تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,223,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,853,428 |
اثر هنری و جهان تجربی: هنر همچون منتقد جامعه در اندیشهی آدورنو | ||
فلسفه تحلیلی | ||
مقاله 6، دوره 13، پاییز و زمستان 1395 - شماره پیاپی 30، بهمن 1395، صفحه 127-145 اصل مقاله (412.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
تئودور آدورنو از جمله فیلسوفانی است که هنر جایگاه بسیار والایی در اندیشهی او دارد و به جرأت میتوان گفت بدون درک درست آراء او در باب هنر نمیتوان چندان چیزی دربارهی اندیشههای او به چنگ آورد. این ارتباط میان آراء زیباییشناختی و کلیّت اندیشه در مورد فیلسوفانی چون کانت و هگل نیز صادق است. میتوان گفت مهمترین دغدغهی آدورنو دربارهی هنر، رابطهی دیالکتیکیِ اثر هنری با جهان تجربی، جهان روزمره و وضعیت موجود است. چرا که به زعم آدورنو هنر تنها ساحتی است که تا حدّی توانسته است از مناسبات متحجّر جهان سرمایهداری بگریزد و پناهی برای آزادی (هرچند مشروط) باشد. تنها در هنر است که هنوز میتوان صدای درد و رنج واقعی را شنید. درد و رنج زیستن در جامعهای شیء شده که جایی برای زندگیِ واقعی باقی نگذاشته است. بحث جامع و کامل دربارهی آراء آدورنو در این باب در مقالهی کوتاه موجود نمیگنجد. سعی بر آن است تا به مهمترین مباحثی که در این باب در نوشتههای آدورنو مطرح شده است پرداخته شود و مسألهی هدایت کننده، راههایی است که هنر از طریق آن وضعیت موجود را به نقد میکشد. در بخش اول به مفهوم صنعت فرهنگ پرداخته شده است تا آن چیزی که آدورنو در تقابل با هنر خودآیین قرار میدهد روشن شود. در بخش دوم رابطهی دیالکتیکیِ اثر هنری و جهان تجربی به بحث گذاشته شده و در بخش پایانی به مباحث مربوط به فرم و محتوای اثر هنری و رابطهی این دو با نقد جامعه پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آدورنو؛ اثر هنری؛ زمینهی اجتماعی؛ جهان تجربی؛ نقد | ||
مراجع | ||
کانت، امانوئل، نقد قوه حکم، ترجمه عبالکریم رشیدیان، نشر نی، تهران، 1390ش. زیباییشناسی و سیاست، مجموعه مؤلفان، ترجمه حسن مرتضوی، نشر ژرف، تهران، 1391ش. آدورنو، تئودور و هورکهایمر ماکس، دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی، ترجمه امید مهرگان و مراد فرهاد پور، انتشارات گام نو، تهران، 1384ش. Adorno, Th., Aesthetic Theory, Robert Hullot- Kentor(trans & ed.), Continuum, 2002.
Idem, Notes to Literature, Shierry Weber(trans.), New York, Colombia University Press, 1991.
Idem, The Culture Industry, J.M., Bernstein(trans.), London, Routledge Press, 1991.
Idem, Negative Dialectics, E.B. Ashton(trans.), London, Routledge, 1973.
Idem, Minima Moralia, Edmund Jephcott(trans.), London, Verso, 1974.
Zuidervaart, L., Adorno’s Aesthetic Theory: The Redemption of Illusion, MIT Press, 1991.
Stark, T., The Dignity of The Particular: Adorno on Kant’s Aesthetics, Sage Publication, 1998.
Bolanos, P., “The Critical Role of Art: Adorno Between Utopia and Dystopia”, Journal of Kritike, 2007.
Weitzman, E., “No Fun: Aporias of Pleasure in Adorno’s Aesthetic Theory”, The German Quarterly, 2008.
Thomson, A., Adorno: A Guide for the Perplexed, London, Continuum, 2006.
Wilson, R., Adorno, London, Routledge, 2007.
Nietzsche, F., The Will to Power, Walter Kaufmann(trans.), New York, Random House, 1967. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,533 |