسط دولتها، مشارکت مالی شهروندان در جهت کاهش آلودگی هوا همزمان با فراهم آوردن زمینههای لازم برای سرمایهگذاری در طرحهای کاهنده آلودگی هوا مانند پارکها و فضاهای سبز، گازسوز کردن خودروها و غیره توسط دولت اشاره داشت.
منابع
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد، فیروزکوه، ایران *(مسوول مکاتبات). 2- کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران. 1- Department of Economics. Firoozkooh Vranch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran. 2- Master of Strategic and Developing Economy , Azad University of Firoozkooh, Firoozkooh, Iran 1- Particulate Matter 2- World Development Indicator 3- چین، برزیل، مکزیک، ترکیه، آفریقای جنوبی، ایران، تایلند، کلمبیا، مالزی، ونزوئلا، الجزایر، پرو، رومانی، مجارستان، قزاقستان، عراق، آنگولا، اکوادور، دومینیکن، بلاروس، تونس، لیبی، بلغارستان، لبنان ، آذربایجان، پاناما، کاستاریکا 4- چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، ایران، کره جنوبی، کانادا، انگلستان 1- Franklin, Barry A & Brook, Robert & Arden Pope, C 2- Katsouvanni, K & Grvparis, A & samoli, E 3- Brunekreef , Bert & Holgate, Stephen 4- Health expenditure per capita, PPP (constant 2005 international $) [13]- CO2 emissions (kg per 2011 PPP $ of GDP) [14]- Gross capital formation (constant 2005 US$) [15]-Adjusted net national income per capita (constant 2005 US$) [16]- Inflation, GDP deflator (annual %) [17]- School enrollment, secondary (% gross) 4- Im, Pesaran and Shin (IPS) .
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورههجدهم، شماره یک، بهار 95
تاثیر کیفیت محیط زیست بر اقتصاد سلامت در گروه کشورهای منتخب
پروانه سلاطین[1]سحر اسلامبولچی[2]
چکیده زمینه و هدف: آلودگی هوا یکی از مشکلات زیست محیطی است که در سالهای اخیر و همگام با توسعه جوامع، صنعتی شدن و رشد تکنولوژی به خطری جدی برای بشر بدل شده است. چنانچه آلودگی هوا موجب گسترش بیماریها و متعاقباً نیازمندی جوامع به خدمات بهداشتی گردیده، مصرف منابع مالی جهت مراقبتهای بهداشتی را افزایش داده است. این مهم بار اقتصادی سنگینی بر دوش جامعه و دولتها تحمیل کرده است. مخارج بهداشتی از طریق کانالهایی هم چون بهبود شاخصهای بهداشتی، افزایش موجودی سرمایه انسانی و بهرهوری نیروی کار، رشد اقتصادی کشورها را در پی داشته است. امروزه کشورها به اهمیت مسایل زیست محیطی پی برده و برحسب احساس نیاز و متقابلاً خطر نسبت به این مسئله به وضع برخی قوانین در سطح ملی و یا تنظیم توافقنامههای بینالمللی پرداختهاند. روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی، از نظر روش مطالعه علّی و از نظر روش تحقیق و ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله استنباطی است. یافتهها: هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه و میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا (به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیط زیست) بر مخارج بهداشتی (به عنوان شاخص نشان دهنده اقتصاد سلامت) در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا، با استفاده از روش دادههای تابلویی میباشد. نتایج حاصل از برآورد مدلها به روش دادههای تابلویی اثرات ثابت در گروه کشورهای منتخب در دوره زمانی 2012-2000، نشان میدهد که آلودگی هوا تأثیر مثبت و معناداری بر مخارج بهداشتی دارد.
واژههای کلیدی: کیفیت محیط زیست، اقتصاد سلامت، اثرات ثابت. طبقه بندی:JEL O13، I18
Examining Effect of Air Pollution on Health Expenditure in Selected Countries
Parvaneh Salatin[3] Sahar Eslambolchi[4]
Abstract Background and Purpose: Air pollution is one of the environmental problems in recent years and development of societies and industrialization and technological progress has become a serious threat to the mankind. Air pollution causes the spread of disease and subsequently more health care fund is needed in communities. This problem has imposed an economic burden on the society and government channels such as improvement of health indicators and increased human capital and labor productivity and it is followed by economic growth. Nowadays many countries recognized the importance of environmental issues and they lay down some rules and as the result the risks of this issue at the national level or international agreements have been set. Analysis Method: It is an applied research and the method of the study is causation and the method of research and its modality is based on presumption. Results:The main purpose of this article is investigate the relationship between the level of effectiveness of air pollution as an indicator of environmental quality and Health Expenditure as an indicator of Health Economics in selected middle income countries and countries with the highest air pollution by using panel data. The results of the estimated model using Fixed Effects among the selected countries for period 2000-2012 illustrates that the effect of air pollution on Health Expenditure is significant and positive.
Key words: environmental quality, Health Economics, Fixed Effects.
مقدمه
آلودگی هوا یکی از مهمترین مخاطرات طبیعی به خصوص در کلان شهرها میباشد که مطالعه اثرات آن یکی از اولویتهای عمده در مطالعات اقلیمی به شمار میرود. نقش آلودگی هوا در بیماریهای قلبی - عروقی در جوامع شهری به عنوان یک عامل موثر مهم و در عین حال قابل اصلاح، روز به روز آشکارتر میگردد. مواجهه با آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بهداشتی حاد و مزمن از اختلالات جزیی فیزیولوژیکی گرفته تا مرگ ناشی از بیماریهای تنفسی و قلبی- عروقی مرتبط است. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جهان مخلوط پیچیدهای از اجزای سمی است که عمدتاٌ محصول فرآیندهای احتراق میباشند و ذرات PM[5] عضو همیشه حاضر این مخلوط هستند. مطالعات نشان میدهند که همبستگی ضعیف اما معناداری میان غلظت ذرات و تعداد کل مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای قلبی - تنفسی وجود دارد. در فرآیند رسیدن به رشد بالای اقتصادی، سطح سواد، دانش وآگاهی شهروندان افزایش مییابد و مردم در مقابل آلودگی هوا از خود عکسالعمل نشان میدهند. در جوامعی که به سطح بالایی از رشد اقتصادی رسیدهاند بحث اندازهگیری و کنترل آلودگی هوا جدی است که بنگاهها را مجبور به درونی نمودن آلودگی میکنند. امروزه کشورها به اهمیت مسایل زیست محیطی پی برده و برحسب احساس نیاز و متقابلاً خطر نسبت به این مسئله، به وضع برخی قوانین در سطح ملی و یا تنظیم توافق نامههای بینالمللی پرداختهاند. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا بر مخارج بهداشتی در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا و آزمون فرضیه زیرمیباشد.
ابزار گرد آوری اطلاعات مورد نیاز با استفاده از گزارشات و آمارهای منتشر شده منابع اطلاعاتی خارجی و سایتهای اینترنتی بینالمللی از جملهWDI[6] میباشد. جامعه آماری این مطالعه نیز منتخبی از کشورهای درآمد متوسط[7] و کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا[8] میباشد. لازم به ذکر است در انتخاب کشورهای منتخب، کشورهایی انتخاب شدهاند که دادههای آماری متغیرهای مورد استفاده آنها در این مقاله در دوره زمانی مورد بررسی در دسترس بود.
آلودگی هوا به مفهوم وجود یک یا چند آلوده کننده مانند گرد و غبار، فیوم، گازها، میست، دود و بخارات در هوای آزاد است که برای زندگی انسان، گیاه یا حیوانات، خطرناک و برای اموال مضر باشند و یا به طور غیرقابل تحمل مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردند. در تعریفی دیگر، آلودگی جریانی از مواد زاید، پسماندها و ضایعات از سوی سیستم و فعالیتهای اقتصادی، به سوی محیط زیست است. این جریان به رفاه انسانی و سیستمهای اکولوژیکی آسیب میرساند (1). در این میان انواع آلایندههای هوا شامل گازهای شیمیایی سمی که غالباً حاصل واکنشهای سوختن هستند، ازن که وجودش در لایههای پایینی هوا تأثیرات خطرناکی بر سلامتی جانداران دارد، گازهای حاصل از سوختن چون دی اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت، مونوکسیدکربن، سولفید هیدروژن و بعضی گازهای گلخانهای مانند دیاکسیدکربن، متان، فلوئوروکربنها، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا میباشند. در ادامه به طور خلاصه به عوارض ناشی از آلایندههای مختلف بر سلامت انسانها اشاره شده است.
علاوه بر موارد فوق میتوان به کاهش کارایی افراد در انجام وظایفی که بر عهده دارند به علت آلایندههایی مانند منوکسید کربن و سرب نیز اشاره کرد. همچنین بیماریهای کلیه، ناراحتیهای عصبی و کند ذهنی کودکان، حساسیت، آسم و سرطان از دیگر عوارض آلودگی هوا بر سلامت انسان میباشند (2). آلودگی هوا منجر به افزایش اسیدی شدن آب دریاچهها و نابودی اکوسیستمهای گیاهی و آبزی میگردد. از سوی دیگر، با اسیدی شدن منابع آبی، آبهای خانگی نیز که از این مخازن تحصیل میگردند، رو به آلودگی گذاشته و سلامت انسانها در معرض تهدید قرار میگیرد. هر چند آثار زیانبار آلودگی و هزینههای کنترل آن تنها مربوط به شهروندان یک ناحیه خاص یا دولت نیست، اما دولتها به عنوان متولیان تأمین بهداشت، با سهم مخارج تخصیص یافته بیشتری به بخش بهداشت مواجه هستند. تصمیمات در زمینه چگونگی تأمین مالی تولید و توزیع مراقبتها و مخارج بهداشتی و درمانی به شدت تحت تأثیر محیط اقتصادی و محدودیتهای آن است. در این میان، عکس العملهای محلی، ملی و جهانی نسبت به موضوع سلامتی با توجه به دیدگاههای اقتصادی و روشهای تحلیل اقتصادی شکل میگیرند. منابعی که برای تولید مراقبتهای بهداشتی و درمانی استفاده میشود، نظیر منابع انسانی، سرمایه و موادخام و اولیه محدود هستند. با پذیرفتن سلامتی به عنوان یک کالای اقتصادی، پیچیدگیهای آن عمیقتر و مباحث و تصمیمگیریها در مورد آن شکل دیگری به خود میگیرد. با قبول مراقبتهای سلامت به عنوان یک کالای اقتصادی باید در مورد مقدار و ترکیب مراقبتهای بهداشتی و درمانی که تولید و ارایه میشود، چگونگی پرداخت برای آن و نحوه توزیع آن تصمیمگیری شود (3). بر اساس مبانی تئوریک و مشاهدات تجربی، اهمیت چالش مخارج بهداشتی در حوزه اقتصاد سلامت، به دلیل رابطه متقابل مخارج بهداشتی و رشد است که از دو جنبه مستقیم و غیرمستقیم بررسی میگردد. در رویکرد تأثیرگذاری مستقیم، اگر مخارج بهداشتی به عنوان یک سرمایهگذاری برای انباشت سرمایههای انسانی تلقی گردد، در آن صورت با در نظر گرفتن سرمایهی انسانی به عنوان موتور رشد اقتصادی، هر افزایش در مخارج بهداشتی از طریق بهبود در موجودی سرمایهی انسانی، افزایش درآمد را در پی خواهد داشت. در رویکرد تأثیرگذاری غیرمستقیم، افزایش در مخارج بهداشتی منجر به افزایش امید به زندگی، طول عمر و کاهش روزهای کاری گردیده که نیروی کار به خاطر بیماری خود یا بستگانش از دست میدهد و موجبات افزایش عرضهی نیروی کار و تولید را فراهم خواهد آورد. همچنین با توجه به این که نیروی کار سالمتر دارای انگیزه و بهرهوری بالاتری است، بنابراین مخارج بهداشتی در صورتی که سلامت افراد جامعه را ارتقاء بخشد، میتواند منجر به افزایش تولید شود. در این میان برخی از اقتصاددانان نیز معتقدند که مخارج بهداشتی دولت به دلیل این که جزء هزینههای مصرفی محسوب میشود و فرصت سرمایهگذاری را کاهش میدهد، میتواند تأثیر منفی بر رشد تولید داشته باشد. از سوی دیگر، ارتقای بهداشت در صورت ثبات سایر شرایط بدان معناست که منابع کمتری درآینده صرف مخارج درمانی خواهد شد. بنابراین، برخی منابع که در آینده باید صرف مخارج درمانی شوند برای مقاصد دیگری قابل استفاده خواهند بود (4).
فرانکلین و همکاران،(2015) در مطالعهای تحت عنوان "آلودگی هوا و بیماریهای قلبی و عروقی" به بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و بیماران قلبی پرداختند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بر توسعه بیماریهای قلبی- عروقی و گسترش حوادث حاد قلبی تاثیر گذار است. بر این اساس، به افراد مبتلا به بیماری شناخته شده یا مشکوک قلبی- عروقی، شامل افراد مسن، بیماران دیابتی، زنان باردار و کسانی که مبتلا به بیماری ریوی هستند توصیه می شود که فعالیت های اوقات فراغت خود در فضای باز را زمانی که آلودگی هوا بالا است، محدود نمایند(5). چن هان و همکاران،(2015) در مطالعهای تحت عنوان "اثرات رفت و آمد بر آلودگی هوا و سلامت قلبی و تنفسی در میان بزرگسالان"، به بررسی اثرات نامطلوب آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، بر بیماری قلبی و عروقی پرداختند. در این مطالعه 120 فرد جوان سالم را در تایپه تایوان انتخاب کردند. شرکت کنندگان با توجه به نوع رفت و آمدشان دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که اثرات PM2.5 بر نقاط انتهایی قلبی و عروقی در شرکت کنندگان در حالت پیادهروی در قیاس با شرکتکنندگان در حالت استفاده از ماشین و اتوبوس به میزان بیشتری بوده است. بر این اساس حالت رفت و آمد میتواند اثرات PM2.5 بر شاخصهای تغییر پذیری ضربان قلب را در میان افراد جوان سالم تعدیل نماید(6). بنیسال و همکاران،(2014) درمطالعهای تحت عنوان "بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا بر جمعیت شهر بیجیا در شمال الجزایر" ، به بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا بر جمعیت شهر بیجیا در سه جایگاه پزشکی در شمال الجزایر پرداختند. با توجه به اطلاعات ثبت شده تعداد بیماران بستری در بیمارستان، دادههایی درباره مرگ و میر بیمارستانی و پذیرش مرتبط با آسیبهای قلبی تنفسی گوناگون ناشی از این نوع آلودگی را جمعآوری کردند. به موازات آن، دادههای مربوط به ناوگان اتومبیل بیجیا و سایر اندازهگیریهای انجام شده برای نشان دادن غلظت آلودگیها جمعآوری شد که دارای همبستگی قوی با شدت ترافیک در شهر بودند و به این نتیجه رسیدند که جمعیت بیجیا نمیتواند از آلودگی شهری ناشی از ناوگان قدیمی حمل و نقل رهایی یابد. نصب جایگاههای کنترل و اندازهگیری آلودگی هوا در شهر بیجیا میتواند ابزاری سودمند برای حفاظت از ساکنان این شهر از طریق آگاهی دادن درباره کیفیت هوایی باشد که آنها تنفس میکنند. همچنین میتواند از طریق کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت افراد و در زمینه هشدار دادن به مسوولین در طی شرایط بحرانی مفید باشد. حساسیت به آلودگی با توجه به سن، جنسیت و محل سکونت متفاوت میباشد. شهر بیجیا بیشترین میزان مرگ و میر و بیماری را به خود اختصاص داده است (7). کاتسویانی و همکاران (2011) در مطالعهای تحت عنوان "اثر کوتاه مدت آلودگی هوا بر سلامت" به بررسی اثرات کوتاه مدت ذرات و آلاینده ها ی گازی هوا پرداختند و دریافتند که اگر غلظت PM10 در تمامی روزها در اروپا تا 20 μg m−3 کاهش یابد، آنگاه منجر به کاهش مرگ و میر 15 فرد در هر 100000 ساکن در هر سال خواهد شد. دی اکسید نیتروژن، ازن و مونواکسید کربن با اثرات نامطلوب کوتاه مدت خود منجر به افزایش مرگ و میر میگردند. دی اکسید نیتروژن و ازن بر بروندادهای تنفسی مؤثر هستند، در حالی که مونو اکسید کربن عمدتاً بر سیستم تنفسی اثرگذار است (8). بولن و همکاران، (2009) درمطالعهای تحت عنوان "آلودگی موضعی هوا و تغییرات اقلیمی: تحلیل ترکیبی هزینه-منفعت" ، به تحلیل ترکیبی هزینه – منفعت آلودگی موضعی هوا و تغییرات اقلیمی پرداختند. دو موضوعی که معمولاً به طور مجزا مطالعه میشد، زیرا که هردوی آنها ناشی از طبیعت تولید انرژی و الگوهای مصرف هستند. این محققان دریافتند فرد میتواند با استفاده از گزینههای تکنولوژیکی خاصی که آلودگی هوا را کاهش میدهند، به طور هم زمان انتشار دی اکسید کربن را کاهش داده و از این طریق به تغییرات جهانی اقلیمی در حال تنزل کمک کند. بالعکس، برخی استراتژیهای بلند مدت تغییرات اقلیمی به طور لحظهای، کیفیت هوا را در کوتاه مدت بهبود میدهند و نشان دادهاند که سیاست محیطی یکپارچه، منافع رفاه عمومی خالصی را تولید میکند. از طرفی مشخص کردهاند که منافع تنزیل شده کاهش موضعی آلودگی هوا به طور قابل توجهی بر منافع تسکین بخش تغییرات جهانی اقلیمی میچربد. برای این ادعا حداقل دو عامل وجود دارد، ولی در اکثر موارد تحلیل، دلایل دیگری نیز مشاهده میشود. البته منظور، تنها محدود ساختن سیاستهای امروزی انرژی برای اولین اولویت کنترل موضعی آلودگی هوا نمیباشد، بلکه کاهش انتشار گازهای گلخانهای را نیز مد نظر دارند (9). آنتون و همکاران، (2005) در مطالعهای تحت عنوان "پروژههای شهری حاشیه جنگل و مشمول مالیات"، به بررسی تمایل به پرداخت ساکنان بخش شمال غرب آرهوس، دومین شهر بزرگ دانمارک، نسبت به مجاورت پروژههای احداث جنگل در حاشیه شهر با استفاده از رهیافت قیمتگذاری کیفی برای برآورد این اثر بر روی قیمت مسکن در مجاورت دو پروژه احداث جنگل پرداختند. در هر دو مورد افزایش معناداری در قیمت مسکن در زمان احداث جنگل دیده شد. هر چه فاصله مسکن با این جنگل جدید کمتر باشد این افزایش قیمت بیشتر خواهد شد (10). دنیل و همکاران، (2005) در مطالعهای تحت عنوان "الگوهای آب و هوایی سینوپتیک و اصلاح ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر انسان"، به بررسی الگوهای سینوپتیک آب و هوا و ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر بشر پرداختند و برای بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر بشر از روش ترکیب فضایی طبقهبندی سینوپتیک استفاده کردند و به این نتایج دست یافتند که در تابستان یک رابطه مثبت بین الگوهای سینوپتیکی که میتواند پتانسیل آلودگی هوا را دچار تغییر نماید و کل مرگ و میرها وجود دارد (11). برونکریف و هولگیت، (2002) در مطالعهای تحت عنوان "آلودگی هوا و سلامت" به بررسی اثرات سوء آلایندههای هوا بر سلامت پرداختند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض آلایندههای هوا سبب افزایش مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماریهای قلبی- عروقی و تنفسی میشود (12). رافیا و همکاران، (2002) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی آلودگی هوا و اثرات سلامت در مالزی "، به بررسی آلودگی هوا و اثر آن بر سلامت در ملیسا پرداختند و به این نتیجه دست یافتند که آلودگی هوا در ملیسا مبنی بر گزارشهایی از دیده بانی وضعیت هوا در چندین شهر بزرگ است. آلایندهها شامل منواکسیدکربن (CO)، دی اکسیدگوگرد (SO2)، دی اکسد نیتروژن (NO2)، ازن (O3) و ذرات معلق است که از منابع سوختهای فسیلی و صنایع حاصل میشود و در بین آنها حملونقل زمینی بیشترین اثر را بر آلودگی هوا دارد (13). دل پیشه و همکاران، (1393) در مطالعهای تحت عنوان "تأثیر آلودگی هوا بر نتایج بارداری: یک مطالعه مروری" به بررسی عوامل مؤثر بر سلامت دوران بارداری پرداختند و به این نتایج دست یافتند که آلودگی هوا سبب مرگهای نوزادی ناشی از مشکلات تنفسی میشود. ارتباط بین وزن کم هنگام تولد، تأخیر رشد داخل رحمی و آلودگی هوا تأیید شده است. سطوح بالای آلودگی هوا، باعث نقایص DNA در نوزادان، همچنین خطر مرگ و میر، بیماریهای دوران کودکی، فشار خون، بیماری عروق کرونر و دیابت غیر وابسته به انسولین در افرادی میشود که در دوران جنینی با سطوح بالای آلودگی هوا مواجه بودهاند (14). سجادیان و همکاران، (1391) در مطالعهای تحت عنوان "تحلیلی تطبیقی بر نقش حمل و نقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری کلان شهر تهران (منوکسیدکربن) با بهرهگیری از GIS"، به تحلیل تطبیقی نقش حمل و نقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری شهر تهران و با بهرهگیری از ضرایب انتشار و سیستم اطلاعات جغرافیایی و استفاده از شاخصهای حمل و نقلی با روشی تحلیلی-کاربردی پرداختند. براساس یافتههای تحقیق که در قالب نقشهها، نمودارها و جداول متعددی ارایه گردید، مناطق مختلف شهر تهران از لحاظ شاخصهای حمل و نقل دارای شرایط متفاوت و غیر همگنی بوده و بنابراین این مناطق، نقشهای متفاوتی در آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل شهری دارند (15). قلی زاده و فرج زاده ،(1388) در مطالعهای تحت عنوان "ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر جمعیت شهر تهران"، به بررسی ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر جمعیت شهر تهران در دوره آماری 2005 -2002 پرداختند و به این نتیجه دست یافتند که بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی، تنفسی و سکته مغزی به ترتیب مربوط به ماه اکتبر، ژانویه و نوامبر است. به طور کلی بیشترین همبستگی بین آلودگی هوا و مرگ و میر در ماههای مختلف سال مربوط به فصل پاییز (اکتبر و نوامبر) میباشد (16). قربانی و همکاران ،(1386) در مطالعهای تحت عنوان "ارتباط میان مواجهه با آلودگی هوا و آغاز سندرم حملات قلبی در بیمارستان قلب تهران با روش مورد - متقاطع "، به بررسی ارتباط میان مواجهه با آلودگی هوا و آغاز حملات سندرم حاد قلبی در بیمارستان قلب تهران پرداختند و با روش مورد - متقاطع به این نتایج دست یافتند که ارتباطمثبت و معناداری بین سندرم حاد قلبی و میانگین 24 ساعته منواکسیدکربن وجود دارد و این ارتباط در سطوح جنس متفاوت بوده و زنان حساستر از مردان هستند، ولی هیچ ارتباطی بین سندرم حاد قلبی و میانگین 24 ساعته ذرات معلق کوچکتر از 10میکرون یافت نشد (17). صفوی و علیجانی ،(1385) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی عوامل جغرافیایی در آلودگی هوای تهران"، به بررسی عوامل جغرافیایی درآلودگی هوای تهران پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد که ویژگیهای طبیعی شهر اثر بسیار زیادی بر آلودگی آن دارند. باد غالب آن در غرب باد غربی و در شرق باد شرقی است. وارونگیهای دمایی از ویژگیهای دوره سرد آن میباشد که به همراه استقرار آنتی سیکلونها هوای پایدار ایجاد میکنند. همچنین شدت و فراوانی بارندگی به اندازهای نیست که همیشه بتواند هوای تهران را بشوید. به منظور سازگاری با این شرایط جغرافیایی مدیران و برنامهریزان شهر باید از سنگینی صنایع و فعالیتهای آلاینده بکاهند و با برنامههای تشویقی در مردم و متولیان شهر احساس مسوولیت ایجاد نمایند (18). جنیدی جعفری و همکاران،(1385) در مطالعهای تحت عنوان "برآورد تعداد مرگ های قلبی و تنفسی منتسب به آلودگی هوای شهر تهران بر حسب ذرات"، با بررسی تعداد مرگهای قلبی و تنفسی منتسب به آلودگی هوای شهر تهران برحسب ذرات با استفاده از آزمون حساسیت به این نتیجه رسیدند که برآوردهای حاصل از فرضیات مختلف در مورد حداکثر غلظت و غلظت زمینه PM2.5 ، PM10 و شکل تابع غلظت پاسخ در محدوده فواصل اطمینان برآورد شده قرار دارد. نتایج تعیین همبستگی خطی نشان داد که همبستگی ضعیف اما معنیداری بین غلظت ذرات و تعداد کل مرگ و میرهای قلبی - تنفسی مشاهده میشود. بر اساس نتایج به دست آمده اثرات آلودگی هوا در شهر تهران قابل توجه میباشد، به طوری که حدود 11/17% از کل مرگهای طبیعی یا غیر تصادفی و 90/39% از کل مرگ و میرهای قلبی - تنفسی در افراد بالای 30 سال را میتوان به آلودگی هوا نسبت داد (19). مسجدی و همکاران،(1380) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی همبستگی آلودگی هوا با میزان حملات حاد قلبی و تنفسی" به بررسی همبستگی آلودگی هوا با میزان حملات حاد قلبی و تنفسی پرداختند. در این بررسی مراجعین به علت بیماریهای حاد قلبی و تنفسی شامل سکته قلبی، آنژین صدری ناپایدار، حمله آسم و تشدید بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) به اورژانس 5 بیمارستان شهر تهران در نظر گرفته شدند و تعداد مراجعین به تفکیک تشخیص با میانگین غلظت آلایندههای روزانه، سه روزه، هفتگی و ده روزه سنجیده شد. در این پژوهش ارتباط معنیداری بین میانگین سه روزه و ده روزه آسم با غلظت SO2 و میانگین مراجعین هفت روزه آسم با غلظت NO2 دیده شد و در سایر موارد ارتباط معنیداری مشاهده نشد. بنابراین افزایش SO2 در فصول سرد سال و همچنین NO2 همان روز یا دو روز قبل باعث افزایش بیماری تنفسی و حملات آسم شده است. روند درصد مراجعین هفتگی به علت آسم، تشدید COPD و به میزان کمتر آنژین ناپایدار صدری، با روند افزایش یا کاهش کیفی غلظت آلایندهها در همان زمان هماهنگ بوده است (20). بیگدلی، (1379) در مطالعهای تحت عنوان "تأثیر اقلیم و آلودگی هوای تهران بر بیماری سکته قلبی (دوره 5ساله 1994-1990)"، به بررسی تأثیر اقلیم و آلودگی هوای تهران بر بیماری سکته قلبی با بررسی و مقایسه نمودارهای مربوط به عوامل آلودگی هوا پرداخت و به این نتایج دست یافت که اقلیم و بیماری سکته قلبی و مرگ ناشی از ابتلا به سکته قلبی و مغزی، همچنان در ردیف سه علت عمدهی مرگ و میر آدمی به شمار میرود. در نتایج به دست آمده هیچ سنی نسبت به نارسایی قلبی ایمن نیست، اما بیش از 95% موارد مربوط به سنین بالاست. با توجه به بررسی انجام گرفته در طول دوره 1994-1990، بیشتر مراجعهکنندگان به سبب سکته قلبی به بیمارستان در فصول زمستان و تابستان بودهاند. فصل تابستان به دلیل درجه حرارت بالا و رطوبت پایین و فصل زمستان به دلیل طولانی بودن شب ها و بالا بودن مقادیر کلیهی عوامل آلودگی هوا، با افزایش مراجعه کنندگان این بیماری همراه میباشد (21). نظری قهرودی، (1379) در مطالعهای تحت عنوان "تأثیر آلودگی هوای شهر تهران بر بیماریهای قلبی"، به بررسی تأثیر آلودگی هوای شهر تهران بر بیماریهای قلبی پرداخته است. دادههای این پژوهش از طریق تکمیل صد پرسشنامه از بیماران بخش قلب بیمارستانهای امام حسین(ع)، لقمان حکیم، طالقانی، سوم شعبان، نیروی دریایی، لبافی نژاد و نیز بررسی تعداد مراجعین به بخش CCU و درمانگاه قلب در چهار بیمارستان امام حسین(ع)، لقمان حکیم، طالقانی و لبافی نژاد در سال1379 به دست آمده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین نوع شغل، محل کار، جنسیت افراد، استفاده از سیگار، سطح تحصیلات، درآمد خانوارها، ساعات خروج از منزل و ابتلا به بیماریهای قلبی ارتباط معنیداری وجود دارد (22).
در این مقاله با توجه به عوامل مؤثر بر مخارج بهداشتی و با استفاده از مطالعات تجربی فرانکلین وهمکاران[9](2015)، کاتسویانی و همکاران[10] (2011) و برونکریف و هولگیت[11] (2002)، برای بررسی میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا بر مخارج بهداشتی در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط با انجام تعدیلاتی از معادله (1) و در گروه کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا از معادله (2) استفاده شده است. معادله (1) در معادله (1)، LHEAL[12]لگاریتم مخارج بهداشتی واقعی سرانه، [13] CO2دیاکسیدکربن، LCAP [14]لگاریتم تشکیل سرمایه ناخالص واقعی، [15]LINCلگاریتم درآمد خالص ملی سرانه واقعی، INF[16]تورم، LSCH[17] لگاریتم تعداد ثبتنام کنندگان در مدارس متوسطه ،U جمله خطای معادله وi،t نشاندهنده کشور و زمان میباشند. معادله(2)
در معادله (2) ،LHEAL لگاریتم مخارج بهداشتی واقعی سرانه ،CO2 دیاکسیدکربن، LCAP لگاریتم تشکیل سرمایه ناخالص واقعی، INCدرآمد خالص ملی سرانه واقعی، INFتورم، SCH تعداد ثبتنام کنندگان در مدارس متوسطه،U جمله خطای معادله وi، t نشاندهنده کشور و زمان میباشند. قبل از برآورد مدل ابتدا لازم است مانایی متغیرهای به کار رفته در مدل را بررسی نمود. برای این منظور از آزمون ریشه واحد آیم، پسران و شین[18] استفاده شده است.
نتایج حاصل از آزمون ریشه واحد با استفاده از آزمون ایم پسران و شین در جدول (1) نشان میدهد: در گروه کشورهای درآمد متوسط، متغیرهای LHEAL ،CO2، LCAP، LINC و LSCHبا یک بار تفاضل گیری و INF در سطح ایستا شدهاند. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر وجود ریشه واحد رد میشود. در نتیجه پایداری دادههای مورد استفاده در این مقاله قبل از برآورد مدل مورد تأیید قرار میگیرند. در گروه کشورهای دارای بیشترین آلودگی هوا، متغیرهای CO2، LHEAL، SCH، LCAP و INC با یک بار تفاضل گیری و INF در سطح ایستا شدهاند. بنابراین فرضیه صفر مبنی بر وجود ریشه واحد رد میشود. در نتیجه پایداری دادههای مورد استفاده دراین مقاله قبل از برآورد مدل مورد تأیید قرار میگیرند.
به منظور تخمین معادلات (1) و (2) ابتدا لازم است تا نوع روش تخمین جهت نوع خاص دادههای پانل تعیین شود. بنابراین ابتدا برای تعیین وجود (عدم وجود) عرض از مبدا جداگانه برای هر یک از گروه کشورها، از آماره Fاستفاده شد. با توجه به میزان آمارهF محاسبه شده در جدول (2) با سطح اطمینان بالای 99 درصد فرضیه صفر آزمون مبنی بر استفاده از روش حداقل مربعات معمولی رد میشود. در نتیجه رگرسیون مقید (حداقل مربعات معمولی) دارای اعتبار نمی باشد و باید عرض از مبدا های مختلفی (روش اثرات ثابت یا تصادفی) را در مدل لحاظ نمود. سپس برای آزمون این که مدل با بهرهگیری از روش اثرات ثابت یا تصادفی برآورد گردد، از آزمون هاسمن استفاده شد. انجام این آزمون با استفاده از نرم افزار EVEIWS 8 انجام گرفت. با توجه به میزان آماره به دست آمده از انجام محاسبات برای این رگرسیون در جدول (2) فرضیه صفر مبنی بر استفاده از روش اثرات تصادفی رد میشود. از این رو اثرات ثابت برای تخمین مدلها تأیید میشود که نتایج مربوط در جدول (2) ارایه شده است.
نتایج حاصل از برآورد رگرسیونهای (1) و (2) در گروه کشورهای منتخب به روش اثرات ثابت در جـدول2 نشان میدهد:
با توجه به نتایج به دست آمده در چهارچوب این مطالعه میتوان به راهکارهایی همچون کاهش مصرف سوختهایی با آلایندگی زیاد، اصلاح قوانین و مقررات در شهرها، ارتقا کیفیت سوخت و فرآوردههای نفتی، جمعآوری خودروهای فرسوده و خارج از استاندارد، گسترش شبکه حمل و نقل عمومی، دریافت مالیات مضاعف از واحدهای آلودهکننده با در نظر گرفتن ارزش محاسبه شده برای آلودگی هوا و میزان نقش واحدهای مختلف در آلودهسازی هوا توسط دولتها، مشارکت مالی شهروندان در جهت کاهش آلودگی هوا همزمان با فراهم آوردن زمینههای لازم برای سرمایهگذاری در طرحهای کاهنده آلودگی هوا مانند پارکها و فضاهای سبز، گازسوز کردن خودروها و غیره توسط دولت اشاره داشت.
منابع
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد، فیروزکوه، ایران *(مسوول مکاتبات). 2- کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران. 1- Department of Economics. Firoozkooh Vranch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran. 2- Master of Strategic and Developing Economy , Azad University of Firoozkooh, Firoozkooh, Iran 1- Particulate Matter 2- World Development Indicator 3- چین، برزیل، مکزیک، ترکیه، آفریقای جنوبی، ایران، تایلند، کلمبیا، مالزی، ونزوئلا، الجزایر، پرو، رومانی، مجارستان، قزاقستان، عراق، آنگولا، اکوادور، دومینیکن، بلاروس، تونس، لیبی، بلغارستان، لبنان ، آذربایجان، پاناما، کاستاریکا 4- چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، ایران، کره جنوبی، کانادا، انگلستان 1- Franklin, Barry A & Brook, Robert & Arden Pope, C 2- Katsouvanni, K & Grvparis, A & samoli, E 3- Brunekreef , Bert & Holgate, Stephen 4- Health expenditure per capita, PPP (constant 2005 international $) [13]- CO2 emissions (kg per 2011 PPP $ of GDP) [14]- Gross capital formation (constant 2005 US$) [15]-Adjusted net national income per capita (constant 2005 US$) [16]- Inflation, GDP deflator (annual %) [17]- School enrollment, secondary (% gross) 4- Im, Pesaran and Shin (IPS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,028 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,765 |