تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,168 |
تعداد مقالات | 20,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,640,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,726,728 |
تأثیر سرمایه انسانی بر کیفیت محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 37، تیر 1395، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.25 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پروانه سلاطین ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد، فیروزکوه *( مسؤول مکاتبات). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری ،گروه صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محیط زیست یکی ازاصلیترین و مهمترین نگرانیها و دغدغههای جوامع بشری در چند دهه گذشته تا کنون بوده است. از این رو در سالهای اخیر توجه زیادی به مشکلات محیطزیست به خصوص آلودگی هوا شده است . آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به اندازهای جدی است که دولتها را وادار به اتخاذ سیاستها و برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا نموده است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیرگذاری سرمایه انسانی برانتشار co2 به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیطزیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی، از نظر روش مطالعه علّی و از نظر روش تحقیق و ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله استنباطی است. به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایه انسانی بر کیفیت محیطزیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط از میان شاخصهای ارزیابی کیفیت محیطزیست، شاخص میزان انتشار co2انتخاب شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل به روش اثرات ثابت و گشتاور تعمیم یافته درگروه کشورهای منتخب در دوره زمانی2013- 1998نشان میدهد سرمایه انسانی تاثیر منفی و معناداری برانتشار co2 به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیطزیست دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سرمایه انسانی؛ کیفیت محیطزیست؛ پانل دیتا | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 37، تابستان 95
تأثیر سرمایه انسانی بر کیفیت محیط زیست
پروانه سلاطین[1]* نیلوفر غفاری صومعه [2] چکیده محیطزیست یکی ازاصلیترین و مهمترین نگرانیها و دغدغههای جوامع بشری در چند دهه گذشته تا کنون بوده است. از این رو در سالهای اخیر توجه زیادی به مشکلات محیطزیست به خصوص آلودگی هوا شده است . آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به اندازهای جدی است که دولتها را وادار به اتخاذ سیاستها و برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا نموده است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیرگذاری سرمایه انسانی برانتشار co2 به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیطزیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی، از نظر روش مطالعه علّی و از نظر روش تحقیق و ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله استنباطی است. به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایه انسانی بر کیفیت محیطزیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط از میان شاخصهای ارزیابی کیفیت محیطزیست، شاخص میزان انتشار co2انتخاب شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل به روش اثرات ثابت و گشتاور تعمیم یافته درگروه کشورهای منتخب در دوره زمانی2013- 1998نشان میدهد سرمایه انسانی تاثیر منفی و معناداری برانتشار co2 به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیطزیست دارد. کلمات کلیدی: سرمایه انسانی ، کیفیت محیطزیست، پانل دیتا.
مقدمه
سرمایه انسانی عامل کلیدی در رشد اقتصادی جوامع محسوب میشود و یک سرمایه مهم و ضروری است که کشورها را در جهت رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند از این نظر میتوان آن را با سایرسرمایهها و داراییهای فیزیکی مقایسه کرد. (1) سرمایه انسانی نه سرمایه فیزیکی و نه سرمایه مالی محسوب میشود بلکه سرمایه انسانی به عنوان دانش، مهارت، خلاقیت وسلامت فرد تعریف شده است. (2) سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی و سرمایه مالی همه به نحوی از اشکال سرمایه محسوب میشوند اما تفاوت آنها این است که یک فرد را نمیتوان از مهارت، سلامت و ارزشهایش جدا کرد در حالی که این امکان در مورد داراییها و اموال فرد وجود دارد. بدین مفهوم که پایدارترین و تجدیدپذیرترین سرمایه، سرمایه انسانی است. سرمایه انسانی ثروت مولد مجسم در کار، مهارت و دانش است. سرمایه انسانی مجموعهای از دانش، خلاقیت ، نوآوری است که افراد آن را جهت سرمایهگذاری در کار خود انتخاب میکنند. ( 3) از آن جا که توانایی ومهارت افراد به عملکرد بهتر و بهرهوری کمک میکند انجام هرگونه هزینه در آموزش و توسعه آن نوعی سرمایهگذاری بلندمدت محسوب میشود که جوامع تا مدتها میتوانند ازنتایج آن بهرهمند شوند. دلیل این امرآن است که درمحیط متغیر و شدیداً رقابتی امروزی تنها با کمک نیروی انسانی خلاق و نوآور است که میتوان به مزیت رقابتی دست یافت. براساس مطالعات این نکته در خور توجه و حایز اهمیت است که ارتباط بین سرمایه انسانی و عملکرد اقتصادی را باید با دقت در درون بافت های اجتماعی- سیاسی مورد بررسی قرار داد. سرمایهگذاری در سرمایه انسانی با بالابردن سطح مهارتها و تخصصهای نیروی کار و افزایش قابلیتهای آنها میتواند موجب ارتقای کمی و کیفی تولید شده و کارایی استفاده از سرمایههای مادی را افزایش دهد. نیروی کار ماهر و برخوردار از دانش و تخصص بخش اعظم عوامل تولید و اقتصاد مبتنی بر دانش را تشکیل میدهد. نیروی کار دانش آموخته ( سرمایه انسانی ) می تواند به بهبود کیفیت کالا کمک کند و از طرفی نقش برنامهریز و هدایت کننده داشته باشد. آن دسته از نیروی کار که از سطح دانش و آموزش بیشتری برخوردار باشند، قادر هستند در چرخه تولید پویایی و تحول تکنولوژیکی ایجاد کرده، سبب افزایش ظرفیت تولید، توسعه تجارت و رسیدن به رشد اقتصادی بالاتر شوند. افزایش سطح دانش و مهارت های افراد، شرط لازم برای از بین بردن عقبماندگی اقتصادی و ظرفیتهای استفاده نشده اقتصادی و ایجاد انگیزههای لازم برای پیشرفت است. (4) در همه کشورها آموزش متوسطه از نقش بسیار مهم، حساس و سرنوشتسازی در آینده فرد و اجتماع برخوردار میباشد. در این دوره از یک سو پی ریزی آموزش علوم و تکنولوژی عیقتر از دوره قبل مورد توجه قرار گرفته و دانش آموزان از آمادگی لازم جهت ورود به دورههای عالیتر آموزشی بهرهمند میگردند و از سوی دیگر به عنوان یکی از اعضای جامعه به کسب مهارتهای اجتماعی و بازار کار مبادرت مینماید. در واقع آموزش متوسطه پلی است که آموزش ابتدایی را به آموزش عالی دورههای فنی و حرفهای و ورود به بازار کار و زندگی اجتماعی متصل مینماید. از این رو در این مقاله از نرخ ثبتنام در مقطع متوسطه به عنوان شاخص سرمایه انسانی استفاده شده است. در این راستا، این مقاله در قالب دادههای پانل ایستا (SPD)[3] و پانل پویا (DPD)[4] به بررسی میزان تاثیرگذاری سرمایه انسانی برانتشار co2 به عنوان شاخص نشان دهنده کیفیت محیط زیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط در دوره زمانی 1998-2013 و آزمون فرضیه زیر پرداخته است:
ابزار گرد آوری اطلاعات مورد نیاز با استفاده از گزارشات و آمارهای منتشر شده منابع اطلاعاتی خارجی و سایتهای اینترنتی از جملهWDI [5] به نشانی www.worldbank.org میباشد. جامعه آماری این مطالعه منتخبی از کشورهای درآمد متوسط میباشد. لازم به ذکر است در انتخاب گروه کشورهای منتخب کشورهایی انتخاب شدهاند که دادههای آماری متغیرهای مورد استفاده در این مقاله در دوره زمانی مورد بررسی در دسترس بود. گروه کشورهای منتخب شامل آنگولا ، آلبانی ، ساموآ ، آذربایجان ، بلغارستان ، بوسنی هرزگوین ، بلاروس، بلیز، برزیل، بوتسوانا ، چین، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا ، جمهوری دومنیکن، الجزایر، اکوادور، فیجی، گابن ، گرانادا ، مجارستان، عراق، جامایکا، اردن ، قزاقستان ، لبنان ، لیبی ، لوسیا، مالدیو، مکزیک، جزیره مارشال ، مقدونیه ، مونته نگرو ، مغولستان، موریس ، مالزی ، نامیبیا ، نیجریه، پاناما، پرو ، پاراگوئه ، رومانی، صربستان، سورینام، تایلند، ترکمنستان، تونگا ، تونس، ترکیه، تووالو، وینسنت و گرنادین، آفریقای جنوبی ، ایران میباشند. در ادامه پس از بررسی مبانی نظری و سابقه پژوهش، ساختار مدل مورد استفاده معرفی و برآورد گردیده است و در نهایت نتیجهگیری و پیشنهادها ارایه شده است. مبانی نظری محیطزیست مجموعهایبسیار عظیم و متشکل از عوامل گوناگونی است که بر اثر یک روند و تکامل تدریجی موجودات زنده و اجزای سازنده سطح زمین به وجودآمده است. که بر فعالیتهای انسان تاثیر گذاشته و یکی از مؤلفههای اصلی در سیاستهای کلان جهانی میباشد و بسیاری از مؤلفههای دیگر از قبیل قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و غیره را تحتتاثیر قرار میدهد. به همین دلیل مهمترین عامل و پیشنیاز هر فعالیت کلان، سازگاری آن با محیطزیست میباشد (5). میتوان محیطزیست را مجموعهای از عوامل طبیعی کرهی زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه میکنند، خلاصه کرد. بررسی رشد اقتصادی با در نظر گرفتن ملاحظات محیطزیست، مدتهای مدیدیاست که مورد توجه اقتصاددانان میباشد پیدایش مباحثی چون توسعه پایدار و جنبشهای سبز نیز در همین راستا ارزیابی شده اند. توسعه اقتصادی با خود الزاماتی از جمله استفاده بیشتر از منابع و ذخایر محیطزیست را به همراه دارد . استخراج بیش از حد منابع و پسماندهای تولید معضلاتی هستند که توسعه کشورها را دچار مشکل کردهاست و چشمانداز گسترش رفاه را مبهم نموده و نیاز به بازنگری مجدد فعالیتهای اقتصادی را برای نجات محیطزیست ضروری ساختهاست. این موضوع که رشد اقتصادی سبب تخریب محیطزیست میشود چندان مورد توافق کارشناشان نمیباشد. عدهای از محققین بیان میکنند که سریعترین راه دستیابی به یک محیطزیست سالم، افزایش درآمد است تا از این طریق تقاضای مردم برای کالای محیطزیستی افزایش یابد و به تبع آن تولید بیشتر گردد. بکرمن[6] معتقد است که یک همبستگی شدید میان درآمد و مقدار حفاظت از محیط زیست وجود دارد که نشان می دهد که برای داشتن محیطزیست بهتر میبایست ثروتمند بود. سرانجام برخی نیز عنوان میکنند که ارتباط بین رشد اقتصادی و کیفیت محیطزیست اعم از مثبت یا منفی در طول مسیر توسعه یک کشور با ثبات نمیباشد در واقع علامت آن ممکن است از مثبت به منفی زمانی که یک کشور به سطوح بالای درآمدی دست می یابد، تغییر کند که این موضوع، همان بحث مربوط به «منحنی کوزنتس» میباشد. این منحنی بیانگر ارتباط u معکوس شکل میان کیفیت محیطزیست و رشد اقتصادی است که اولین بار به وسیله کوزنتس[7] در سالهای 1966 و 1965 مطرح شد. در سطوح پایین توسعه، مقدار و شدت تخریب محیطزیست در اثر فعالیتهای اقتصادی بیشتر است. زیرا فعالیتهای کشاورزی و شدت استخراج منابع و به دنبال آن صنعتی شدن سبب تخلیه منابع و تولید ضایعات می گردد اما در سطوح بالاتر توسعه اقتصادی، تغییرات ساختاری و حرکت ساختار صنعتی به سمت خدمات و استفاده از تکنولوژیهایی با کارایی بیشتر و همچنین افزایش تقاضای مردم برای داشتن محیطزیست سالم تر موجب کاهش تخریب محیطزیست می شود. تلاش کشورها در دستیابی به رفاه و آسایش بیشتر و جبران عقبماندگی و به عبارتی زندگی بهتر و برتر است. مسلما رسیدن به چنین اهدافی نیازمند توسعهای از نوع توسعه پایدار است که در آن به تمامی ابعاد و جنبههای توسعه به طور همزمان توجه شده باشد. بر این اساس از میان ابعاد مختلف توسعه بحث انسان و منابع انسانی جایگاه ویژه ای دارد. به طوری که از انسان به عنوان هدف توسعه و به عنوان ابزار توسعه اقتصادی یاد شده است از این رو توسعه اقتصادی در بهبود کیفیت زندگی انسانها و به عبارتی توسعه انسانی تجلی یافته است. (6) در این راستا کشورها برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی بدون توجه به ملاحظات محیطزیستی، خود را ملزم به افزایش رشد اقتصادی میکنند که این رشد میتواند آلودگی از نوع انتشار گازهای گلخانهای را به همراه داشته باشد که این امر علاوه بر ایجاد اختلال در چرخه محیطزیست موجب کاهش منابع پایان پذیر، در معرض خطر قرار گرفتن منابع تجدید پذیر و کاهش رشد اقتصادی در کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه که قسمت اعظم درآمدشان از محل تولیدات کشاورزی، جنگلداری، دامپروری و منابع طبیعی است، می گردد. همچنین این آلودگیها موجب تحمیل هزینههای اجتماعی و هزینههایی برای جبران خسارات محیطزیستی به اقتصاد کشورها می شود. از این رو "آلودگی اقتصادی " بر رفاه انسان تاثیر می گذارد. ادامه چنین روندی علاوه بر کاهش میزان رفاه افراد جامعه بقا نسل آینده را با مخاطرات شدیدی مواجه و فرایند توسعه یافتگی را با مخاطره رو به رو خواهد کرد.( 7) در این راستا بهبود در کیفیت سرمایه انسانی، عامل کار را ماهرتر، کارآزمودهتر و تواناتر میسازد. از این رو سبب پر شدن شکاف تکنولوژی، کاهش نقش مزیت نسبی طبیعی، افزایش مزیت نسبی اکتسابی و عامل موثر در رشد اقتصادی و بهبود کیفیت محیطزیست میگردد. نیروی کار دانش آموخته (سرمایه انسانی) میتواند با توجه به ملاحظات محیطزیست به بهبود کیفیت کالا کمک کند آن دسته از نیروی کاری که از سطح دانش و آموزش بیشتری برخوردارند، قادرند در چرخه تولید پویایی و تحول تکنولوژیکی ایجاد کرده، سبب افزایش ظرفیت تولید با رعایت مسایل محیطزیستی گردند.گروسمن (1995) براساس تئوری ریبژینسکی[8]، تشریح میکند تجمع سرمایه انسانی سبب رشد صنایع پاک و در نتیجه کاهش آلودگی میگردد در حالی که رشد سرمایههای فیزیکی صنایع آلاینده را افزایش داده و به افزایش آلودگی دامن میزند.کشورها در مراحل اولیه توسعه اقتصادی از طریق تجمع سرمایه فیزیکی رشد میکنند و در مراحل بعدی توسعه به وسیله نیروی انسانی کار آمد به رشد خود ادامه میدهند. بنابراین با تجمع سرمایه در مراحل اولیهی توسعه اقتصادی، آلودگی افزایش مییابد و با رشد درآمد سرانه و حرکت اقتصاد از بخش صنعتی به خدماتی و استفاده از نیروی انسانی به جای سرمایه، آلودگی کاهش مییابد. (8) سابقه پژوهش آئر (٢٠١٥)[9] در مطالعهای تحت عنوان “ سرمایه انسانی و اثرات پویای تجارت ” به بررسی ارتباط میان سرمایه انسانی و تجارت پرداخت. مدل براساس کارگرانی ارایه گردیده که تصمیم به آموزش گرفتهاند. آموزش کارگران نوعی سرمایهگذاری محسوب میشود. در جهان امروز تفاوت میان کشورها در افزایش مهارت نیروی کار، تکنولوژی و آموزش میباشد که میتواند در افزایش سطح رفاه کشورها موثر باشد. این دستاوردها سبب افزایش تجارت و ثروتمند شدن کشورها میشود. آزاد سازی تجارت در اثر افزایش ورود تکنولوژی ، منجر به عرضه نیروی کار ماهر می گردد. (9) لن و منرو (٢٠١٣)[10] در مطالعهای تحت عنوان " ارتباط محیطزیست و سرمایه انسانی " با استفاده از مجموعه داده های شرکتهای صنعتی چین به بررسی اثرات خارجی و داخلی سرمایه انسانی در عملکرد محیطزیست این کشور پرداختند. نتایج نشان میدهد که شرکتها مجبور به ایجاد قوانینی در جهت حفاظت بیشتر محیطزیست هستند تا کیفیت محیطزیست را با ارتقای آموزش سرمایه انسانی بهبود بخشند. در این مقاله از انتشار co2 به عنوان شاخص کیفیت محیطزیست و از نیروی کار با تحصیلات متفاوت استفاده شده است.(10) مرتس تیونگکو[11] (2013)در مطالعهای تحت عنوان "چرا زنان در آموزش و پرورش پیشرو هستند؟ "به بررسی نابرابری جنسیتی در سرمایه انسانی، بازار کار و تنظیم خانواده در فیلیپین پرداخت. نتایج نشان دهنده نقش بیشتر زنان در جامعه است. نابرابری جنسیتی در جامعه می تواند تضعیف شود اگر سطح درآمد خانوارها با حضور پررنگ تر زنان در کسب درآمد افزایش یابد.(11) لیتائو، الکساندر (2010)[12] در مطالعهای تحت عنوان " فساد و منحنی کوزنتس" در سطوح مختلف توسعه کشورها با درجههای مختلفی از فساد با استفاده از دادههای پانل نشان می دهد که چگونه فساد، سطح درآمد را در نقطه عطف ارتباط بین انتشار گاز منو اکسید گوگرد و درآمد تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج به دست آمده، فرضیه کوزنتس را برای این آلاینده تائید میکند. در این مطالعه شواهد مختلفی از کشورها وجود دارد که نشان میدهد در یک کشور با درجه بالاتری از فساد، حتی با درآمد سرانه بالا، آلودگی بیشتری وجود دارد. یافتههای اصلی این مقاله اثرات مثبت فساد بر میزان انتشار آلاینده منو اکسید گوگرد در گروه کشورهای غنی و فقیر را مورد تایید قرار داده است. (12) ابدولای و رامکی (2009)[13] در مطالعهای به بررسی تجربی تاثیر تجارت و رشد اقتصادی بر محیطزیست پرداختند. این مقاله همبستگی بین رشد اقتصادی، تجارت بینالملل و محیطزیست را در دوره زمانی 1980- 2003 بررسی نمودهاست. نتایج نشان می دهد که تجارت آزاد برای توسعه پایدار در کشورهای ثروتمند مفید و در کشورهای فقیر مضرّ میباشد. کشورهای در حال توسعه معمولاً ظرفیت نهادی برای تنظیم سیاستهای محیطزیستی مناسب را ندارند. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته که در تخریب محیطزیست پیش قدم بودهاند از کشورهای در حال توسعه یاری می طلبند.(13) هارمان، سرجان (2008)[14]، در مطالعه ای تحت عنوان "رابطه بین حکمرانی خوب و محیط زیست" به بررسی اصول حکمرانی خوب و بیان شواهد تجربی در زمینهی تاثیرات حکمرانی خوب درتصمیم گیری درست محیطزیستی پرداخته است. نتایج نشان می دهد که طیف گستردهای از ابزارها و روشها برای حمایت از محیطزیست وجود دارند که میتوانند به کار گرفته شوند، اما برای موثر بودن و کمک به سازگاری با توسعه محیطزیست، باید با اصول حکمرانی خوب ترکیب شوند، مشاهدات بانک جهانی نشان می دهد که برخلاف تصورات رایج، استانداردهای بالای محیطزیست در کشورهای صنعتی، سبب کاهش رقابتهای بینالمللی نشده است.(14) موریتا و دروود (2007)[15] در مطالعهای تحت عنوان " حاکمیت قانون، حکمرانی خوب و توسعه پایدار" به بررسی رابطه بین حاکمیت قانون، حکمرانی خوب و توسعه پایدار پرداختند. این مطالعه تلاشهای انجام شده توسط سازمانهای مختلف برای ترویج حاکمیت قانون و حکمرانی خوب را توصیف کرده و نشان میدهد به منظور دستیابی به توسعه پایدار، تقویت ، رعایت و اجرای قانون مورد نیاز است. در سالهای اخیر طرحهای زیادی در ترویج حاکمیت قانون و حکمرانی خوب در سراسر جهان توسط نهادهای مختلف انجام شده است و پیشرفتهای قابل توجهی حاصل شدهاست. با وجود این تلاشها و تعداد فزایندهای از قوانین و مقررات ، کیفیت محیطزیست و بهداشت عمومی سیر نزولی داشته است. این مطالعه بخش قابل توجهی از این شکست را به دلیل عدم اجرای قانون و یا عدم تطابق قانون اجرا شده با قوانین موجود (وضع شده) می داند. با تلاش و تقویت تمرکز بر اجرای قانون میتوان بر این مشکلات غلبه کرد.(15) پدرو موتا[16] و جوآو دیاس[17] (2006) در مطالعه ای به آزمون فرضیه کوزنتس در اقتصادهای باز و روند انتشار CO2 سرانه دراین گروه کشورها در دوره زمانی 1970 - 2000 پرداختند و ارتباط میان توسعه اقتصادی و انتشار CO2 را با استفاده از اطلاعات آماری در کشورهای پرتغال، استرالیا، ژاپن بررسی نمودند. نتایج این پژوهش در کشور پرتغال یک رابطه خطی میان انتشار CO2 و درآمد را نشان میدهد . در حالی که در ژاپن و استرالیا یک رابطه درجه سه را میان انتشارCO2 و درآمد نشان میدهد.(16) کوپلند (2004)[18] در مطالعهای تحت عنوان " رشد، تجارت و محیطزیست" تشریح نمود که شدت نشر آلودگی میتواند تحت تاثیر اثر سیاسی یعنی قوانین و الزامات محیطزیستی که توسط دولتها اعمال میشود، قرار گیرد. در سطوح پایین فعالیت های اقتصادی، قوانین مبارزه با آلودگی تقریباً غیرکارا میباشند و اثر کمی در کاهش آلودگی دارند. چراکه تنظیم یک سیستم قانونمند کاهش آلودگی نیازمند هزینه است. در سطوح پایین درآمدی تمایل پرداخت هزینه کاهش آلودگی کمتر از مقدار تعیین شدهاست. در این حالت آلودگی همراه با رشد اقتصادی افزایش مییابد. اما در سطوح بالای درآمدی و بعد از رسیدن اقتصاد به یک آستانه درآمدی(طبق تقسیم بندی بانک جهانی، گروه کشورهای درآمد بالا)، شدت نشر آلودگی کاهش مییابد در این گروه کشورها سیاستهای مبارزه با آلودگی به اجرا درآمده و یا تشدید شدهاند. بنابراین انتظار میرود همراه با رشد اقتصادی و افزایش درآمد، شدت انتشار آلودگی به علت وضع و اجرای قوانین محیطزیستی کاهش یابد.(17) شهبازی و همکاران (1394) در مطالعه ای بر روی دبیران مقطع راهنمایی از طریق نمونه گیری و ارائه پرسش نامه و جمع آوری نظرات آنها در مورد ارتباط نقش رسانه های جمعی و آموزش مسائل محیط زیست دریافتند که تأثیر آموزش رسانهای بر آگاه ســـازی وقایــــع محیطزیست و عملکرد و رفتار دانشآمــوزان به حفظ محیط زیست مهم می باشد. یافته های این مطالعه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است.. تاثیر آموزش رسانه ای بر آگاه ســـازی وقایــــع محیطزیست و عملکرد و رفتار دانشآمــوزان به حفظ محیط زیست بیش از 70% می باشد. (18). آماده و همکاران (1391) به بررسی ارتباط میان اندازه دولت و کیفیت محیطزیست پرداختند. در این مطالعه با ارایه یک الگوی مفهومی در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت محیطزیست و آزمون تجربی آن از طریق روشهای اقتصادسنجی با استفاده از دادههای کشورهای OECD و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) ارتباط میان اندازه دولت و کیفیت محیطزیست مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج دردوره زمانی 1995-2008 نشان میدهد که اندازه دولت اثر مثبت و کیفیت دولت اثر منفی بر انتشار آلاینده دی اکسید کربن دارد. این نتیجه نشان میدهد علاوه بر متغیرهای شناخته شده مؤثر بر انتشار آلایندهها، دولتها از طریق بوروکراسی، فساد و بزرگ شدن اندازهشان میتوانند نقش مؤثری در کیفیت محیطزیست داشته باشند. (19) اشرفی پور(1391) در مطالعهای تحت عنوان "بررسی اثر حکمرانی خوب بر کیفیت محیطزیست در کشورهای در حال- توسعه" تلاش کرده است تا اثر شاخصهای حکمرانی خوب، تولید ناخالص ملی، رشد تکنولوژی و شاخص بهبود وضعیت تحصیلات را بر میزان انتشار co2یکی از مهمترین آلایندههای هوا به عنوان شاخص کیفیت محیطزیست در 30 کشور منتخب در حال توسعه، از جمله ایران آزمون کند. همچنین در این مطالعه، برای دستیابی به نتایج بهتر و افزایش قدرت مقایسه در نتایج حاصل شده، آزمونی مشابه در مورد 30 کشور عضو OECD نیز در دوره زمانی 2008-1996 انجام شده است. مدل استفاده شده در این مطالعه برگرفته از مطالعه گروسمن و کروگر(1992) با انجام تعدیلاتی میباشد. نتایج نشان میدهد که در هر دو گروه از کشورها علیرغم تاثیر مثبت رشد اقتصادی (افزایش تولید ناخالص ملی) بر میزان آلاینده CO2، ارتقای سطح تکنولوژی در کاهش آلاینده دی اکسیدکربن در هر دو گروه کشورها موثر بوده در صورتی که شاخص سطح سواد در کشورهای OECD در کاهش آلودگی مثبت و معنیدار ولی در کشورهای در حال توسعه منتخب، بدون معنا میباشد. نتایج بررسی تاثیر شش شاخص حکمرانی خوب شامل حق اظهار نظرو پاسخگویی، ثبات سیاسی، حاکمیت قانون، کیفیت مقررات، کنترل فساد و اثربخشی دولت، بر CO2، در دو گروه کشورهای منتخب نشان میدهد که بهبود شاخصهای حکمرانی شکاف بین مردم و دولت را در مورد مسایل محیطزیست کاهش داده و اثر دو شاخص حق اظهار نظرو پاسخگویی و حاکمیت قانون در کم کردن شکاف و در نتیجه کاهش آلایندههای هوا از سایر شاخص های حکمرانی بیشتر می باشد.(20) علوی مقدم و همکاران (1391) هدف از مطالعه خود را، بررسی آماری آگاهی دانشجویان ، نوع نگرش آنان به مسایل و مشکلات مربوط به محیطزیست و همچنین میزان پایبندی آنان در عمل به دانستههای خودتببین نمودند. بدینمنظور، پرسشنامهای طراحی و بین 75 دانشجو به روش تصادفی توزیع گردیده است که از این تعداد 70 پرسشنامه تکمیل شده توسط شرکت کنندگان عودت داده شد. در این مطالعه مشخص گردید که مشکلات مربوط به مسایل محیط زیست در اولویت آخر دانشجویان قرار دارد. همچنین میزان اطلاعات دانشجویان دانشگاه صنعتی- امیرکبیر به طور متوسط کمتر از 50% میباشد که در این میان میزان پاسخگویی به سوالات مربوط به موضوع محیط زیست در بین دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک از دانشجویان سایر دانشکدههای منتخب بیشتر بوده است. با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود تا یک برنامه جامع و کامل به منظور ارتقای جایگاه فرهنگ محیط زیست در برنامه ریزی درسی دانشگاه های کشور تدوین گردد.(21) اصغری و همکاران (1390) در مطالعهای تحت عنوان "نقش منابع رشد اقتصادی بر کیفیت محیط زیست" در سه منطقه مختلف به بررسی نقش منابع رشد مانند تجارت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) بر کیفیت محیطزیست در بلوکهای منطقهای کشورهای منتخب خلیج فارس، اتحادیه اروپا و کشورهای شمال- جنوب پرداختند. نتایج با استفاده از روش پانل دیتا در دوره زمانی 2009-1980 نشان می دهد که در کشورهای منتخب اتحادیه اروپا، تجارت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (هر دو عامل رشد) سبب افزایش کیفیت محیطزیست شدهاست. اما در حوزه کشورهای خلیج فارس سرمایهگذاری مستقیم خارجی سبب افزایش آلودگی گردیده است. این موضوع نشان می دهد که کشورهای خلیج فارس، بیشتر در تولیدات کثیف، جذب سرمایه گذاری داشتهاند. بنابراین، در آینده، سیاستمداران باید برای جذب سرمایه گذاری خارجی بر تولیدات سبز تلاش کنند .(22) حاج حسینی و همکاران (1389) به نیازسنجی و تعیین اولویتهای آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه در زمینه محیط زیست پرداختند. بدین منظور نظرسنجیهای لازم در میان دانش آموزان مقطع متوسطه چهار منطقه از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، که بهطور تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. دانشآموزانی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند57% تعداد دانشآموزان هر منطقه را تشکیل میدهند. بدین ترتیب 516 دانش آموز موردنظرسنجی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی و استنباطی نشان میدهد که دانش آموزان مقطع متوسطه وضعیت موجود آموزش محیط زیست را در جهت ایجاد حساسیت ناکارآمد تشخیص داده و وضعیت موجود برنامه آموزش محیط زیست را پاسخگوی نیازهای مقطع سنی دانش آموزان مقطع متوسطه تشخیص نمی دهند و ایجاد تغییر در برنامه های آموزشی را ضروری میدانند. همچنین با افزایش سن، آگاهی و علاقه به محافظت از محیط زیست افزایش می یابد.( 23) جوانمرد و محمدیان (1388) درمطالعهای تحت عنوان "شاخصهای موثر در سنجش سرمایه انسانی" به بررسی شاخص های موثر در سرمایه انسانی و در نهایت دسته بندی این شاخصها پرداختند. آنها با استفاده از تحلیل عاملی، شاخص های موثردرسنجش سرمایه انسانی را مشخص نمودند . نتایج نشان میدهد شاخصهای موثر بر سرمایه انسانی به ترتیب اهمیت و میزان تاثیر قابلیت رهبری و دانش مدیران، شایستگی کارکنان، توانمندی کارکنان، دانش شغلی کارکنان می باشند. (24) دیبایی و لاهیجانیان (1388) به بررسی برنامههای درسی مقطع راهنمایی با تأکید بر آموزش موضوعات حفاظت از محیط زیست پرداختند. در کتب درسی مقطع راهنمایی تحصیلی به چه میزان به مفاهیم منتخب و مرتبط با حفاظت از محیطزیست مانند آلودگی محیطزیست، آلودگی آب و هوا، انواع آلاینده ها، عوامل بیماریزا، آلودگی خاک توجه شده است. نتایج نشان می دهد که کتاب علوم موثر ترین منبع برای ارائه مطالب مربوط به محیط زیست است. در مدارس برای آموزش موضوعات محیط زیست از کلاس فوق برنامه استفاده نمی شود و سازمان حفاظت از محیط زیست در امر آموزش در دوره راهنمایی مشارکت ندارد. همچنین در انتخاب محتوای کتب در ارتباط با محیط زیست از کشورهای دیگر الگوبرداری نمی شود و ضرورتی برای افزودن درس مستقل برای آموزش موضوعات محیط زیست احساس نمی گردد.(25) پژویان و مرادحاصل(1386) به بررسی اثر رشد اقتصادی بر آلودگی هوا در قالب فرضیه کوزنتس در67 کشور (شامل ایران) در دوره زمانی 2002-1991پرداختند. در این مطالعه به منظور برآورد ارتباط میان رشد اقتصادی و تخریب محیط زیست از مدل گروسمن و کروگر با تعدیلاتی استفاده شده است و اثر رشد اقتصادی، جمعیت شهری، قوانین محیطزیست، تعداد خودرو و درجه باز بودن اقتصاد بر میزان آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج نشان می دهد که ارتباط میان رشد اقتصادی و میزان تخریب محیطزیست، U وارونه می باشد که حاکی از برقراری فرضیه کوزنتس در گروه کشورهای منتخب می باشد.(26) تصریح مدل و برآورد در این مقاله با استفاده از مطالعات لن و منرو[19] (2013) برای بررسی میزان تاثیرگذاری سرمایه انسانی برکیفیت محیطزیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط در دوره زمانی 2013-1998 با تعدیلاتی از معادله (1) استفاده شده است. (1)
در این معادله Co2[20] انتشار دی اکسید کربن به عنوان شاخص کیفیت محیط زیست، [21] SCHOOL نرخ ثبتنام در مقطع متوسطه به عنوان شاخص سرمایه انسانی، Fs [22] تعداد خطوط تلفن همراه به ازای هر صدنفر به عنوان شاخص فناوری اطلاعات وارتباطات ، [23] GDPCONLCU تولید ناخالص داخلی واقعی ،[24] LGSIZECOLCU لگاریتم اندازه دولت، LOPENCONLCU لگاریتم درجه باز بودن اقتصاد ،U جمله خطای معادله وi،t نشاندهنده کشور و زمان میباشند. به منظور تخمین معادله(1) ابتدا لازم است تا نوع روش تخمین جهت نوع خاص دادههای پانل تعیین شود. بنابراین ابتدا برای تعیین وجود(عدم وجود) عرض از مبدأ جداگانه برای هریک از کشورهای از آماره F استفاده شد. با توجه به میزان آماره F محاسبه شده در جدول (1) فرضیه صفر آزمون مبنی بر استفاده از روش حداقل مربعات معمولی رد میشود. در نتیجه رگرسیون مقید (حداقل مربعات معمولی) دارای اعتبار نمیباشد و باید عرض از مبدأهای مختلفی(روش اثرات ثابت یا تصادفی) را در مدل لحاظ نمود. سپس برای آزمون این که مدل با بهرهگیری از روش اثرات ثابت یا تصادفی برآورد گردد، از آزمون هاسمن استفاده شد. این آزمون با نرم افزار EVEIWS 8 انجام گرفت. با توجه به میزان آماره به دست آمده از انجام محاسبات برای این رگرسیون درجدول (1) فرضیه صفر مبنی بر استفاده از روش تصادفی رد میشود. از این رو اثرات ثابت برای تخمین مدل تایید می گردد که نتایج مربوط به آن در جدول (1) آمده است. علاوه بر تخمین مدل با استفاده از تخمین زن اثرات ثابت ، مدل تجربی در این مقاله با استفاده از برآوردگر گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) و با تکیه بر مدل پانل پویا تخمین زده شده است. نتایج برآورد معادله (1) با استفاده از برآوردگر گشتاورهای تعمیم یافته در گروه کشورهای منتخب در جدول (1) آمده است.
جدول 1- نتایج برآورد تأثیر سرمایه انسانی برکیفیت محیط زیست در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط در دوره زمانی 2013-1998
منبع: یافته های پژوهش
بحث و نتیجهگیری
نتایج حاصل از برآورد معادله (1) در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط به روش اثرات ثابت و گشتاورهای تعمیم یافته در دوره زمانی 2013-1998 در جـدول (1) نشان میدهد:
با توجه به نتایج حاصل ازاین مقاله پیشنهادهای زیر ارایه می گردد.
منابع
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد، فیروزکوه *( مسؤول مکاتبات). 2- دانشجوی دکتری ،گروه صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. [3]- Static Panel Data [4]- Dynamic Panel Data [5]-World Development Indicator. [6]- Beckerman [7]- Kuznets [8]- Rybczynski Theorem [9]- Raphael A. Auer [10]- Jing lan and Alistair Munro [11]- Marites Tiongco [12]- Alexandra Leitão. [13]- Abdulai and Ramcke. [14]- Harman، Sirjohn. [15]- Morita, Sachikoi and Zaelke, Durwood [16]- Rui Pedro Mota. [17]- Joao Dias. [18]- Copeland. [19]- Jing lan and Alistair Munro [20]- CO2 emissions (kg per 2011 PPP $ of GDP) [21]- School enrollment, secondary (% gross) [22]- Fixed telephone subscriptions (per 100 people) [23]- GDP (constant LCU) [24]- open economy [25]- Sargan Test | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,791 |